A sérült farok sem akadály - szerencsés légibalesetek

Vágólapra másolva!
A múlt héten rájárt a rúd a Qantas légitársaságra, hiszen néhány nap alatt három repülőgépe is megsérült a levegőben és leszállásra kényszerült. Az ausztrál légicég arról híres, hogy eddig egyetlen repülőgépét sem veszítette el. A közelmúltban ezek mellett is történt néhány, szerencsés kimenetelű légibaleset.
Vágólapra másolva!

Rémisztő fotók láttak napvilágot nemrégiben az ausztrál Qantas légitársaság egyik Boeing 747-eséről, amelynek törzsén repülés közben 2-3 méteres lyuk keletkezett, a Londonból Melbourne-be tartó járat a Fülöp-szigetek fővárosában, Manilában kényszerleszállást hajtott végre. A fedélzeten tartózkodó 346 utasból és a 19 főnyi személyzet közül senki nem sérült meg a kényszerleszállás során. A hatalmas lyukat az első vizsgálatok szerint egy felrobbant oxigéntartály okozta.

A beszámolók szerint egy órával a hongkongi felszállás után hatalmas robaj volt hallható, és a gép gyorsan ereszkedni kezdett. Olyan volt - mondta egy utas -, mint amikor kidurran egy gépkocsi gumiabroncsa, de sokkal hangosabb. Az utasszállító a Dél-kínai-tenger fölött járva a 12 ezer méteres magasságból hirtelen 6000 méterre süllyedt, majd folytatta a süllyedést, de már lassabban.

Egy utas elmondta, hogy azt látta, hogy a huzat különböző tárgyakat sodort előre, az első osztály felé, közben a mennyezeti tartójukból kioldódtak az oxigénmaszkok. A pilóta azonnal közölte, hogy megváltozik az útirány és Manilában, a Fülöp-szigetek fővárosában szállnak le. Borzasztó volt, de meg kell mondjam, hogy senki sem esett pánikba.

Forrás: MTI

A Qantas igazgatósága nagyon megdicsérte a pilótákat és a személyzet többi tagját a professzionális viselkedésükért, amellyel a helyzetet kezelték. Az 1920-ban alapított Qantas a világ egyik legrégebbi légitársasága, és igen jó biztonsági mutatói vannak: sugárhajtású utasszállítót még sohasem vesztett el, csak pár kisebb gépet, de az utolsót azokból is 1951-ben. A társaság komoly üzleti sikereket könyvelhetett el az Esőember című film bemutatóját követően, amelyben az autista főhős kizárólag a Qantas járatára volt hajlandó felszállni, mivel ez az egyetlen légitársaság, amely még soha nem vesztett utasszállító gépet.

Épphogy elérték a repülőteret

Az utóbbi évtizedek legsúlyosabb nagy-britanniai légi incidense január 17-én történt a londoni Heathrow repülőtéren, a British Airways légitársaság egyik óriásgépével. A légitársaság Pekingből érkező 38-as számú járata, egy Boeing 777-es a tízórás út utolsó néhány percéig kifogástalanul viselkedett. A csütörtöki leszállás végső szakaszában, a Heathrow repülőtértől 3 kilométerre, Nyugat-London sűrűn lakott negyedei felett 180 méterrel azonban egyszeriben vége szakadt az addig rutinszerű landolási folyamatnak: a hajtóművek - egyelőre rejtélyes okból - ugyanabban a pillanatban felmondták a szolgálatot, és semmilyen teljesítményfokozó utasításra nem reagáltak.

Forrás: EPA

A gép tolóerő nélkül, gyakorlatilag vitorlázva tette meg a hátralévő utat, és épphogy elérte a Heathrow repülőteret. A leszállópályát azonban már nem: alig néhány méterrel a Heathrow kerítése, illetve a mellette húzódó négysávos gyorsforgalmi út felett átlendülve, közvetlenül a kerítés után, a füvön landolt, csaknem 400 méternyire a pálya elejétől.

A 150 tonnás gép egyik fő futóműve a puha, sáros talajba süppedve azonnal letört, a másik átütötte a szárnyat és a benne lévő üzemanyagtartályt, tűz azonban nem tört ki. A Boeing - mély árkot szántva a földbe - éppen a leszállópálya elejéig csúszott, ahol félig keresztbe fordulva megállt. Az utasokat a vészcsúszdákon menekítették ki; négy személy könnyebben megsérült. A repülőgép szárnyai és a törzs egyes elemei súlyos szerkezeti károsodást szenvedtek; a gép kijavíthatatlanul tönkrement.

Forrás: EPA

Az incidens után nyilatkozó szakértők sorra fejezték ki értetlenségüket a baleset kapcsán. A Boeing 777-es a világ legkorszerűbb típusai közé tartozik; egyetlen példánya sem szenvedett balesetet azóta, hogy ezt a modellt 1995-ben kereskedelmi forgalomba állították. Az érintett gép Rolls-Royce Trent 800-as hajtóművekkel volt felszerelve, és iparági szakértők szerint ezzel a hajtóműtípussal sem történt még soha ilyen eset. Heathrow-n 1972 óta nem fordult elő súlyosabb légi incidens.

