A VW-konszern kiverte a biztosítékot

Frankfurti autószalon, Volkswagen
Vágólapra másolva!
Egy ideig úgy tűnt, a Volkswagen-csoport letett az elektromos autókról, de Frankfurtban kiderült, most kezdődik csak az igazi offenzíva: megjelent az elektromos Golf és a hétmillió forintos villany-Up!. A drágább Porschéknál és Audiknál a konnektorról tölthető hibrid lesz a jövő hajtáslánca, benzinpusztítónak pedig csak a Bugattik, Bentleyk és Lamborghinik maradnak, egyre különlegesebb kiadásokban. 
Vágólapra másolva!

Évek óta a mostani kiállításra vártam – kezdte beszédét Martin Winterkorn, a Volkswagen-konszern elnöke, majd hozzátette: nem véletlenül kapcsolódtak bele vegyészeti kutatásokba, és kísérik figyelemmel aktívan az akkumulátortechnológia fejlődését. Mostanra ugyanis beérett a kutatások gyümölcse, és a cégcsoport megindítja elektromos és hibrid autó offenzíváját. Ennek szellemében a Pet Shop Boys együttes az Electric című számmal nyitotta az egész estés modellbemutató rendezvényt, amelyre hagyományosan a Frankfurti Autószalon előtti napon, egy profi díszletekkel és világítástechnikával berendezett csarnokban került sor, fogpiszkálóra tűzött falatkák, csinos hoszteszek és öltönyös nagykutyák társaságában.

Szokás szerint, a Frankfurti Autószalon előestéjén leplezték le a VW-csoport újdonságait Fotó: Kismartoni András - Origo

Herr Winterkorn tehát azt állítja, a Volkswagen évek óta az alternatív hajtású autók fejlesztésén töri magát, ám a látszat teljesen mást mutatott: míg a Toyota egy hibriddel, a Nissan pedig egy elektromos autóval szerzett Év autója címet, addig a Golf legutóbb benzin- és dízelmotorokkal söpörte be a díjat. Egy ideje létezik ugyan hibrid luxusautó a cég kínálatában, de a nemrég bemutatott, tisztán elektromos Audi R8 e-tron sorozatgyártását az utolsó pillanatban fújták le, miközben a TDI-k és TSI-k fogyasztásai adatai között egyre hihetetlenebb értékek szerepelnek. Akkor mégis hol van itt az offenzíva? Hát itt, a színpadon!

Elektromos autóból például máris kettő megjelenik a kínálatban, 160, illetve 190 kilométer hatótávval: az e-Up és az E-Golf. Mondanunk sem kell, mindkettő hangtalanul gördül be a színpadra (igaz, a Golf egy kis technikai malőr miatt néhány perc késéssel), és büszkén újságolják a gyáriak: ezek bizony teljes értékű autók nagy csomagtérrel, négy- illetve ötüléses utastérrel, természetesen zéró lokális emisszióval. A Volkswagen még egy parányi, villany-haszonjárművet is készített az Upból, de egyelőre csak az négyüléses, személyszállító változat jelenik meg a kereskedésekben, Németországban 26 900 forintos áron, ami villanyautó-mércével nem hangzik rosszul.

Elektromos kisáruszállítót csináltak a Volkswagen Up!-ból Fotó: Kismartoni András - Origo

Bár a hatótáv sokat javult a lítium-ion akkumulátorok fejlődésével (a kísérleti elektromos Golf II-flotta a zselés ólom akksikkal jó, ha 70-80 kilométert tudott megtenni), a hatótáv-béklyótól tartva sokan nem akarnak villanyautóba ülni, vagy pláne városon kívülre merészkedni. Nekik, és mindazoknak, akik szeretik a sebességet, a konnektorról is tölthető hibrideket ajánlja Martin Winterkorn. A legsietősebb és legmódosabb ügyfelek választása a Porsche 918 Spyder, amely hosszas fejlesztés és ködösítés után itt, Frankfurtban mutatkozik be először szériaváltozatként, és élőben is lélegzetelállítóan jól néz ki. Emellett a zuffenhauseniek a hivatalosan most debütáló Panamera SE Hybriddel készültek az esti rendezvényre, az Audi pedig az A3-ból hozta el az áramon és benzinen élő változatot. A legnagyobb durranást azonban nem lőtték el este, hogy a szalonmegnyitó utánra is legyen mit tartogatni: a szögletes, brutális kinézetű és 700 lóerős rendszerteljesítményű Sport Quattro helyett "csak" egy hagyományos tanulmányt hoztak el a rendezvényre, már amennyiben az Italdesign tervezte kupé-SUV keresztezést annak lehet nevezni.

