A bukott Juncker-bizottság az utolsó hónapokban is támadja Magyarországot

MERKEL, Angela; JUNCKER, Jean-Claude
Brüsszel, 2015. szeptember 23. Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke és Angela Merkel német kancellár beszélget az uniós tagállamok állam- és kormányfőinek a migránsválság ügyében összehívott rendkívüli csúcstalálkozóján Brüsszelben 2015. szeptember 23-án. (MTI/EPA/Olivier Hoslet)
Vágólapra másolva!
Az elmúlt években az Európai Bizottság nem szakmai alapon működött, hanem politikai tevékenységet folytatott, és az illegális bevándorlással szemben leginkább ellenálló Magyarország volt az egyik legnagyobb célpont. A Juncker-féle bizottság erősen átpolitizált jellege miatt a kötelezettségszegési eljárásokat is felhasználta ideológiai csatákhoz, amit a bevándorlással kapcsolatban indított kötelezettségszegési eljárások is mutatnak — értékelte a Magyar Nemzetnek Gát Ákos Bence szakértő a Juncker vezette Bizottság tevékenységét. Bár már új elnöke van a bizottságnak Ursula von der Leyen személyében, az új összetételű szervezet csak november 1-től áll munkába. A szakértő szerint a kérdés az lesz, hogy továbbra is ideológiai alapon mérik majd az egyes országok bevándorlással kapcsolatos hozzáállását, vagy elfogulatlanul, a továbbiakban szakmai alapon működik majd az Európai Unió végrehajtó szervezete. Ursula von der Leyen első tárgyalásai, köztük az Orbán Viktorral folytatott csütörtöki, reményt adnak arra, hogy a Bizottság újra objektív alapon működik majd.
Vágólapra másolva!

A magyar kormány a Juncker-bizottság utolsó bevándorláspárti kísérleteként értékelte, hogy a testület az Európai Unió Bíróságánál indított eljárást a Stop Soros! törvénycsomag ügyében.

A Magyar Nemzet megkereste az uniós bíróságot, ahol azt mondták, hogy egyelőre csak döntés született a bírósági eljárási szakasz megindításáról, így jelenleg további dátumok nem állnak rendelkezésre. Tudatták azt is, hogy nem befolyásoló az a tény, hogy a bel- és igazságügy kérdésében Magyarország pillanatnyilag több kötelezettségszegési eljárásban is érintett. Jogi szempontból különböző esetekről van szó – szögezték le.

Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság korábbi elnöke és Angela Merkel német kancellár. A Magyarországot bevándorlási politikája miatt támadó tábor két vezető személyisége Forrás: MTI/EPA/Olivier Hoslet

A Jean-Claude Juncker vezette Európai Bizottság Magyarország esetében csak 2015 januárja óta összesen 19 alkalommal döntött felszólító levél küldéséről, indoklással ellátott vélemény kiállításáról vagy hazánk uniós bíróságra küldéséről a – migrációt is magában foglaló – bel- és igazságügy témájában.

Ez olyannyira kirívó adat, hogy a „második helyen álló" tagállamok – például Csehország vagy Spanyolország – mindössze tíz hasonló bizottsági lépést tudnak felmutatni.

Bár a bel- és igazságügyi kérdéskör meglehetősen tág (ide tartozik például a terrorellenes küzdelem vagy a szezonális munkát végzőkre vonatkozó szabályozás), Magyarország esetében a bevándorláspolitika van a brüsszeli céltábla közepén.

A legnagyobb nemzetközi érdeklődést is kiváltó döntés 2017 nyarán született, amikor is a testület Magyarországnak, Csehországnak és Lengyelországnak rótta fel a migránsok áthelyezésére vonatkozó tanácsi határozat figyelmen kívül hagyását, alig egy hónapon belül pedig indoklással ellátott vélemény formájában

sérelmezte, hogy az érintett országok továbbra sem tervezik a migránskvóták teljesítését.

A kérdés 2017 decemberében került az uniós bíróság elé, amelynek kijelölt főtanácsnoka a héten kellett volna, hogy nyilvánosságra hozza az ún. főtanácsnoki véleményét, ez azonban nem történt meg - írja a Magyar Nemzet.

A lap úgy tudja, hogy a magyar fél sem tudja a halasztás pontos okát, és egyelőre a további dátumokról sem kapott értesítést.

A bizottság 2018 júliusában az uniós menekültügyi és visszatérési jogszabályoknak való meg nem felelés miatt indított keresetet hazánk ellen az uniós bíróság előtt. Kifogásolta a tranzitközpontok működési elvét, mert a testület szerint a központok nem teszik lehetővé a menedékkérelem tényleges igénybevételét.

Junckerék múlt héten hozták nyilvánosságra, hogy a Stop Soros! törvénycsomag miatti kötelezettségszegési eljárás is a következő, bírósági szakaszba lép.

