Sébastien Ogier nyerte a Japán-ralit

Vágólapra másolva!
Solberget és Hirvonent is megelőzte Ogier a zárónapon, így megnyerte élete első Japán-raliját.
Vágólapra másolva!

Forrás: AFP
Ogier ismét a mezőny fölé nőtt, és harmadszor is legyőzte murván Loeböt

Két versenynap után is igen szoros volt a Japán-rali élmezőnye, Solberg, Hirvonen és Ogier nagyjából egyforma esélyekkel vágtak neki a záró szakaszoknak. Bemelegítésnek egy rövid, alig négy kilométeres pályát kellett leküzdeni, ez az autója beállításait szombat este alaposan megváltoztató Loeb nyerte, Ogier előtt. Hirvonen a váltója miatt veszített néhány másodpercet, ez pedig elég volt ahhoz, hogy Ogier máris elvegye tőle a második helyet. A korán kelés Räikkönennek ártott meg a legjobban, az egykori F1-es pilóta lecsúszott az útról, és bár nem törte össze kocsiját, Wilson szombati esetéhez hasonlóan ő sem tudott visszaevickélni a pályára, mivel nem volt a környéken senki. Fel kellett adnia a futamot - Finnországban biztos nem járt volna így, ott mindenhová jutott bőven néző.

Előzetesen a leghosszabb, második szakasz ígérkezett vízválasztónak, és így is lett. Ogiernek bevált a szombat esti taktikázás (maga elé engedte Hirvonent, hogy másnap a tisztább úton gyorsabb lehessen), meg is nyerte a szakaszt. Ezzel át is vette Petter Solbergtől a vezetést, bár csak két másodperc volt közöttük, Hirvonen viszont kiszállt a győzelemért folyó csatából. A Fordban már az első gyorsaságin is akadozva működött a váltót és a központi differenciálművet is működtető hidraulikus pumpa, ekkorra el is romlott a szerkezet, az autó pedig lelassult. Bár járóképes maradt a Focus WRC, nem lehetett vele tartani a többiek tempóját, Sordo és Latvala is megelőzték a finnt, és Loeb is nagyon feljött rá.

Tetézte a dolgot, hogy az egész nap során nem volt szervizelési lehetőség, tehát ilyen állapotban kellett valahogy az autót a célba juttatni. A következő rövid gyorsaságit Ogier nyerte, ezzel tovább növelte előnyét Solberg előtt. A nap felénél 4,6 szekundum választotta el egymástól az első kettőt, miközben a harmadik helyért folyó meccsben Latvala teljesen rájött Sordóra, mögöttük pedig Loeb Hirvonenre.

Forrás: Ford
Szegény fordosokat az ág is húzza: ismét elromlottak a Focus WRC-k. Nem sikerült tehát a mesterhármas, 2007 és 2008 után nem ők győztek Japánban

A következő két szakaszon Latvala nagyon elverte a mezőnyt és feljött harmadiknak, Loeb ötödiknek, az igazi vesztes viszont Solberg volt: az egyik lengéscsillapítója félig-meddig kiszakadt a helyéről, így annak is örülhetett a norvég, hogy tovább tudott menni, a győzelemtől viszont végleg el kellett búcsúznia. Ekkor már csak egy rövid erdei pálya illetve a szuperspeciál maradt hátra. Előbbit az autójának alulkormányozottságára továbbra is panaszkodó Loeb nyerte, míg az örömautózásba torkolló záró két szakaszon Ogier és Latvala voltak a leggyorsabbak.

Szenzációs teljesítményével Ogier élete második vb-futamgyőzelmét aratta, ráadásul amolyan igazi "loeb-ös" módon, a szombati taktikázás nagyon bejött neki. Persze a szerencse is mellette volt, mert Petter Solberg nagyon jól autózott egész hétvégén, ám egy korai rajt miatti 10 másodperces büntetés, illetve a - talán a szerényebb anyagi lehetőségekből adódó - műszaki hiba a második helyre szorította őt. Latvala jött be harmadiknak, őt is a technika hátráltatta szombaton, míg Sordo szép csendben megszerezte a negyedik helyet. Loeb csak a negyedik lett a Citroënek közül, de ezúttal nem kellett feltétlenül nyernie, a futamgyőzelemre is esélyes Hirvonen behozta hatodiknak a lelassult Fordot. Henning Solberg és Villagra zárták a WRC-s sort, a maradék két pontszerző hely pedig Ketomaa-é és Prokopé lett.

