A néma csendtől a parttalan vitáig - az értekezletvezetés fortélyai

Vágólapra másolva!
A céges mindennapok része az értekezlet, divatos nevén meeting. Látszólag könnyű levezetni és részt venni rajta, ám hatékony megbeszélést tartani, nem egyszerű. Készülés, a célok meghatározása nélkül könnyen parttalan vitába fulladhat a céges megbeszélés. Sok függ a levezető személyétől, a résztvevők számától, a helyszíntől az időponttól. Vezetői tanácsadókat kérdeztünk az értekezletvezetés fortélyairól.
Vágólapra másolva!

A legtöbb, 4-5 fő bevonásával tartott meeting alapvető jellemzője: olyan kollégák részvétele mellett zajlik, akik többnyire ismerik egymást. Lipcsei András, a Pendl & Piswanger Vezetői Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója szerint ilyen esetekben a legnagyobb hibát akkor követi el a meeting vezetője, amikor görcsösen ragaszkodik a túlzott formalitáshoz. "A 4-5 fő közreműködésével tartott értekezleteknek felesleges szigorú kereteket adni. Ezekben a helyzetekben a meeting kötetlenebb, informálisabb, interaktívabb típusa ajánlott. A levezető ilyenkor moderátori szerepkörbe helyezkedve bármikor lehetőséget biztosít a kollégák közbevetései, észrevételei, reakciói számára."

A vázlatról sem szabad elfeledkezni

Lipcsei András azt is hozzátette: a kezdés előtt mindenképpen tisztázni kell az adott meeting témáját, célját, kiváltképp, ha az nem képezi a napi rutin részét. A meeting "levezénylőjének" tudnia kell: mit, milyen időkeretek között szeretne elmondani. Az értekezlet szerkezetének jobb átláthatósága miatt ezért ajánlatos felkészülni, vázlatot készíteni. Ezzel elejét lehet venni a meetingek indokolatlan elnyújtásának.

Honnan hová szeretnénk eljutni

Mindemellett fontos szempont a rendszerezettség. Már a meeting elején célszerű tisztázni, honnan, hova szeretnének eljutni a résztvevők. Ennek érdekében a vezető jó, ha az értekezlet alatt írásban rögzíti az elhangzott lényeges momentumokat. Az elhangzott blokkok végén célszerű összegezni, hol tartanak éppen a megbeszélésben. Torma Kálmán úgy látja: a céges értekezletek egyik gyakori hibája, hogy a meeting vezetője nem biztosítja a kollégák felszólalásának lehetőségét. Emellett a meetingen elhangzó témák, feladatkörök felelőseit is ki kell jelölni, amit a meetingek vezetői sokszor elmulasztanak megtenni.

Az ideális meeting nem tart tovább egy óránál

Torma Kálmán, a Cegos Tanácsadó és Tréning Kft. vezető tanácsadója a céges meetingek optimális hosszát egy órás időtartamban adja meg. "A fél órás meeting sok esetben nem elegendő egy-egy téma bővebb kifejtésére. A tanácsadó azt is elárulta: különösen indokolt esetben lehet szó 3 órás maratoni meeting-ekről. Ám ilyenkor célszerű a meetinget megszakítani óránkénti szünetek közbeiktatásával.

A fogalmak tisztázására is szükség van

A meetingek fontos vonásai közé tartozik: az esetek többségében különféle pozícióban lévő kollégák - értékesítési területeken dolgozók, logisztikusok, pénzügyesek - részvétele mellett zajlik, akik a munkakörük jellegzetességeiből fakadóan különböző szempontból közelítenek meg bizonyos problémákat. Az áttekinthetőség miatt a meeting vezetőjének a különféle területen dolgozó résztvevők érdekében a fogalmakat is tisztáznia kell - mondja Lipcsei András.