A századik kínai konténervonatot fogadta az idén a záhonyi vasúti átrakó

Az első Kínába induló exportvonat a Rail Cargo Terminal - BILK Zrt. fővárosi székhelyén 2017. november 27-én. A Kína-Közép-Kelet-Európa (KKE) csúcstalálkozó alkalmából elindult az első két exportvonat Kínába, a szerelvények egyike Ukrajnán, Oroszországon és Kazahsztánon át visz árut a távol-keleti államba, a másik vonat konténereit a görögországi Pireusz kikötőjéből hajón szállítják tovább.
Vágólapra másolva!
A Világgazdaság számolt be róla, hogy Záhony–Eperjeskén át megérkezett Magyarországra az idei 100. konténervonat Kínából. A szerelvényt Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár és Homolya Róbert, a MÁV elnöke jelenlétében fogadták a CELIZ konzorcium tagvállalatai – a MÁV-REC, a CECZ, a Záhony-Port –, valamint a Rail Cargo Operator – Hungaria és a Rail Cargo Hungaria vezetői.
Vágólapra másolva!

A magyar–kínai vasúti árufuvarozási kapcsolatok történetében korábban még nem volt példa arra, hogy egy éven belül 100 intermodális szerelvény érkezzen a kontinentális selyemúton Záhonyon át Magyarországra – mutatott rá az eseményen Hernád Ágnes, a Rail Cargo Operator Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója.

Tavaly egész évben ezen az útvonalon összesen 38 tehervonat érkezett. Az ügyvezető arra számít, hogy ez a szám az év végéig tovább nő. Az eredményt a Rail Cargo csoport nemzetközi együttműködéssel érte el. A szerelvényeket a Rail Cargo Logistics-RUS koordinálja, a vonatot a Rail Cargo Operator Hungaria szervezi, a magyarországi szakaszon pedig a Rail Cargo Hungaria vontatja. A szerelvény célállomása a budapesti Rail Cargo Terminal – BILK. Hernád Ágnes (a vállalat közleménye szerint) kiemelte, hogy cége a BILK és Hszian, valamint Kancsou közötti rendszeres összeköttetés mellett az idén további kínai ipari körzetekkel alakított ki közvetlen vasúti kapcsolatot: a Hszincsiang tartománybeli Urumcsival és a Szicsuan tartománybeli Töjanggal.

Mosóczi Lászlót, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, a Záhonyban tartott eseményen emlékeztetett, a kínai konténerforgalom négy éve indult újra Záhonyon keresztül, 2019-től pedig felpörgött a forgalom fejlesztése. A tervek szerint magyar-kínai közös üzemeltetésben a Ganzhou-Budapest útvonalon évente ezer vonatot terveznek indítani.

- mondta az államtitkár.

Kínába induló exportvonat Forrás: MTI/Illyés Tibor

A Rail Cargo Operator által a kontinentális és a tengeri útvonal szárazföldi szakaszán kezelt vonatok 2021 első három negyedévében a tavalyi azonos időszakhoz képest 15 ezerrel több, összesen 47 ezer konténert továbbítottak, elsősorban különböző távol-keleti ipari körzetek és a BILK között.

A fogyasztási cikkek iránt megnövekedett európai igényekre reagáló kínai termelők fokozottabban vették igénybe a Magyarországra Záhonyon át belépő útvonalat: az első kilenc hónapban az így érkező konténerek száma az előző évhez képest megduplázódott.

A Rail Cargo Operator a nyár végén indította el Budapestről az első kínai rendeltetésű exportvonatot, amelyet azóta tíz újabb követett. Ez az első olyan rendszeres járata, amely az Egy övezet, egy út kezdeményezés középútvonalán Záhony–Eperjeskénél hagyja el az Európai Uniót. A vonatprojektek előkészítésébe a Rail Cargo Group szakemberei az árualapok megteremtése érdekében bevonták a Rail Cargo Operator osztrák és magyar, valamint a köztes országokban futó útvonalszakaszon a koordinálás érdekében a Rail Cargo Logistics orosz leányvállalatának szakértő munkatársait.

A Magyarország és Kína közötti árufuvarozásban fontos szerepet töltenek be a déli tengeri kikötők is

Az idén két számjegyű növekedéssel élénkült a Pireusz és Rijeka kikötőin keresztül Magyarországra érkező kínai konténerforgalom is. Bár a Rail Cargo Operator Hungaria kezelésében a vizsgált időszakban a tavalyival gyakorlatilag megegyező számú vonat közlekedett a tengeri kikötők és a BILK között, a szerelvények 20-25 százalékkal több konténert szállítottak.