Belgium
ÉLŐ
Szlovákia

Nagy bejelentést tett a Primark és a H&M

Vágólapra másolva!
Nemzetközi divatáruházak csatlakoznak egy új kezdeményezéshez, melynek az a célja, hogy elősegítse a körforgásos gazdaság kialakítását. Ugyanis minden évben felfoghatatlan mennyiségű ruha végzi hulladékként, ám lehetne javítani a helyzeten.
Vágólapra másolva!

A nagy nemzetközi, Magyarországon is ismert divatáruházak közül az első budapesti üzletét nyitó Primark, továbbá a H&M, illetve a Zalando is csatlakozik egy kezdeményezéshez, melynek célja, hogy elterjessze a körforgásos gazdasági modelleket. Ezeknek különösen a ruhaiparban, azon belül is a fast fashion szegmensben lehet óriási jelentősége, amelyben minden évben rengeteg felesleges ruházati termék végzi hulladékként úgy, hogy egyébként még használható lenne.

Egy használt ruhákat áruló óriási piaci Afrikában
Egy használt ruhákat áruló óriási piaci Afrikában
Fotó: Simon Maina / AFP

A kezdeményezés mögött a korábban világrekordot beállító angol tengerésznő, Ellen MacArthur alapítványa áll. Az alapítványnál azzal foglalkoznak, hogy üzletileg is elfogadható fenntarthatósági, illetve a körforgásos gazdaságra átvezető modelleket dolgozzanak ki. 

Azaz olyan koncepciókat, melyek mentén a vállalatok jóval kevesebb hulladék mellett szerezhetik meg bevételeiket.

A Primarkot és a H&M-et különösen sok kritika éri amiatt, hogy termékeik túltermelése miatt azok nagy része szemétben végzi, és a cégek nem tesznek eleget a helyzet javítása érdekében. 

A Primark május 28-án nyitja meg első magyarországi üzletét Budapesten, a teljes beruházásra 8 millió eurót (mintegy 3 milliárd forintot) fordítottak – közölte Maciej Podwojski, a Primark kelet-közép-európai vezetője az új üzlet sajtóbemutatóján. A 3100 négyzetméteres üzlet az Arena Mall bevásárlóközpontban nyílik, a piacra lépéssel 180 új munkahelyet teremtenek – ismertette.
A vállalat a régió öt országában, Szlovéniában, Lengyelországban, Csehországban, Romániában és Szlovákiában összesen 12 üzletet működtet, a 13. a kedden nyíló budapesti bolt. A régiós vezető kiemelte, hogy a vállalat nagy hangsúlyt fektet a fenntarthatósági szempontokra, 2030-ra például már csak újrahasznosítható, illetve újrahasznosított anyagokból készült termékeket árulnak majd, és ugyancsak 2030-ra felére csökkentik az üzletlánc szén-dioxid-kibocsátását.
A társaság korábbi tájékoztatása szerint a Primark 2023-ban 9 milliárd font árbevételt ért el az előző évi 7,7 milliárd font után, működési eredménye 735 millió font volt tavaly, míg 2022-ben 756 millió font.

Az alapítvány egy Koppenhágában rendezett divatipari konferencián mutatta be új koncepcióját, melyet ruházati cégeknek ajánl, és amely iránt a COS, a Weekday és az Arket is érdeklődik.

primark, üzlet
A Primarkot, a H&M-et és más divatáruházakat is sok kritika éri a nagy mennyiségű ruházati termék miatt, ami hulladékba kerül
Fotó: Shutterstock

A szervezet által közzétett adatok szerint 

minden évben globálisan akár millió tonnát is elérhet az a ruhaipari termékmennyiség, mely a hulladékba kerül. 

Ennek oka, hogy a ruházati cikkek átlagos élettartam gyakran nem több fél-egy évnél, ahogy a vásárlók ráunnak a holmikra, és újakat vásárolnak helyette. Szerintük a bérléssel, újraértékesítéssel, javítással és újbóli eladással jelentősen ki lehetne tolni a termékek élettartamát, hiszen számos szegényebb országban még mindig a tehetősebb vásárlók által levetett ruhákban járnak.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről