Ha halott, mit keres a Fehér Házban?

Lindsey Stirling, dubstep hegedűs
Vágólapra másolva!
Dubstep puskával gyilkolhatunk egy játékban, Barack Obama döngölő basszusokra szónokol. Ha egyszer már tényleg mindenhol ott van a dubstep, akkor hogy lehet, hogy egyesek szerint kiürült a műfaj? Mi van a föld alatt, mi jön a dubstep után, mennyit számít Európa? Helyzetkép és megfejtés DJ Palotaitól és c0ptól.
Vágólapra másolva!

Az aligha rázott meg bárkit, hogy Kylie Minogue új számában dubstepes basszusok rombolnak. Miért pont a 45. születésnapját ünneplő énekesnő maradna ki a teljes popvilágot megfertőző hangzásból? Az viszont már tényleg meglepő volt, hogy a Fehér Ház is csatlakozott az őrülethez. Februárban Barack Obama az unió helyzetét értékelő beszédének netes közvetítését olyan videóval reklámozták, amelynek az elején ugyan vonósok szolgáltatják az aláfestő zenét, ám aztán jön egy tipikus dubstepes rész. Készült is egy fotómontázs arról, hogyan nézne ki Obama Skrillex-frizurával.

Amikor legutóbb áttekintettük az elektronikus tánczene helyzetét, arról írtunk, hogy a legnagyobb amerikai tinisztárok kacérkodnak a dubsteppel, és már az alsósok is ismerik Skrillexet. Azóta csak még tovább terjedt a műfaj, egészen meglepő helyekre.

Dubstep mindenütt

Szemezgessünk csak a legfrissebb hírekből. Lindsey Stirling, a "dubstephegedűs", aki sok tízmilliós nézettségű YouTube-videókkal büszkélkedhet, a 360 fős Mormon Tabernákulum Kórussal fog fellépni. A libanoni sztárénekesnő és tévés személyiség, Razan Moughrabi tavalyi szexvideós botránya után egy olyan számmal tér vissza a porondra, amelyben szintén ott van a dubstepbetét. (A műfajt underground producerek keverték már arab zenékkel, de ilyen helyi sztárok, mint Razan, most próbálkoznak vele először.)

Lindsey Stirling, dubstep hegedűs Forrás: Lindsey Stirling

A Saints Row IV című számítógépes játékban egy "dubsteppuskával" mészárolhatunk: az ellenállhatatlan muzsikát kibocsátó fegyver előbb táncra készteti, majd hamarosan megöli a főhős közelében lévő embereket - az alábbi videóban egy perc után látható. Ehhez hasonlít a Dr. McNinja című népszerű és roppant vicces netes képregény jelenete: a főhősre ősellensége, King Radical ráküld egy dubstepkvartettet, amely fülsüketítő Wub Wub Wub énekléssel (!) bénítja meg a nindzsadoktort - szerencsére csak ideiglenesen.

A dubstep (nem) halott

Azt hihetnénk, hogy mindez arról tanúskodik, hogy a dubstep diadalmenete folytatódik. Azonban a műfaj egyik alapítója, Skream, aki ott volt az undergroundban a kezdeteknél, majd a - többször Magyarországon járt - Magnetic Mannel sztárrá is lett, nemrég bejelentette, hogy "további értesítésig" nem játszik több dubstepet. A Daily Star bulvárlap egyenesen azt a címet adta az interjújának, hogy A dubstep halott. Később Skream kiírta a Twitterre, hogy ilyesmit nem mondott; azt viszont igenis mondta, hogy "a dubstep már csak egy név, jelentés nélkül, a mozgalomnak vége"; és hogy az őt már kicsit sem inspiráló stílus helyett a diszkó és a house izgatja mostanában.

