A kölni székhelyű hivatal javaslatai között egyebek mellett szerepel az is, hogy a pilótákat szúrópróbaszerűen alkohol- és kábítószer-vizsgálatnak kell alávetni, továbbá jobban kell ellenőrizni azoknak az orvosoknak a munkáját, akik felelősek a rendszeres egészségügyi vizsgálatokért. Az EASA megküldte a javaslatait az Európai Bizottságnak, amely ezen ajánlások alapján fogja elkészíteni az új szabályozási tervezetét, várhatóan még az idei év vége előtt.
Az európai pilótaszövetség (ECA) üdvözölte a javaslatcsomagot.
Minél korábban ellenőrzik ezeket a szempontokat, annál jobb.
Biztonsági szempontból is, és azért is, hogy a pilótának készülő fiatalok ne kezdjenek bele a költséges képzési programba, és ne halmozzanak fel hatalmas adósságokat azért, hogy azután kiderüljön, nem is alkalmasak erre a pályára” – mondta Philip von Schöppenthau, a brüsszeli székhelyű szervezet főtitkára.
A javaslatcsomag azért született, mert tavaly márciusban a Germanwings német fapados légitársaság Barcelona–Düsseldorf útvonalon közlekedő Airbus A320-as gépe a fedélzeten 150 emberrel hegyoldalnak csapódott Franciaország déli részén, az Alpokban. Az utasszállító feketedobozainak adatai alapján a másodpilóta, a súlyos lelki problémákkal, depresszióval küszködő és emiatt korábban több terápián is átesett Andreas Lubitz bezárkózott a pilótafülkébe, és
szándékosan vezette a gépet a hegynek.