Indoklásuk szerint a magyar szabályozás korlátozza a menedékkérők azon jogát, hogy kommunikáljanak az érintett nemzeti, nemzetközi és nem kormányzati szervekkel. A bizottság egyúttal kötelezettségszegési eljárást indított a szerbiai határnál lévő tranzitzónákban lévő személyek helyzete miatt.

A fenti példák ellenére hazánk még mindig csak a középmezőnyben van, ha a tagállamokkal szemben indított, összes kötelezettségszegési eljárást vesszük számba.

2018-ban 1571 eljárás volt folyamatban: az éllovas Spanyolország ebből 97-et tudhatott magáénak, majd Németország következett nyolcvan esettel. Magyarország ötven eljárással szerepelt a listán.

Az ügyek javát a környezetvédelemre, mobilitásra, illetve a belső piac működésére vonatkozó kérdések tették ki, és a belügyi-migrációs dimenzió „csak" 145 eljárásra korlátozódott.

Hatásköri túllépés, megszegett uniós jog

A Magyar Nemzet kérdésére Gát Ákos Bence kifejtette, hogy a kötelezettségszegési eljárás az Európai Bizottság klasszikus eszköze arra, hogy a testület „az uniós alapszerződések őreként" betartassa a tagállamokkal az európai jogot. Ideális esetben a bizottság szakmai tekintélyére is ügyelve, a számára meghatározott jogi kereteken belül jár el.

A szakértő szerint a kötelezettségszegési eljárások esetében a bizottság és az eljárás alá vont tagállam értelemszerűen jogi, illetve szakpolitikai vitában áll egymással, ugyanakkor a bizottságot szigorú eljárási keret köti. Ha pedig a felek nem jutnak megállapodásra, pluszgaranciát jelent, hogy a vitát nem egy politikai szerv, hanem egy bírósági fórum, az Európai Unió Bírósága dönti el.

– fogalmazott Gát, aki szerint a bizottság ezektől a kötöttségektől akart szabadulni, amikor 2014-ben a kötelezettségszegési eljárás mintájára létrehozta az úgynevezett jogállamisági mechanizmust, amiből hiányoznak az említett jogi, eljárási garanciák.

Ez teljes mértékben politikai jellegű eljárás, amelynek keretében a bizottság a „jogállamiságra" hivatkozva egy ország belpolitikájának minden területét felügyelni akarja,

túllépve saját hatáskörén, és nem utolsósorban megszegve az uniós jogot.

A két eljárás közötti különbségtételt árnyalja, hogy a Juncker-féle Európai Bizottság erősen átpolitizált jellege miatt a kötelezettségszegési eljárásokat is felhasználta ideológiai csatákhoz, amit a bevándorlással kapcsolatban indított kötelezettségszegési eljárások is mutatnak. A szakértő szerint a november 1-jével munkába álló, immár új összetételű Európai Bizottsággal kapcsolatos egyik legfontosabb kérdés, hogy a testület nagyobb pártpolitikai semlegességre törekedve visszaállítja-e szakmai tekintélyét.

Teljesen érthetetlen az Európai Bizottság újabb húzása Forrás: AFP/SOOC/Alexandros Michailidis

Teljesen érthetetlen a bizottság támadása

Mint arról korábban beszámoltunk, az Európai Bizottság bejelentette, hogy az Európai Unió Bírósága elé viszi a migrációval összefüggő magyar jogszabályok szigorítása, az ún. „Stop Soros!" törvénycsomag miatt indított kötelezettségszegési eljárást. Ezzel a bizottság szintet lépett a szuverenitássértések sorozatában, ugyanis közleményük szerint nemcsak a vonatkozó büntetőjogi és menekültügyi módosításokat, de az azok alapját képező Alaptörvény-módosítást is megtámadják a bíróságon.

- írta gyorselemzésében az Alapjogokért Központ.

A központ szerint, ha a bíróság viszont elfogadja a bizottság érveit, akkor a jövőben az Európai Unióban teljesen felesleges lesz állami szuverenitásról beszélni, hiszen ezen az alapon az uniós szervek bármely tagállam bármely alkotmányi előírását felülírhatnák – akár például azt is, hogy Magyarországon a házasság férfi és nő köteléke, hogy Róma Olaszország fővárosa, vagy hogy Németország tartományokból áll.

Megbukott a Juncker-bizottság

Szintén írtunk arról, hogy a kifutó bizottsági elnök, Jean-Claude Juncker teljesítményét a Századvég gyakorlatilag elégtelenre értékelte. A Juncker-bizottság vezette Európai Unió eredménytelen volt több, az ő időszakában kicsúcsosodott válságszituáció megoldásában: így nem tudta az Európai Unió határain kívül tartani a migránstömegeket, ugyanakkor nem tudta a közösségen belül tartani az Egyesült Királyságot – a két súlyos kudarc „fémjelezte" igazán az Európai Bizottság utóbbi éveit, ami a Bizottság főemberének és „arcának", Junckernek is a saját személyes felelőssége és súlyos vezetői balsikere.