Ebből persze nem kell túlzott következtetéseket levonni. Alig pár héttel korábban Skream még arról beszélt a DJ Magnek, hogy akkor sem tudna hátat fordítani a dubstepnek, ha akarna, hiszen ezt csinálja tizenöt éves kora óta, és összeforrt vele a neve. Mint mondta, sokszor kérdezik, hogy mit szól ahhoz, hogy Britney Spears és David Guetta számaiban is dubstepdropok hallhatók. "Baromi sokat dolgoztunk azon, hogy az emberekhez eljusson a hangzásunk, úgyhogy azt mondom: elképesztő, hogy végül elértük, hogy a világon ilyen sokan veszik az adást - egy bizonyos értelemben" - akármit is jelentsen ez az utóbbi kitétel. Arról pedig, hogy mit jelent, hogy "meghal" egy stílus, a szintén a dubstep úttörői közé tartozó és a Magnetic Man tagjai közé tartozó Benga mondott érdekeset mostanában: "Nemrég mindenki arról beszélt, hogy a drum and bass meghalt, aztán nézzük meg, mi történt. Úgyhogy én nyugodtan ülök tovább a magam lován."

Skream legújabb, ingyen letölthető kiadványa

Mint arra a Mixmagnek a dubstep legújabb tehetségeit felsoroló cikke is emlékeztet, az elmúlt években (minimum Skrillex Grammy-díja óta, de sokan már korábban is) számtalanszor a műfaj halálhírét keltették. Valójában azonban sokkal inkább arról van szó, hogy ami az előző évtized közepétől a végéig folyamatosan forradalmi hangzásnak tűnhetett, az ma már korántsem az: egy műfaj, illetve egy gyakran elővett hangzás lett a többi között. Ahogy egy másik elektronikus zenei lap megfogalmazta: "A dubstep nem veszített a népszerűségéből, hanem normává lett." Másfelől viszont azt is elmondhatjuk, hogy a "dubstep halála" téma tényleg benne van a levegőben.

Kifulladt vagy terebélyesedik?

Megkérdeztünk két magyar DJ-t, akik már régóta közelről figyelik a dubstep sorsának alakulását. A magyar elektronikus zene egyik veteránja, DJ Palotai úgy látja, hogy valóban kifulladóban van a műfaj. Egyre kevesebb producer készít dubstepszámokat, és közülük is sokan korábbi, két-, öt- vagy tízéves hangzásokhoz nyúlnak vissza, ez pedig általában biztos jele annak, hogy "már nincs mit mondani". Az is árulkodó, hogy ha valaki elmegy a műfaj szülővárosában, Londonban egy dubstepbuliba, akkor ott diszkót fog hallani 110 BPM-en. DJ Palotai már nagyjából tíz éve játszik dubstepet, és úgy látja, a műfaj öt éve került be a nagyközönség tudatába. "Nagyjából ennyi idő kell, hogy átmenjen az embereken egy új stílus" - mondta. Lehetséges, hogy a dubstep volt az utolsó olyan műfaj, amely megkapta ezt az időt, hogy kiforrja magát, és elérje a nagyközönséget.

Másik válaszolónk c0p, aki újságíróként először 2003-ban írt a dubstepről, DJ-ként megszervezte az első magyar dubstepestét, amelyre a Scuba által vezetett Hotflush Recordsot hívta meg, és később A&R menedzserként is csatlakozott a műfajban meghatározó kiadóhoz; Bassbase címen vezet blogot, a Facebookon itt található meg. Szerinte a kilencvenes évek végén kiforrni kezdő, de a dubstep nevet csak 2002-ben megkapó műfajban 2007 körül lehetett azt tapasztalni, hogy egyre nő a szakadék a népszerű, fősodorbeli irányzat és az erről leszakadó, mutálódó, kísérletező zenék között. A Skrillex-féle brostep (amit sokan magával a dubsteppel azonosítanak) 2010 után futótűzként terjedt el, bár ebből "hiányzott a dub és a step is, a harsány electrohouse és metál ihlette. Nem túl komplex mivolta révén egy-két év alatt önismétlésbe fulladt" - mondta c0p. A mainstreamben van egy ellenkező véglet is: a popos, dallamos, énekes dubstep. A DJ-újságíró-szervező szerint azonban a rivaldafényen kívül, az undergroundban erősebb a dubstep avagy bass music, mint valaha. "Amőbaként terebélyesedik, még felsorolni is nehéz, hány nyúlványt növeszt" a korai hangzásokat folytató vonaltól a más, újabb műfajokkal alkotott hibridekig. "Az egyik friss irányzat a slowfast vagy 80/160, amely pattogó dzsungeldobokat, miami bass- és electroelemeket ötvöz lassú sordású harmóniákkal" - ismertette c0p az egyik legújabb fejleményt. Erre példa az alábbi szám is.

