Az Egyesült Államokban nagy vitát kiváltott „reform" kezdeményezőinek a célja, hogy megszüntessék az emelt szintű oktatásra jellemző faji egyenlőtlenséget: a fekete és a jelentős részben migráns hátterű latino diákok alulreprezentáltságát - írja az RT.
Az indítványozók által javasolt reform után az amerikai középiskolás diákok számára azonos, azonosan alacsony szintű matematikaoktatás állna csak rendelkezésre, hogy csökkenjen a teljesítményben mutatkozó – és a gyengébb képességűeket zavaró – jelentős különbség is.
A nyílt levél aláírói – köztük a Harvard és a Yale egyetemek tanárai – ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a középiskolában hátrányba kerülő és tehetséges matematikuspalánták élete a felsőoktatásban lesz jóval – és szükségtelenül – nehezebb:
az egyetemeken még több erőfeszítést kell majd tenniük, hogy felzárkózzanak a nemzetközi iskolákból, vagy az amerikai magánoktatásból érkező évfolyamtársaikhoz.
Ha pedig egy tehetséges diák mégis már a középiskolában szeretné emelt szinten tanulni a matematikát, akkor
a drága magániskolák közül kell majd választania. Utóbbiak pedig a hátrányos helyzetű, nagyrészt színes bőrű diákok számára nem lesznek megfizethetők.
Ez pedig valóban ellentmondana az esélyegyenlőség elveinek, ellentétben az érdeklődés és a tehetség szerint szabadon rendelkezésre álló különböző oktatási programokkal.