FÉSZ: Péró kiskátéja az autópálya használatáról

Vágólapra másolva!
Az autópályát azért találták ki, hogy A-ból B-be gyorsan eljuthassunk, egyéb utak forgalmától nem zavartatva. Én mindenhol gyorsan megyek, egyéb utak forgalmától nem hagyom magam zavartatni, ilyen alapon nekem minden út autópálya. De most maradjunk annál, amit a KRESZ is így nevez. Péró kiskátéja, harmadik fejezet.
Vágólapra másolva!

1. A rend kedvéért: maximum 130 km/h, párhuzamos közlekedés szabályai, stb. Aki ezek alapján képzeli el az autópályát, ne olvasson tovább! A többieknek az alábbiakban kifejtem, mit gondolok a sebességkorlátozásról és a többi maszlagról.

2. Ha autópályán fogsz haladni, bizonyára hosszabb útra mész. Elindulás előtt ellenőrizd a legfontosabbakat: elég CD-t és kazettát tettél-e be. Olajszint? Csak nyáron fontos: kabriós Pérók kenjék be magukat napolajjal! Guminyomás? Az csupán annak számít, aki fél a nemi betegségektől.

3. Amikor felhajtasz az autópályára, először az úgynevezett gyorsítósávon haladsz. Ez azért hülye elnevezés, mert ez a sáv előbb-utóbb elfogy, így nemhogy gyorsítanál, inkább lassítanod kell, ha jót akarsz. Szóval azt javaslom, innen minél hamarabb vágódj át a belsőbb sávokba! Akik ott haladnak, a fékre taposva udvariasan beengednek majd, ezt tapasztalatból tudom.

4. Ha Te haladsz a külső sávban, elősegítheted a gyorsítóról érkező besorolását: nyomd a gázt, húzz el mellette, így nem jut eszébe eléd kijönni, elkerültél egy balesetveszélyes helyzetet! Ha neki közben elfogyott a sávja, majd fékez, máskor pedig legyen szemfülesebb! Vannak szabálytalankodók, akik a jobbra tartás elvét figyelmen kívül hagyva a külsőből a belsőbe húzódnak, amikor a gyorsítósáv mellett mennek el. Hát csoda, hogy a gyorsítón érkező ilyenkor pofátlanul és alázat nélkül besorol?

5. Autópályán az igazi tereped a belső sáv legyen. Mivel jobbra tartás van, a többiek úgyis a külsőbe húzódnak. Ha egy-egy mafla ezt - egyébként szabálytalanul - nem tartja be, előzékenyen figyelmeztesd: villogtass, dudálj! A lökhárítón autózás különben is élvezetes sport 130-nál. Szégyellek csak ennyit írni, de elképzelhető, hogy aki előtted csorog, éppen előz a belsőben, betartva a 130-at, Te meg 170-nel utolérted. Ha kitartó vagy, eltirhul. Ja, ezt a villogtatást ne csináld akkor, ha az előtted haladó kocsin mindenféle jelzések vannak, a farán meg két apró betű: RS.

6. A sebességhatárról annyit, hogy aki betartja, az betart Neked! Ha ezt a belső sávban csinálja, leckéztesd meg! Told le a külsőbe, ne érdekeljen, hogy az ott haladók követési távolságába kell neki benyomulnia. Van fék az autójukban? Na ugye! Ha nem húzódik le a piszok, te azért is mutasd meg, hogy azon a kis helyen is el lehet férni: előzd meg jobbról! Ez az autópályás manőverek királya. Tiltják, és nekem van két elméletem arra, hogy miért. Először is, biztosan a kispályás bénázóknak tilos, akik nem tudnak vezetni. Másodszor pedig, lehetséges, hogy ez a tiltás még abból a korból maradt ránk, amikor az autóknak nem volt jobb oldali visszapillantó tükrük. Most már van, tehát észre lehet venni, ha valaki jobbról előz. Ha igazam van, a tiltást csak elfelejtették hatástalanítani. Lehet, hogy szólni kéne nekik?

7. Kamionos Pérók! Szerintem nyugodtan előzhetitek a 90-nel vánszorgó másik kamiont 93-mal. Miért ne, ha ehhez van kedvetek? Nem baj, hogy ez eltart vagy két percig, itt lehet, mert nem jön szembe senki.

8. Ködben se lassíts, szembe (jó esetben) nem jöhetnek, és mivel a többiek úgyis lejjebb vették a sebességet, folyamatosan mehetsz el mellettük a belső sávban!

9. Végezetül vésd az eszedbe, az autópályán elválik, hogy ki a lekvár! Ugyanis az semmi, hogy meg tudsz állni, arra mindenki képes. Ám a nagyok olyan sebességre gyorsítanak fel, ahonnan időben lefékezni már művészet, valóságos csoda. Na, ezt kéne megtanulnod!

Üdv: Péró

Varga András