Mindig csak egy dolog létezik

Tehát c0p úgy látja, hogy "a dubstep rengeteg új irányt mutat a megfáradtaknak", bár természetes, hogy "a friss irányzatoknak mindig idő kell, míg kinövik magukat". Az említett slowfast tavaly már megjelent sok előremutató drum and bass-DJ repertoárjában is. Igaz, hogy Magyarországon az egyik prominens alakja, Om Unit az idén is alig vonzott közönséget. Ennek egyik oka az lehet, hogy "itthon alig van elfogadható szintű hanggal felszerelt klub, enélkül pedig nehéz átérezni a mélyorientált dubstep lényegét, vibe-ját, akár a szó szoros értelmében. Emiatt hiába hever bárki előtt a net minden információjával és teszi elérhetővé a globális zenei szinkront, egyszerűen nem áll össze a kép." További probléma, hogy "a hallgatóság zöme is a saját feje helyett egyfajta megmondókat követ" - a net annyi változást hozott, hogy a korábbi "megeszem, amit elém raknak" helyett most az van: "megmondják, mit válasszak a telerakott asztalról. Pedig jó lenne, ha az ember hetente legalább egy napra leszakadna a hírcsatornáiról, és gyerekes kíváncsisággal vetné magát a keresőkre."

DJ Palotai másként látja a műfajok váltakozását. A dubstep tetőzése óta már újabb és újabb műfajok jöttek, előbb a moombahton, aztán tavaly a trap (előbbiről itt, utóbbiról itt írtunk bőven). A trap egy szempontból igazán nagy újdonságot hozott Palotai szerint: "Ez az első műfaj, amely nem sebességfüggő. Minden más be van zárva a maga börtönébe, de a trap mindenféle tempóban ott van, csak a hangzás számít. Előveszik a TR-808 dobgépet, és ráhúzzák mindenre." (Egyébként c0p pont ellenkezőleg látja: már 2003-ban lehetett lassútól gyorsig mindenféle zenét találni a dubstepen belül.) Ráadásul trapet csinál mindenki, a hangzás ott van a technótól a hiphopon át a drum and bassig eszköztáráig mindenhol. Palotai szerint az is alapvető változás az elektronikus zene korábbi éveihez képest, hogy a tudás horizontálisból vertikálissá lett. Ez DJ Palotai szerint azt jelenti, hogy régebben is minden kornak megvolt a maga zenéje (a jazz, a rock, a house stb.), ám míg az változott, hogy mi képviselte a jelen időt, a többi stílus sem tűnt el. "Régen a résztudások összeadódtak. Ma ezek nem összeadódnak, hanem kioltják egymást. Mindig csak egy dolog létezik; ami előtte volt, annak vége, soha többet. Az ilyen kijelentések, hogy 'a dubstepnek vége', pont azért vannak, mert egy dologban vagy benne, amíg meg nem unod, aztán jön a következő."

Azt, hogy a közeljövőben mi fog történni, leginkább az amerikai és ázsiai piac fogja meghatározni. DJ Palotai szerint "Európa nem látszik", az itteni producerek is az amerikai piacra dolgoznak. Ami - mint ahogy Fatboy Slim is mondta a Quartnak - másról szól: sokkal inkább a csillogásról, a VIP-ról, nem elsősorban a zenéről; míg Európában jobban érződik, hogy mik a gyökerek, honnan jött ez a kultúra. A folyamatos váltásoknak azért van egy komoly akadálya Palotai szerint: az ember saját közönsége. "Ha valaki megszeret, akkor az azt szereti benned, amit csináltál. Ha átmész másfelé, akkor a nagy része néz, hogy most mi a szar van." Ez rá magára kevésbé vonatkozik, hiszen DJ Palotai már 23 éve "mindig mindent játszik", bár a hangsúlyok más-máshová helyeződnek át.