A legdrágább és egyben a leggyorsabb utcai Porsche a 918 Spyder Fotó: Kismartoni András - Origo

A konnektoros jövő azonban nem jelenti azt, hogy – középtávon legalábbis- leáldozott volna a hagyományos, belső égésű motoros autóknak, ennek szellemében két praktikus autó is szerepelt a show fellépői között. ST néven most először készült kombi a Seat Leonból, mégpedig csinos karosszériával, a Golf Variant és a Skoda Octavia közötti csomagtartómérettel és a spanyol márkánál először bevezetett műszaki opciókkal (adaptív lengéscsillapítók, adaptív tempomat stb.). A Skoda pedig a már ismert Rapidot kurtította meg közel húsz centivel, és dobja piacra Spaceback néven a bázismodellnél valamivel olcsóbban. Szinte borítékolható a cseh kisautó sikere, hiszen praktikus, ráadásul a kombi és a ferdehátú keresztezését sokkal ügyesebben ötvözi, mint annak idején a műfaj kísérleti nyulának számító Kia Rio. Különösen a panorámatetős változatok látványosak, ezeknél a hátsó szélvédő egészen a rendszámtábla keretig leér. A Volkswagennél pedig nem csak teljesen megújították, hanem át is keresztelték Plusról Sportsvan névre a Golfra épülő emelt tetejű családi autót, és kapásból három példánnyal tartottak egyterű-divatbemutatót a színpadon.

Egy kupé és egy SUV keresztezéséből született az Audi Nanuk tanulmány Fotó: Kismartoni András - Origo

Azoknak, akik nem akarnak feltétlenül négy kerékkel a realitások talaján járni, olasz és angol sportkocsi márkáival igyekszik az egekbe pumpálni adrenalin szintjét a VW-konszern. Árról és fogyasztásról például nem esett szó a Bugatti Veyron legújabb limitált szériájánál, ezek ugyanis valószínűleg a nyugalom megzavarására alkalmas számok lennének, arra azonban mindig gondosan ügyelnek a fejlesztőmérnökök, hogy megtartsa a világ leggyorsabb autója címet. A Grand Sport Vitesse "Jean Bugatti"exkluzivitását az alukarosszéria vékony fekete karbon borítása mellett az is garantálja majd, hogy mindössze három darab készül belőle.

Egy Bentley is lehet sportos, legalábbis a Continental GTV8S nevű kivitelt annak szánják Fotó: Kismartoni András - Origo

A több lóerő (szám szerint 570), könnyebb karosszéria (1340 kg) diéta után a szárnyakkal megvadított, Lamborghini Gallardo LP 570-4 Squadrának sincs oka szégyenkezni, a Bentley Continental GTV8S pedig állítólag olyan penge kormányzást és futóművet kapott, hogy egyszer és mindenkorra leszámol az angol márka óriáskupéit illető "gördülő várkastély" sztereotípiával. Akinek pedig nem szakad a nyakába milliárdos örökség vagy lottó ötös nyeremény, az az új Audi A3 Cabriót ajánlják, amely elődjével ellentétben nem a ferde-, hanem a lépcsőshátú változat alapjaira épül. Egy valamiben azonban nem változott: továbbra is Made i Hungary lesz beleütve a típustáblájába, és alternatív hajtással egyelőre nem kapható. Legalábbis egyelőre, egy prospektus jelentéktelennek tűnő szegletében ugyanis egy olyan ábrát találtam, amely szerint néhány éven belül szinte a teljes Audi-palettából lesz e-tron változat - jelentsen ez akár tisztán elektromos, akár plug-in hibrid hajtásláncot.

FRISSÍTÉS: A frankfurti permier után napon az importőr Porsche Hungária Kft. arról tájékoztatott, hogy a 2014. első vagy második negyedévében Magyarországon is megkezdődik az E-Up forgalmazása. Az kalkluációnál az a cél, hogy itthon hétmillió forint körül legyen az ára, ami kedvezőbb összeg annál, mint amit a villany-miniért Németországban elkérnek.