Most már biztos, hogy a Tesla a legértékesebb amerikai autógyártó

Tesla, logó, autó, Elon Musk
(FILES) In this file photo Elon Musk, founder of SpaceX, speaks during the Satellite 2020 at the Washington Convention Center on March 9, 2020, in Washington, DC. - President Donald Trump sided with Tesla on May 12, 2020, calling for California authorities to allow the reopening of the electric carmaker's assembly plant after company chief Elon Musk said he was defying local authorities. Trump's comments came a day after Musk said he was restarting production at the plant in Fremont, California and after a series of angry tirades against the state's lockdown policies to contain the coronavirus pandemic. (Photo by Brendan Smialowski / AFP)
Vágólapra másolva!
Közel 5 százalékot emelkedett a Tesla részvénye a szerdai tőzsdezárás után, miután a vállalat közzétette a friss negyedéves gyorsjelentését. Az elektromos autókat gyártó cég ugyanis a vártnál jobb eredményeket tett közzé, de ami a legfontosabb, már az egymást követő negyedik negyedévben sikerült profitot elérnie, ami kulcsfontosságú ahhoz, hogy bekerülhessen az S&P 500 indexbe.
Vágólapra másolva!

Ismét jó napja volt szerdán a Teslának, miután a tőzsdezárás után legördültek a friss negyedéves számok.

Az elemzők által várt veszteséggel szemben nyereséggel zárta az idei második negyedévet az amerikai elektromosautó-gyártó vállalat.

A június végén zárult három hónapban a Tesla adózott eredménye 104 millió dollár, részvényenként 50 cent lett az egy évvel korábbi 408 millió dollár és 2,31 dollár egy részvényre jutó veszteség után.

Várva várt profit

A szakértők által inkább figyelemmel követett egyszeri tételek nélkül számolt részvényarányos eredmény 2,18 dollár lett a tavalyi második negyedévi 1,12 dollár veszteséget követően.

A Tesla negyedéves bevétele 5 százalékkal, 6,04 milliárd dollárra csökkent a második negyedévben az egy évvel korábbi 6,4 milliárd dollárról. Az elemzők a negyedévre 2 cent részvényarányos veszteségre és 5,15 milliárd dollár bevételre számítottak.

Soha nem volt még ilyen fontos a Tesla profitja Forrás: AFP/2018 Getty Images/Spencer Platt

A Tesla 90 650 autót szállított le a negyedévben, ez 2,5 százalékkal több az első negyedévi 88 400-nál, de 4,8 százalékkal kevesebb a tavalyi második negyedévinél. Mindazonáltal a vállalat autóipari bevételei 4 százalékkal csökkentek a megelőző év azonos időszakához képest – 5,38 milliárd dollárról 5,18 milliárdra –, még annak ellenére is, hogy a Tesla az elmúlt évben kijött a Model Y-nal, illetve megnyitotta az új gyárát Sanghajban.

A járműgyártó nem vállalkozott arra, hogy előrejelzést adjon a második félévre, arra hivatkozva, hogy nehéz megjósolni, miként alakul a fogyasztói hangulat,

ugyanakkor fenntartotta azt a korábbi célkitűzését, hogy tavalyhoz képest idén 36 százalékkal több, mintegy 500 000 autót szállít le.

Egy sztárpapír jövője

A legfrissebb negyedéves adatokat azért is várták a piacok, mert nagyon fontos volt, hogy a Tesla képes lesz-e újra profitot termelni. A hírek szerint ugyanis

a vállalat papírja hamarosan bekerülhet az S&P 500 tőzsdeindexbe, ami hatalmas lépés volna Elon Musk cége számára, de komolyan átalakítaná az erőviszonyokat is a mutatón belül.

A belépés egyik legfontosabb előfeltétele viszont az, hogy az adott társaság képes legyen egymás után négy negyedévben profitot termelni, amit a Tesla most – történetében először – képes volt megugrani.

A Tesla részvényének teljesítménye az elmúlt 12 hónapban Forrás: Investing.com

Mindemellett a Tesla részvénye továbbra is hatalmas ralit produkál a tőzsdén, amivel igencsak megosztja a befektetőket. Tavaly ilyenkor ugyanis a cég papírja még nagyjából 260 dolláron állt, míg mára az árfolyam fölment egészen 1500 dollár fölé. Ezzel pedig jelenleg a Tesla a legnagyobb piaci értékkel bíró amerikai autógyártónak számít.

Nem véletlen tehát, hogy miközben sok befektető rajong a papírért, ugyanilyen sokan vannak azok, akik szerint a Tesla egy buborékot fújt maga köré, amely hamarosan kipukkadhat

– ez utóbbit támasztja alá, hogy a Tesla ellen kiugróan sokan vettek föl shortpozíciót, vagyis fogadtak a részvényárfolyam csökkenésére.

