Alig ismerik érdekvédőjüket a banki és biztosítói ügyfelek

Vágólapra másolva!
A bankok, biztosítók, brókercégek és pénztárak ügyfeleinek 61 százaléka nem ismeri a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét, noha a főhatósági feladatkör mellett a szervezet egyik alapvető funkciója a pénzügyi szektor ügyfeleinek érdekvédelmi képviselete. A felügyelet a jövőben törvénymagyarázatokkal is meg kíván jelenni a nyilvánosság előtt.
Vágólapra másolva!

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) által ellenőrzött pénzügyi intézmények 99 százaléka szükségesnek tartja az állami felügyeletet, a bankok, biztosítók, brókercégek, pénztárak ügyfeleinek 61 százaléka azonban nem tudja, hogy létezik ilyen szervezet - mondta Szász Károly, a főhatóság elnöke csütörtöki sajtóbeszélgetésén.

Nő a bizalom a pénzügyi szektor iránt

A felügyelet a közelmúltban végeztetett felmérést a PSZÁF ismertségéről és imázsáról, valamint a pénzügyi szektor megítéléséről. A kérdőívek összegzése után kiderült: a pénzügyi szektor ügyfelei között az elmúlt időszakban nőtt a bizalom. A megkérdezett ügyfelek 88 százaléka bízik a bankokban, ugyanez az arány a takarékszövetkezeteknél is. Az önkéntes nyugdíjpénztárakat a megkérdezettek 82 százaléka értékeli pozitívan, 7 százalékponttal romlott azonban a magánnyugdíj-pénztárak megítélése, amely a felmérés szerint 65 százalékos a megkérdezettek körében.

A pénzügyi intézmények ügyfeleinek körében 96,4 százalék tartja szükségesnek az állami ellenőrzést. A többség azonban, a megkérdezettek 79 százaléka nem tudja értékelni a PSZÁF tevékenységét. A megkérdezett ügyfelek 14 százaléka nemcsak hogy hallott a főhatóságról, hanem pontosan tudja is, mivel foglalkozik. A felmérésben résztvevő ügyfelek véleménye alapján az érdekvédelmi, a pénzügyi szervezetek ellenőrzése, az engedélyezési tevékenység, a szankciók és a bírságolás állnak a rangsor élén a tevékenységek közül.

Az alapvető funkciók között említette a megkérdezettek 66 százaléka az érdekvédelmet. Általában a lakossági érdekvédelmet a korábbi felmérés 21 százalékával szemben most a megkérdezettek 33 százaléka említette alapvető funkcióként, míg a válaszadók 31 százaléka nevezte meg az alapvető feladatok sorában a pénzügyi szervezetek érdekvédelmét.

Az ügyfelek elvárásokat is megfogalmaztak a jövőre vonatkozóan a PSZÁF-fal kapcsolatban. A válaszadók több mint háromnegyede szerint a PSZÁF-nak továbbra is állami garanciát kellene adnia a betétesek számára. Ezen túlmenően elvárják a főhatóságtól a csődhelyzetek kialakulásának megelőzését, a pénzügyi fedezetek ellenőrzését, a szigorúbb engedélyezési és bírságolási gyakorlatot, valamint az időbeli tájékoztatást az esetleges pénzügyi kockázatokról.

A felügyelet törvénymagyarázatokkal is szolgál a jövőben

Szász Károly, a PSZÁF elnöke kérdésekre elmondta: részben fogyasztóvédelmi, részben főhatósági feladataként a felügyelet a jövőben törvénymagyarázatokkal is megjelenik a nyilvánosság előtt. Ez segíti mind a felügyeleti intézmények, mind a lakosság eligazodását. Az első alkalommal a pénzmosásról elfogadott törvénycsomag magyarázatával lép elő a PSZÁF, de sorra kerül majd a tőkepiaci törvény bemutatása, valamint a várhatóan az idén módosítandó, biztosítókról szóló törvény tételeinek ismertetése is.

(MTI)

Ajánlat:

PSZÁF