Ilyen lesz az amerikai elnök méregdrága helikoptere

sikorsky s-62
Vágólapra másolva!
Mit tud, és miért kerül irreálisan sokba az amerikai elnöki helikopterflotta?
Vágólapra másolva!

Az amerikai elnök különgépét, az Air Force One-t sokan ismerik. Azt már kevesebben tudják, hogy az Egyesült Államok katonai és politikai erejét szimbolizáló, speciálisan átalakított és extrákkal felszerelt Boeing 747 Jumbo utasszállító mellett tekintélyes helikopterflotta is segíti az elnök és kíséretének mindennapjait.

A kisebb utakra szolgáló, jelenleg Barack Obama, valamint a miniszterek és egyéb, kiemelten fontos személyek szállítását végző 35 darab különböző (jellemzően Sikorsky VH-3D és VH-60N) típusú járműből álló flotta gépei állandóan készenlétben állnak, hogy szükség esetén azonnal a fedélzetükre vehessék az erre jogosultakat. Üzemeltetésüket pedig az elit fegyvernem katonái, a tengerészgyalogság speciális, HMX-1 jelzésű egysége végzi.

A Sikorsky S-92-es még nem elnöki színekben Forrás: Sikorsky

Irreális igények – irreális árak

A legrégebbi, az 1970-es években beszerzett, szintén a Sikorsky által gyártott VH-3D helikoptereket már több alkalommal korszerűsítették, cseréjük azonban már régóta aktuális téma, a megoldás viszont egészen idáig váratott magára. A gond ugyanis az, hogy a piacon kevés olyan típus létezik, ami egyáltalán szóba jöhet, mint kiindulási alap, az egyedi igényeknek való megfelelés érdekében pedig az átalakítás olyan nagy mértékű, ami a gyártók részéről is komoly tervezést, felkészülést igényel, ráadásul a módosítási költségek meghaladják a helikopterek beszerzési árát is.

Az amerikai elnöki helikopterflotta gépeinek ugyanis gyakorlatilag mindent tudniuk kell, amit a mai technológiai fejlettségi szinten egyáltalán el lehet képzelni. A legegyszerűbb ezek közül, hogy a kiválasztott típusnak megfelelően nagy méretűnek kell lennie, a két hajtómű közül akár az egyik leállása esetén is biztonságosan kell tudnia manőverezni a gépet. Az elnöki helikopternek szélsőséges viszonyok között is üzembiztosnak kell maradnia, miközben az üzemeltetési költségei sem lehetnek kiugróan magasak. A legfontosabb irányító és vezérlő rendszerek mindegyikének minimum duplikálva kell lennie, így egy meghibásodás vagy sérülés esetén is jó eséllyel működőképes maradhat a szerkezet.

Barack Obamával a fedélzetén landol New Yorkban a Marine One elnöki gép, egy Sikorsky VH-3 Sea King Forrás: AFP/Saul Loeb

Sugárfertőzésnek és biológiai fegyvernek is ellenáll

Mindezeken túl – és itt jönnek az extrák – a gépek védelmi rendszerének – tekintettel a szállított személyek fontosságára – mindenre kiterjedőnek kell lennie, hogy a sugár és biológiai szennyeződések kiszűrése mellett a különféle légvédelmi eszközök ellen is hatékony ellentevékenységet tudjon folytatni.

Az infravörös önirányítású rakéták eltérítése infracsapdákkal, a radarvezérlésű eszközök aktív zavarása, a csöves légvédelmi eszközök lövedékei elleni sérülésállóság képessége is elengedhetetlenül szükséges az elnöki helikopternél. A kommunikációs rendszerek teljes tárháza szintén alapkövetelmény, hiszen az elnöki helikopternek adott esetben folyamatos kapcsolatot kell tartania a politikai és a katonai vezetőkkel, akár úgy is, ha közben ezt külső erők gátolni akarják.

