Ránézésre meg tudják majd mondani bárki biológiai életkorát

munka, mosoly, érzelmek
Érdemesebb őszintének lenni a munkatársainkkal
Bár sokak szerint az életkor csak egy szám, de a biológiát nem tudjuk becsapni. A Bostoni Orvostudományi Egyetem (BUSM) kutatói ezért most egy speciális szemszkennert dolgoztak ki, amely képes detektálni a retina bizonyos fehérjéit, amelyek nyomon követik az emberek biológiai öregedését. Az új technológia a klinikai orvoslást is nagyban segíti majd.

Nagy kihívást jelent a kutatóknak

Két ember születhetett pontosan ugyanabban pillanatban, ám a genetikai, neveltetési és egyéb környezeti tényezőktől függően eltérő biológiai korúak is lehetnek. A tény, miszerint eltérő ütemben öregszünk, már régóta köztudott, ám

az egyének biológiai öregedésének mérése rendkívül nagy kihívást jelent a kutatóknak.

Annak pontos mérésére vagy nyomon követésére ugyanis nem állt rendelkezésre megfelelő módszer. Legalábbis eddig.

A biológiai életkorunk sok tényezőtől függ Forrás: Pexels.com

– mondta Lee E. Goldstein, a Bostoni Orvostudományi Egyetem neurológus professzora a ZME Science online tudományos portálnak. – Az általunk kifejlesztett, speciális szemszkenner viszont képes dekódolni ezt a feljegyzést és elárulja, hogy egy ember molekuláris szinten hogyan öregszik.

A szakemberek a Journal of Gerontology: Biological Sciences szaklapban publikált tanulmányukban arra is rámutatnak, hogy a szkenner megmutatja a szemlencsében található fehérjéket, majd elemzi az életkorhoz kapcsolódó változásokat.

Számos dolog befolyásolja a biológiai életkort

Bár az úgynevezett kronológiai életkorunkat jól ismerjük, az már más kérdés, hogy hány évet él biológiailag a szervezetünk, miközben mi harminc vagy negyven évet számolunk.

Szervezetünk életkorát többek között az életmódunk, családi állapotunk, párkapcsolatunk, a táplálkozási és sportolási szokásaink, valamint a munkahelyi környezetünk is befolyásolja.

A tudósok most több mint 13 ezer amerikai önkéntes vérmintáját elemezték és genomjaikat szekvenálták.

A biológiai életkor jelzi, mennyire használódott el a testünk az átlaghoz és saját életkorunkhoz képest Forrás: Facebook

– nyilatkozta Brian Chen, a Nemzeti Öregedési Intézet (National Institute on Aging) doktorandusz hallgatója, a tanulmány vezető szerzője.

A Bostoni Egyetem által bemutatott új szemszkenner a genetikai módszerekkel ellentétben nem invazív módon értékeli a biológiai öregedést, hanem egyértelműbb módszert alkalmaz.

Goldstein szerint az eszköz „nagyon jó, a vártnál jobb" pontossággal dolgozik.

A jövőben az orvos csak megvizsgálja a beteg retináját, ezzel pontosan meghatározza a páciens biológiai életkorát, amivel jóval személyre szabottabb orvosi ellátást tud majd kínálni.