Ultrakönnyű géppel az Északi-sark fölött

Matevz Lenarcic, szlovén pilóta, észak sark fölött átrepülés
Vágólapra másolva!
A világon elsőként ultrakönnyű repülőgéppel akar átrepülni az Északi-sark fölött a szlovén Matevz Lenarcic, aki már kétszer is körberepülte egyedül a Földet 284 kilogramm súlyú légi járművével.
Vágólapra másolva!

Az 54 éves biológus, alpinista, pilóta és siklórepülő hétfőn szállt fel a ljubljanai repülőtérről szlovén gyártmányú Pipistrel Virus-SW914 repülőgépével, hogy az Északi-sarkvidék fölött végzett légszennyezettségi mérésekkel segítse a klímakutatást. Lenarcic három-négy hét alatt, 8-10 szakaszban, leszállás nélkül 1100-3100 kilométeres távokban akarja megtenni az időjárási viszonyok miatt nehéznek ígérkező utat. Észak-Európa, majd az Északi-sarkvidék fölött áthaladva, Kanada érintésével az Atlanti-óceán északi részén, a legendás Charles Lindbergh egykori útvonalán szándékozik visszatérni Európába.

Indulása előtt Lenarcic azt mondta, hogy nagy bizonytalansági tényező a térségben ebben az évszakban rendkívül instabil időjárás, és a jegesedést okozó alacsony hőmérséklet, a ritka levegő mellett nehezíti vállalkozását az is, hogy viszonylag nagy távokat kell megtennie. Ugyanakkor a klímaváltozás kutatásához nagyon fontos elvégezni az általa tervezett méréseket.

Forrás: AFP/Jure Makovec

Az ultrakönnyű repülőgépek gyártására szakosodott szlovén cég, a Pipistrel igazgatója örvendetesnek nevezte, hogy Lenarcic vállalkozásai immár nem öncélúak, hanem a tudományt szolgálják. A vállalkozás élvezi a szlovén külügyminisztérium támogatását is: a tárca a teljes szlovén diplomáciai testület segítségét megígérte a pilótának.

Matevz Lenarcic első alkalommal - és a világon elsőként - 2004-ben kerülte meg a Földet ultrakönnyű repülőgépével társpilóta vagy bármilyen más légi logisztikai támogatás nélkül. Második világkörüli útja alkalmával, tavaly az első szlovénként szállt le az Antarktiszon és repült át világ legmagasabb hegye, a Mount Everest fölött.

A szlovén kalandor sebességi világrekordot is felállított az 500 kilogrammnál könnyebb repülőgépek kategóriájában, 2011-ben pedig elnyerte az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA környezetvédelmi díját, mivel kevesebb mint két óra alatt, egy utasra számítva egy gallonnál (3,79 liter) kevesebb üzemanyaggal tett meg egy 322 kilométeres távolságot.