Egy új korszak királya

A Tesla gyors felemelkedése azonban egy átfogóbb átalakulást is jelez a globális autóiparban. Miként a Reuters elemzése fogalmaz, az új korszakot az határozza meg, hogy a Szilícium-völgy technológiai megközelítése átvette a régi vágású feldolgozóipari gyakorlatok helyét.

Noha a vállalat felfutása sok befektetőt meglepett, még a hagyományos autószektorban is volt olyan szereplő, aki korán megérezte a Teslában rejlő lehetőséget.

A Daimler ugyanis már 2009-ben fölfigyelt a vállalatra, és abban az évben közel 10 százalékos részesedést vásárolt a cégben.

Az üzlet akkor 50 millió dollárt jelentett a Teslának, ami szinte életmentő volt a pénzügyileg küszködő társaság számára.

A Tesla részvénye már évek óta erősen megosztja a befektetőket Forrás: AFP/Getty Images/Justin Sullivan

A Mercedes mérnökei pedig segítettek kifejleszteni a Model S nevű luxus szedánt, cserébe pedig betekintést nyertek a vállalat akkumulátor-fejlesztési technológiájába. 2014-ben aztán a Daimler úgy döntött, eladja a részesedését, mivel a menedzsmentnek komoly kétségei voltak azzal kapcsolatban, hogy a Tesla üzleti modellje képes lesz-e működni ipari méretekben is.

Mindazonáltal a Tesla sikerét végül épp a különleges megközelítése hozta meg.

Ahogy a cég a lendületes és a versenytársaknál gyorsabb, technológiai innovációt állította a középpontba, idővel sokan nem is más autóipari vállalatokhoz, hanem egyenesen az Apple-höz hasonlították a társaságot.

Jól érzékelteti Musk különleges hozzáállását, hogy egy korábbi Mercedes-mérnök szerint a cégvezető sokszor igen agresszíven nyomja előre a technológiai fejlesztéseket. Ezzel szemben a hagyományos autógyártók éveket töltenek el teszteléssel, mielőtt egy-egy új technológiát (például a részben önvezető megoldásokat) egyáltalán komolyan számításba vennék.

A Tesla napjainkban nagyjából 304,6 milliárd dolláros piaci értékkel bír, míg a Daimler piaci kapitalizációja 47,7 milliárd dollár körül áll.

Elon Musk teljesen új megközelítéssel tekint az autóiparra Forrás: AFP/Imaginechina/Weng Lei

A különbség hatalmas, és épp ez az, ami miatt igen erősen megoszlanak a befektetői vélemények a Teslával kapcsolatban. Az egyik oldalon azok állnak, akik teljes szívvel támogatják Musk felfogását, és úgy számolnak, a Tesla lesz a következő generációs autóipar királya. A másik oldalon viszont azok vannak, akik szerint a Tesla rajongói túlzásba esnek, és a vállalat rendkívül túlértékelt a valós teljesítményéhez képest.

Ehhez jön még, hogy az elmúlt időszakban a technológiai részvények körül hatalmas befektetői rajongás alakult ki, ami önmagában is fűtheti a Tesla részvényének emelkedését.

A következő években azonban eldőlhet, mennyire megalapozott az optimista befektetők hite. A Teslának ugyanis egyre nagyobb versennyel kell szembenéznie a globális autóiparban, az pedig különösen izgalmas lesz, hogy a világ legnagyobb autópiacának számító Kínában hogyan teljesít majd a vállalat – főleg, hogy olyan nagyok is versenybe szállnak vele, mint a Nissan.

Texasban építi meg a Tesla második amerikai gyárát

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója a szerdai gyorsjelentéssel párhuzamosan azt is bejelentette, hogy az új gyárban készül majd egyebek között a Cybertruck elektromos kisteherautó (pickup), valamint a Model Y kisméretű SUV. Az Austin melletti 85 hektáros építési terület kiválasztásában minden bizonnyal az is szerepet játszott, hogy a Tesla a következő tíz évre 60 millió dollár adókedvezményt kapott a helyi texasi hatóságoktól, kiszorítva ezzel a versenyből az oklahomai Tulsa városát.

A Tesla azt is közölte, hogy 1,1 milliárd dollárt fektet új gyárába, ahol a minimális bér óránként 15 dollár lesz, és kifizetik az egészségbiztosítást is dolgozóik után. A tervek szerint az üzemben ötezer embert foglalkoztatnak majd.

A Teslának egy-egy autógyára van az Egyesült Államokban és Kínában, illetve Berlin mellett épül első európai üzeme.