Gigantikus szerelés az űrben

Vágólapra másolva!
Még átlagos földi körülmények között is igen bonyolult egy olyan szerkezetet a helyére illeszteni, amelynek szerelését jelenleg végzi az Atlantis űrrepülőgép legénysége odafent az űrben. Az asztronauták eddig hibátlanul hajtották végre feladataikat az emberes űrrepülés történetének egyik legbonyolultabb küldetése keretében. Képes beszámolónk.
Vágólapra másolva!

A többször elhalasztott start után múlt szombaton indult az Atlantis űrrepülőgép a világűrbe, az STS-115 sorszámú küldetés keretében. Az elvégzendő feladat nem csak összetett, de viszonylag sürgős is volt: az űrrepülőgépek "nyugdíjazása" előtt be kell fejezni a Nemzetközi Űrállomást, ami igen feszített menetrendet diktál a NASA-nak. A jelenlegi küldetés fő feladata egy szerkezeti elem rögzítése, és az új napelemtábla felszerelésének megkezdése.

Az első két űrhajón kívüli munkán ("űrsétán"), illetve az azokat megelőző, robotkarral végrehajtott műveletek során sikerült a megfelelő helyre csatlakoztatni a P3/P4-es jelű tartószerkezetet, amely az új napelemtáblát rögzíti majd. Az űrséták különlegesek volt olyan szempontból, hogy a műveletek közben technikai okokból le kellett kapcsolni az űrállomás közel felének energiaellátását.

Az asztronauták a szerelés elvégzésére még 2003-ban kaptak kiképzést, de a Columbia katasztrófája miatt egészen a tegnapi napig húzódott ennek elvégzése. A műveletek közben természetesen kisebb-nagyobb nehézségek is akadtak: egyik alkalommal egy rögzítőelemhez tartozó retesz és alátét is lepattant "valahova". A kérdés persze, hogy hova kerültek: ha a tartórudak üreges belső részeibe, akkor komoly problémát is okozhattak volna. Mint kiderült azonban, nem ott rejtőznek, de pontosan nem tudni, hova lettek. Feltehetőleg elrepültek az űrbe, amikor a rögzítőelem lepattant.

Forrás: NASA

Szép kilátás a Földre, a második űrséta alkalmával. A találós kérdés: hol az asztronauta? Nos, Daniel C. Burbank a kép közepétől kicsit lefelé látható. A kép nagyméretű válátozatának letöltése (NASA)

A szerkezeti elem rögzítése után megkezdődött a napelemtáblák kinyitása. Az egyik nyitószerkezet tökéletesen látta el a feladatát, majd azt befejezve derült ki, hogy a másik, DLA-2 jelű motor hibás működése miatt a napelemtábla rossz szögben áll. Egyes jelek szerint a számítógépes vezérlés okozta a problémát egy téves utasítással. Később a műveletet megismételték, de mivel akkor sem volt megfelelő az eredmény, átmenetileg felfüggesztették a nyitást. Több órával később egy újabb próbálkozás alkalmával viszont már minden simán zajlott. Az eredeti tervek alapján a napelemtábla szerdára érte volna el a teljesen kinyitott állapotot, az új tervek alapján erre csütörtök este kerülhet sor.

A közel 1 tonnás új napelemtábla két 4,5 méter széles és 35 méter hosszú szárnyból áll. Teljesen kinyitva, a korábbi szerkezetekkel együtt az ISS közel akkora lesz, mint egy futballpálya. Az űrállomás keringése során egy mechanikai szerkezet folyamatosan a Nap felé tartja a táblákat, hogy maximális energiát termeljenek - természetesen minderre csak a Föld nappali oldala felett haladva kerül sor. Most az első lépésben csak a rendszer egyik szárnyát nyitották ki, elkerülendő azt a berezgést, ami 2000-ben, az első napelemtábla teljes kinyitásakor jelentkezett. Az új napelemtáblákkal még további szerelések történnek majd 2007 februárjában és 2008 júniusában.

Újre mehet az éjjeli start

A szerelési munka közben folytatódott a start során, illetve azt követően a gépről készült fotók elemzése. A vizsgálat során az egyik burkolatdarab meg is tréfálta a szakembereket. A kérdéses darabot először egy kilógó réskitöltő elemnek tartották, de a földi felvételek és az elemzések arra utaltak, hogy a kérdéses helyen nem is lehet ilyen szerkezet. Hamarosan kiderült, hogy a furcsa dolog az Atlantis felkészítésekor használt átmeneti külső védőburkolatnak egy darabja, amelyet elméletileg eltávolítottak az egész űrrepülőgépről - de ez a kis töredék valahogy mégis a helyén maradt.

Mivel ez darab alig áll ki az Atlantis felületéből, emellett alacsony olvadáspontú műanyagból van, nem okozhat problémát, még a visszatérés legelején el fog izzani. A másik kilógó réskitöltő elem valóban az volt, aminek látszott, de az sem jelent komoly veszélyt. Egyetlen rövid vizsgálat lesz még, amikor az Atlantis leválik az ISS-ről - ekkor azt ellenőrzik, hogy az elmúlt napokban esetleg becsapódó űrszemét-darabok okoztak-e valamilyen sérülést a gépen.

Az űrrepülőgép sikeres szereplése és a felületi sérülések hiánya nyomán a következő, decemberi repülést már éjszaka is végrehajthatják - nem kell nappali fény a start közben leváló darabok nyomon követésére, mivel az új konstrukcióban nem jelentenek komoly veszélyt. Az űrrepülőgép további fontos feladatai között szerepelhet egy látogatás a Hubble-űrteleszkópnál. A művelet egyik potenciális veszélye, hogy ha fent, a keringési pályán kiderül, hogy az űrrepülőgép a start során annyira megsérült, hogy nem biztonságos a visszatérés, ezúttal nem lehet az ISS-re "menekülni", mivel annak pályája az űrteleszkóptól nem érhető el.

Kereszturi Ákos