Levegővel és elektromossággal működő plazmameghajtást mutattak be

Airplane at the evening sky Weather SKY NIGHT clouds contrails ENVIRONMENT FUEL AIRCRAFT pilots Evening SUNSET HORIZONTAL
An airplane moves across the red evening sky with a yellow jet trail in Dresden, Germany, 28 October 2013. Photo: Matthias Hiekel/ZB
Vágólapra másolva!
Mindössze levegő és elektromosság kell a Vuhani Egyetem egyik kutatóintézetében elkészített, repülőgépekre szánt kísérleti hajtóműhöz. Ha a megoldás széles körben elterjed, az jelentős hozzájárulás lehet a légi közlekedés szén-dioxid kibocsátásának csökkentéséhez - írja az Asia Times.
Vágólapra másolva!

Az egyelőre kísérleti eszköz képes arra, hogy - egyelőre laboratóriumi környezetben - sűrített levegő mikrohullámokkal való ionizációjából meghajtóerőt nyerjen, károsanyag kibocsátása nélkül.

A vuhani kutatók megoldásukat egy 1 kilogramm súlyú fém gömb felemelésével mutatták be. A golyó egy, mindössze 24 milliméter átmérőjű kis cső kiemente fölött lebegett a felhajtóerőnek köszönhetően.

Illusztráció Forrás: Picture-Alliance/AFP/Matthias Hiekel

"Lehetségessé vált, hogy nagy teljesítményű, mikrohullámú légplazma hajtóművek készüljenek a repülőgépek számára, amikkel nagymértékben csökkenthető a károsanyag kibocsátás" - írják a kutatók eredményeik kapcsán a vonatkozó tanulmányban.

A plazma - a negyedik halmazállapot a szilárd, folyékony és gáznemű mellett - akkor keletkezik, amikor a gázban lévő atomok ionizálódnak. Mesterséges plazmákat már régóta alkalmaznak a termelés egyes területein, például plazmatelevíziók paneljeinél, de egyes világítótesteknél is.

A plazmameghajtás gyakori a modern űrjárművekben, de kutatók és mérnökök már régóta dolgoznak azon, hogy a technológiát a Föld légköri viszonyaiban is működővé tegyék.

A kínai kutatók azt állítják, megoldásuk válasz erre a régi problémára, és hamarosan ugyanolyan teljesítményt képesek azzal előállítani a kereskedelmi repülőgépek számára, mint a hagyományos hajtóművek, csak fosszilis üzemanyagok égetése nélkül.