Mindenki arra vágyik, hogy egyszer valamilyen fantasztikus autót vezethessen. Kisgyerekként tologatjuk a matchboxokat, majd jön a távirányítós kisautó. De nem kell felnőni: a modellezés igazi versenysporttá nőtte ki magát. Egy félméteres Subaru WRC-vel is hatalmas élmény driftelni.

Fotó: Vida János [origo]

Gyári versenyautók kicsinyített másai. Nem is hinnénk, milyen menetteljesítményekre képesek


Mostanában elég sokat nézhettem, hogy az unokaöcsém milyen angyali szeretettel tologatja a földön a kisautóit. Egyszerre megszűnik számára a külvilág, csak a brummogás van, meg a minimalizált száguldás. Sorra kapja a jobbnál jobb Ferrarikat, Porschékat, legutóbb egy Aston Martint vittem neki. Úgy örült neki, mintha egy igazit kapott volna.

Mondják, hogy én is ilyen voltam, de az akkori normák szerint az általános iskolából elballagva már cikinek érezhettem, hogy még mindig vonzódom a távirányítós kisautók iránt. Emlékszem, mennyire tetszettek, egy időben el sem tudtam képzelni, hogy létezhet vezeték nélküli távirányítós autó. Akkoriban két dolog jelentette a csúcsot: a lézerkard és a rádiótávirányítású autó. Előbbi csak a filmvásznon létezik, utóbbira mindig is vágytam. Eddig én is azt hittem, hogy ez is csak a gyerekek sportja, így csak akkor játszhatok majd újra a nappaliban, ha valamelyik karácsonyra megveszem az unokaöcsémnek. Kiderült: a modellautózás nem feltétlenül gyerekjáték, illetve csak egy bizonyos szintig az.

 



Nagyon látványos dolgokra képesek ezek a kisautók

 

Ahogy annyi más, a gyerekjátékok is hihetetlen fejlődésen ment át. Manapság a játékboltban ott van kicsiben álmaink autója, szinte teljesen élethűen, csak éppen 1:10-es méretarányban. Belső égésű motorral, négykerék-hajtással, másfél lóerővel. A tömegét figyelembe véve jobban megy, mint az eredeti, megdöbbentő gyorsulásra képes, végsebessége 50-70 km/óra is lehet - tuning nélkül.

Kiírnak magyar, Európa- és világbajnokságot, hazánk fiai ráadásul nem is szerepelnek rosszul. Ezeken a versenyeken nem csak benzines, hanem elektromos modelleket is találni, amelyeket éppen olyan elszántan tuningolnak és fejlesztenek, mint egy igazi versenyautót. A futómű beállításától a gumi keménységig mindent lehet variálni. Nem csak on-road, hanem off-road autók is léteznek, amelyek átmennek mindenen, ugratnak, pörögnek-forognak, átrepülnek egy autón, házon, sérülés nélkül.

Fotó: Vida János [origo]

A profik ilyen futóműállító padon hangolják autóikat - akár a "nagy" versenyeken


Ahhoz, hogy megtudjuk, honnan kezdődik a felnőtt sport, és meddig számít gyerekes játszadozásnak a modellezés, ellátogattunk az egyik legnevesebb gyártó hazai képviseletéhez, és végignéztük a kínálatot.