John Coward első tiszt, aki a gépet vezette, korábban a Sunday Mirrornak elismerte: amikor észlelte a hibát, először maga sem hitte, hogy sikerül elkerülni a katasztrófát. Nem gondoltam, hogy átvisszük a kerítést - fogalmazott a pilóta.

Szavainak különös súlyt ad, hogy a szorosan London nyugati határához tapadó Heathrow-t sűrűn lakott városnegyedek övezik. Az uralkodó szélirány miatt általában keletről leszálló gépek az egész város területe felett átrepülnek, és több nyugat-londoni kerület - Fulham, Richmond, Hounslow, Hatton Cross - közvetlenül a végső megközelítési légifolyosó alatt fekszik.

Ferihegyen is előfordul

A közelmúltban a magyar nemzeti légitársasággal és Ferihegyen más légicéggel is történt kisebb baleset, amely szerencsére személy és komolyabb anyagi sérülés nélkül zajlott le. Július 23-án a Malév brüsszeli járatának kellett visszafordulnia Budapestre, mert a Fokker 70-es típusú repülőgép pilótafülkéjében a jobb pilótaülés előtti háromrétegű ablak külső, nem teherhordó rétege pókhálószerűen megrepedt. Az eset során a repülőgép és utasai sem kerültek életveszélybe.

Egy héttel később, július 30-án a dubaji Emirates légitársaság Boeing 777-es gépe, miután a Londonból az Egyesült Arab Emírségekbe tartó gép pilótafülkéjében füstöt észleltek. A Ferihegyre kiérkezett tűzoltóknak azonban már nem akadt dolguk. A kényszerleszállás a közhiedelemmel ellentétben nem egyenlő a vészhelyzettel. Előbbi pusztán annyit jelent, hogy különböző okok miatt a repülőgép nem az eredeti célállomásán száll le.

Forrás: MTI

A Ferihegyen regisztrált kényszerleszállások többsége kisebb hibák miatt történik, például a motorhibajelzés, madárral való ütközés, rendellenes hangok észlelése a hajtóműből és hasonlók. Komolyabb problémának számít, ha tüzet észlelnek a motorban, vagy csökken a hajtóművek teljesítménye, de akkor is kényszerleszállást hajt végre a pilóta, ha az utasok közül valaki rosszul lesz, vagy részegen randalírozik. Idén májusban a német Condor légitársaság gépe azért szállt le Ferihegyen, mert az egyiptomi Hurghadából Düsseldorfba tartó gép egyik utasa eszméletét vesztette, s később meghalt.

Sikeres landolás farok és kabintető nélkül

A fentieknél súlyosabb esetek is történtek az elmúlt években, amelyek egytől-egyig szerencsés kimenetelűek voltak. 2006. augusztusában a TAM brazil légitársaság Sao Paoloóból Rio de Janeiróba tartó Fokker 100-asának ajtaja menet közben kiesett a helyéről, de sem a 79 utasnak, sem a személyzet tagjainak nem esett bántódása, nem sokon múlott azonban, hogy az egyik légikísérőnő kiessen a gépből. Az elszabadult ajtó Sao Paolo külvárosában egy szupermarket és egy múzeum közvetlen közelében ért földet, de ahol becsapódott, szerencsére senki sem volt.

Szintén 2006-ban egy Boeing 767 típusú repülőgép magyarországi karbantartásról indult utasok nélkül Spanyolországba, amikor a felszállást követően mintegy 3 ezer méter magasságban kinyílt, majd levált az egyik felfújható műanyag vészmentő csúszdája, feltételezhetően Budakeszi és Budaörs közötti térségben. A repülő visszafordult Ferihegyre, ahol gond nélkül leszállt.

Forrás: Getty Images

2005-ben Helen Clark új-zélandi miniszterelnök repülőgépe légörvénybe került. Az erősen rázkódó jármű ajtaja felpattant, s csak az ajtót elkapó és megtartó két rendőr-kísérő lélekjelenléte és ereje akadályozta meg a súlyos balesetet. Becsukni ugyan nem tudták az ajtót, de legalább megtartották, amíg a pilóta meredek ereszkedéssel levitte a gépet, így nem következett be olyan hirtelen és heves légnyomáscsökkenés, hogy bajt okozott volna.

Egy évvel korábban a Manilától 600 kilométerre dél-keletre fekvő Taclóban közvetlenül leszállás előtt elvesztette farokrészét egy fülöp-szigeteki utasszállító repülőgép. A DC-9-es típusú gép hetven utasa pánikba esett, amikor a farokrész letörését érzékelte, a leszállás azonban ennek ellenére baj nélkül sikerült és senki sem sérült meg.

Talán a legmegdöbbentőbb eset az amerikai Aloha légitársaság egy Boeing 737-esével történt 1988 április 28-án, amikor a Hilo és Honolulu között közlekedő gépen egy robbanás miatt a pilótafülke mögött egy csaknem 8 méteres szakaszon leszakad a gép teteje a fedélzet padlójától fölfelé. A robbanás és a leszakadt tető miatt a gép törzse meghajlott - a pilótafülke ablakai közel egy méterrel voltak lejjebb a normális állapotnál - s félő volt, hogy a gép kettétörik. A balesetben végül egyetlen személy, az egyik utaskísérő veszítette életét, az utasok mindegyike megmenekült, miután a pilóta a súlyosan sérült gépet sikeresen letette Maui szigetén.