A Széll Kálmánról indulna a fogaskerekű

Vágólapra másolva!
Megkezdődött a fogaskerekű vasút kétirányú meghosszabbításának előkészítése: a Budapesti Közlekedési Központ 2013 februárjára készíti el a megvalósíthatósági tanulmányt, a XII. kerületi önkormányzat pedig változtatási tilalmat rendelt el a tervezett új végállomások környezetében.
Vágólapra másolva!

A BKK arról tájékoztatta az MTI-t, hogy hivatásforgalomban jelenleg kevesen használják a fogaskerekűt, mivel a vonal sem hálózati kapcsolatában, sem menetidejében nem valódi alternatívája a térségben közlekedő 21 és 21A jelű autóbuszoknak.

Járműcsere is lesz

Hozzátették, a fogaskerekű vasút versenyképességének javításához fel kell újítani a pályát és a biztosítóberendezéseket, és mindkét irányban meg kell hosszabbítani a vonalat: a jövőbeni végállomás a Széll Kálmán téren, illetve a Normafánál lenne. A társaság szükségesnek tartja a 40 éves járművek cseréjét is, a tervek szerint olyan vonatok futnának itt, amelyek a villamossíneken is tudnak közlekedni.

A közlekedési központ 25 millió forintot kapott a fejlesztés tanulmánytervének részleges elkészítésére, ebből egyebek mellett kijelölik az új nyomvonalat és a végállomásokat, megvizsgálják a bekötési lehetőségeket, és megtervezik az alacsony peronokat, valamint azok gyalogoskapcsolatait. A BKK azt is jelezte: a Széll Kálmán tér folyamatban lévő rekonstrukciója során kialakítják a fogaskerekű leendő végállomását.

Több lehet a zöldfelület

Váczi János (Fidesz-KDNP), a XII. kerület alpolgármestere arról számolt be az MTI-nek, hogy a képviselő-testület tavaly decemberben módosította a kerületi városrendezési és építési szabályzatot, valamint a kerületi szabályozási tervet a meghosszabbítást érintő területekre; nemrég pedig változtatási tilalmat rendeltek el, hogy segítsék a fejlesztést.

Az alpolgármester elmondta, hogy a mostani alsó állomás megszüntetésével felszabadulhat a szervizépület és nőhet a zöldfelületek aránya. Fent a Rege úton keresztül csatlakozhatna a fogaskerekű a gyerekvasút végállomásához, és egészen a Normafa parkolóig járna - tette hozzá, jelezve: így ténylegesen bekapcsolódna a jármű a közösségi közlekedésbe.

Kevesebb lehet a zöldfelület

Az MTI megkereste az ügyben az LMP kerületi képviselőjét, Sipos Pétert is, aki ellenvéleményének adott hangot a beruházás kapcsán. Azt mondta, noha a fogaskerekű meghosszabbításának terve pártja budapesti programjában is szerepelt, ő más véleményen van, amit meg fog vitatni párttársaival. Úgy véli: a beruházás nem érné meg, és zöldterületek is sérülnének, így inkább a gyalogosterületek fejlesztését tartja indokoltnak.

Az alpolgármester viszont érthetetlennek nevezte a kifogásokat, és arra emlékeztetett: tavaly decemberben a kapcsolódó indítványt Sipos Péter is megszavazta, így nemcsak pártjával, saját korábbi véleményével is szembehelyezkedett mostani nyilatkozataival.

A fogaskerekű meghosszabbításának, pályarekonstrukciójának és járműcseréjének szándékát 2007-ben jelentette be a kerületi önkormányzat, a BKV és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület. A mintegy 20 milliárd forintos beruházáshoz uniós pályázati forrásokat vennének igénybe a 2014 és 2020 közötti pénzügyi ciklusban.