Ők ketten az SWRC kategóriában is az élen végeztek, sőt, csak ők értek a célba, mivel a vasárnapra visszaálló Sousa ismét kiesett, így üres kézzel mehetett haza. PWRC-ben Flodin beosztotta előnyét és ő nyerte a 25 pontot, Paddon előtt, a harmadik helyre Jourdain balesete következtében - az egyik pályán a cél után csúszott le az útról - Linari ért be.

Összetettben nagyon kényelmes Loeb helyzete: 201 pontjával 43-mal előzi meg Ogiert, és 69-cel Latvalát, így minden adott a következő, franciaországi futamra tervezett címvédéshez. Solberg sem veszítette még el reményét arra, hogy év végén az első háromban legyen: 14 pont a lemaradása Latvalához képest, ez a hátralévő két aszfaltos futamon könnyen lefaragható. Ott van viszont mögötte a felület specialistája, Sordo, akár ő is odaérhet a végére, pláne Hirvonen, ő immár tét nélkül autózhat a hátralévő három versenyen.

Forrás: AFP
Nem túl őszinte Solberg mosolya, ismét lecsúszott a győzelemről. Figyelembe véve a korlátozott anyagiakat és a náthát, a második hely is remek teljesítmény

A gyártók között a Citroën előnye egyre nagyobb, a Ford esélye a végső diadalra immár csupán matematikai. A Japán-ralin bekövetkezett műszaki hibák fényében ez nem csoda, hiszen Hirvonen és Latvala autója is elromlott, pedig mindketten esélyesek voltak a győzelemre. Október elején, Elzászban folytatódik a sorozat, amely minden szempontból hazai pálya lesz Loeb számára.

A verseny végeredménye:

1.Ogier/IngrassiaCitroën C4 WRC 3:10:26,4
2.P. Solberg/PattersonCitroën C4 WRC +15,7
3.Latvala/AnttilaFord Focus RS WRC+26,0
4.Sordo/VallejoCitroën C4 WRC+35,2
5.Loeb/ElenaCitroën C4 WRC+53,3
6.Hirvonen/LehtinenFord Focus RS WRC+1:13,5
7.H. Solberg/MinorFord Focus RS WRC+3:04,2
8. Villagra/Perez-CompancFord Focus RS WRC+10:17,9
9.Ketomaa/SetnbergFord Fiesta S2000+14:47,1
10.Prokop/TomanekFord Fiesta S2000+15:20,2

SWRC:
1.Ketomaa/SetnbergFord Fiesta S20003:25:13,5
2.Prokop/TomanekFord Fiesta S2000+33,7

PWRC:
1.Flodin/BergstenSubaru Impreza STi3:31:08,3
2.Paddon/KennardMitsubishi Lancer Evo X+2:45,8
3.Linari/SalvucciSubaru Impreza STi+15:06,8

A világbajnokság állása:
1.Loeb/ElenaCitroën C4 WRC 201
2.Ogier/IngrassiaCitroën C4 WRC 158
3.Latvala/AnttilaFord Focus RS WRC132
4.P. Solberg/PattersonCitroën C4 WRC 118
5.Sordo/VallejoCitroën C4 WRC107
6.Hirvonen/LehtinenFord Focus RS WRC94
7.Wilson/MartinFord Focus RS WRC56
8. H. Solberg/MinorFord Focus RS WRC31
9.Villagra/Perez-CompancFord Focus RS WRC30
10.Räikkönen/LindströmCitroën C4 WRC21

A világbajnokság állása, gyártók:
1.Citroën Total World Rally Team 345
2.BP Ford Abu Dhabi World Rally Team 250
3.Citroën Junior Team183
4.Stobart M-Sport Ford Rally Team130
5.Munchi's Ford World Rally Team 46

A világbajnokság állása, SWRC:
1.Pons/HaroFord Fiesta S200096
2.Prokop/TomanekFord Fiesta S200096
3.Ketomaa/BergstenFord Fiesta S200083

A világbajnokság állása, PWRC:
1.Flodin/BergstenSubaru Impreza STi90
2.Araujó/MiguelMitsubishi Lancer Evo IX83
3.Paddon/KennardMitsubishi Lancer Evo IX76