Bill Clinton elnöksége idején szintén a Marine One fedélzetéről mérte fel egy áradás nyomait Forrás: AFP/Pool

Műholdakon és földi telepítésű átjátszóállomásokon keresztül akár a világ másik részén lévő rendszerekhez is zavarvédetten, lehallgatásmentesen kell tudnia kapcsolódni. Természetesen a kényelmi felszerelések is részei a csomagnak, de nem emiatt kerülnek elképesztően sokba, sokkal inkább a speciális, kifejezetten erre a célra kifejlesztett vagy átépített védelmi, valamint kommunikációs rendszerek emelik rekord magasságba a költségeket.

Terrorpánik közepette keresték az új elnöki gépet

2001. szeptember 11-e után nagy lendülettel nekiláttak az új típustól elvárt követelmények megfogalmazásának, és az ún. VXX tender kiírásának. Ezen némi meglepetésként egy európai eredetű típus, az AgustaWestland AW-101-es alapjaira épített konstrukció, a Lockheed-Martin VH-71 Kestrel lett a befutó. Az első prototípus 2007-ben el is készült, sőt a teszteket is megkezdték vele, a folyamatosan változó követelményrendszer és a magas ár miatt azonban Barack Obama elnök töröltette az akkor már 13 milliárd dollárosra becsült, 28 forgószárnyasra vonatkozó tendert, és egy új pályázatot íratott ki, melyet idén májusban egy ízig-vérig amerikai gyártmány, a Sikorsky S-92-es nyert meg.

Hat darab csúcsgépet kap az amerikai elnök

Az S-70 típuscsalád (ennek katonai változata az ismert UH-60-as) számos részegységének felhasználásával tervezett, ám annál nagyobb és erősebb S-92-es egy katonai és polgári célokra egyaránt használható forgószárnyas konstrukció.

A 2004-óta rendszerben álló, két darab General Electric gyártmányú gázturbinával meghajtott, 17 méter hosszú robosztus gép a kétfőnyi személyzeten kívül akár 22 utas szállítására is alkalmas, miközben a hatótávolsága megközelíti az 1000 kilométert. Maximális sebessége 306 km/h, és akár 4000 méter magasságba is emelkedhet. Mindezen tulajdonságai alapján egészen extrém feladatkörökben is helytáll, a civil szférában többek között tengeri olajfúró platformokra szállítanak vele munkásokat és ellátmányt, akár szélsőséges időjárási körülmények között is, de kutató-mentő bevetéseket is teljesíthet, segítve a bajbajutott hajók személyzetének.

Egy Sikorsky S-92-es egy kiállításon Forrás: Sikorsky

A Sikorsky S-92-es méretéből és felépítéséből adódóan nem felfegyverzett támadó helikopterként, sokkal inkább többfeladatú szállítóként alkalmazható katonai feladatkörben. Az eddig legyártott és eladott több mint 200 példány zöme egyébként kormányzati, illetve civil cégek használatában van, ugyanakkor több ország parti őrsége is vásárolt belőle. Szolgálatban áll például Dél-Koreában, Nagy-Britanniában, Írországban, sőt még a dúsgazdag kuvaiti légierő is ezt a típust választotta. Egy széria példány ára átlagosan 30 millió USD, amit természetesen a megrendelő esetleges egyedi igényeinek kielégítésére beszerelt eszközök és rendszerek tovább drágítanak.

A Sikorsky a most aláírt szerződés értelmében egyelőre hat helikoptert épít az elnöki flotta részére, ezt azonban később további tizenöt követi majd, melyekért összesen mintegy 3 milliárd dollárt kér a gyártó, legalábbis a jelenlegi számítások szerint. Ha ezt az árat visszaosztjuk, akkor máris látható, hogy az USA aktuális elnökét egy darabonként több, mint 140 millió dolláros forgószárnyasból álló flotta szolgálja majd ki, a tervek szerint hosszú évtizedekig.