Egyre európaibb autókat kapnak az amerikaiak

2012.01.11. 22:05

Méretcsökkenés és nemzetközi összefogás. Ez a kettő lehetne a 2012-es Detroiti Autószalon mottója, egyre inkább az európai trendekhez idomulnak az amerikai gyártók is.

Forrás: AFP/Geoff Robins
A szalon legnagyobb sztárja, az Acura (Honda) NSX nem is amerikai, de ott fogják gyártani

Pár évvel ezelőttig a Detroiti Autószalon főleg arról szólt, hogy a három nagy amerikai gyártó hazai pályán, a híres-hírhedt "autóvárosban" bemutatta az arra az évre szánt újdonságait. Ez manapság már teljesen másképp van, a külföldi gyártók is legalább olyan sok újdonságot hoznak a minden év januárjában megrendezett kiállításra, mint a hazaiak. Minden évben itt jelentik be az amerikai Év autóját és az Év teherautóját is, előbbi az egyik legolcsóbb új autó, a Hyundai Elantra, utóbbi pedig a Range Rover Evoque lett. Bár az Evoque sokkal inkább egy luxusterepjáró, mintsem teherautó, a díjjal járó hírverésnek biztosan örült a gyártója, mert Amerikában akarja a legtöbbet eladni belőle.

A nagy hármas, a Chrysler, a Ford, és a General Motors a válság óta most kezd igazán magára találni, idén közel 10 millió autót és teherautót fognak gyártani közösen. Viszont tény, hogy Amerika tíz legjobban fogyó autója közül tavaly is négy japán volt, és csak hat helyi termék. Ebből a hatból is csak kettő (Ford Fusion, Chevrolet Cruze) tekinthető hagyományos személyautónak, a többi a hatalmas platósok és terepjárók közül került ki.

Forrás: AFP/Scott Olson/Getty Images
Lassan megjönnek az elektromos autók, de Amerikában azért még a V8-as Mustang a menő

Igazán szükség lenne már a szemléletváltásra odaát, mert 2010-ben is a Ford F 150 volt az eladási listák éllovasa (közel 600 ezer darabbal) az Egyesült Államokban. Ez az öt és fél méteres óriás bőven két tonna feletti, a legkisebb motorja is 300 lóerős és legalább 13 litert fogyaszt. De már látható volt a Detroitban bemutatott autókon, hogy lassan a gyártók is kezdik belátni, hogy a méretcsökkentésé a jövő: ennyi - amerikai mércével mért -kisautót még sosem mutattak be, úgy látszik, kezdenek rájönni, hogy az üzemanyag-takarékosságot nem csak a hibridekkel és az elektromos autókkal lehet elérni, hanem úgy is, ha a hagyományos benzineseknek nem kell akkora súlyt cipelni.

Forrás: AFP/Geoff Robins
A rossz emlékű BLS után újra próbálkozik Európában egy kis modellel, az ATS-sel a Cadillac

Jó példa erre a General Motors-család csúcsán trónoló Cadillac, amely most leplezte le legkisebb típusát, a mindössze 4,6 méteres ATS-t. Ez a kocsi nem csak méretében hoz újat, hanem abban is, hogy már dízelmotorral is kapható lesz Észak-Amerikában. Európában egy hasonló prémium szedán esetében 10-ből 7-8 példány dízelmotorral talál gazdára, de kint még mindig idegenkednek a vásárlók a "zajos teherautó-motortól". Még azt is bejelentették, hogy visszatér a Cadillac az európai piacra, azt remélik, az ATS-sel vevőket fognak elcsábítani a szintén most bemutatott vadonatúj 3-as BMW-től és frissített Audi A4-estől. Erre a 2013-as európai debütálásakor még vajmi kevés esélye lesz a kis Caddy-nek, mert addigra nem készül el a gázolajos motor hozzá.

Forrás: AFP/Scott Olson/Getty Images
A Ford Fusion 99 százalékban megegyezik az új Mondeóval

A Ford kinti kínálata is változó félben van, a lomha monstrumokat kezdik lecserélni az Európában bevált, kisebb, sportosabb modellekre. A Fiesta és a Focus és a Kuga után a most bemutatott, nemzetközi összefogással kifejlesztett Fusion is szinte csavarra megegyezik az európai változattal, igaz, nálunk Mondeónak fogják hívni. Ebben már hiába keresik majd az amerikaiak a kedvelt hathengeres benzinfalókat, minden motorja négyhengeres, a csúcsmodelleket turbófeltöltéssel erősítik meg. A Fusion/Mondeo nemcsak a downsizingra, hanem arra is jó példa, hogy lassan kezd eltűnni a különbség a jobb tömegmodellek és a prémiumautók között, elég csak kívül-belül megnézni az újdonságot és a felszereltségét.

Forrás: AFP/Bill Pugliano/Getty Images
Kívül Dodge, belül Alfa Romeo: így néz ki Amerika új népautója, a Dart

Nem kevésbé fontos újdonság az amerikaiaknak a Dodge Dart sem, amelynek elődje, a Caliber kint nagyjából a Renault Thaliának, vagyis az olcsó tömegautónak felelt meg. Mióta a Chrysler-csoport a Fiat tulajdonába került, ez az első új fejlesztésű modelljük, amit a költségcsökkentés miatt olasz alapokra terveztek. A hamisítatlanul amerikai formatervű Dart lemezei alatt valójában egy Alfa Romeo Giulietta lapul fejlett 1,4-es turbómotorral és duplakuplungos váltóval.

Forrás: AFP
A Lincoln MKZ Concept váratlanul elkezdett füstölni szerdán

Még a neves, méregdrága sportkocsik sem engedhetik meg maguknak többé, hogy benzinfalónak csúfolják őket. A Bentley is kénytelen volt elkezdeni a méretcsökkentést, igaz, egyelőre csak a motorok lökettérfogatánál. A Contintental GT új, győri gyártású négyliteres V8-as motorja például csak 10 százalékkal gyengébb a régi hatliteres W12-esnél, viszont 40 százalékkal fogyaszt kevesebbet. De meg lehet említeni a vadonatúj Mercedes SL-t is, amely alumíniumból és magnéziumból készül, könnyebb is elődjénél, és az új turbómotorokkal negyedével kevesebbet fogyaszt.

Forrás: AFP/Bill Pugliano/Getty Images
A kis Buick-SUV még európai mértcével sem nagy, hamarosan Opel Mokkaként jön Európába

Említésre méltó még a most bemutatott Buick Encore, amely egy mindössze 4,28 méteres kis szabadidő-autó. A globalizáció korában nem meglepő, hogy a Koreában fejlesztett alapokra Németországban készítettek autót, két hónap múlva ugyanezt a típust Opel Mokka néven is bemutatják más emblémákkal a Genfi Autószalonon.

Persze az elmaradhatatlan hibrid-hullám is tovább tart, benzines-elektromos szériaautót mutatott be a Mercedes az E-osztályban, a BMW a 3-asban, a Volkswagen a Jettában, a Toyota pedig a Prius-család legkisebb tagjában a C-ben. Utóbbi nem jön Európába, de a hajtáslánca igen, a Yarisban jelenik meg, ezzel az első hibrid lesz a kiskategóriában. A Toyota tényleg tartja magát ahhoz a korábban bejelentett elhatározásához, hogy 2020-ra minden modellből kínálnak majd hibridet is.

Detroitban látható volt, hogy a koreaiak egyre inkább feltörnek, amit jól jelez, hogy már a kisebb méretkategóriákban is kínálnak igazi sportmodelleket, a Hyundai Veloster Turbo például a VW Golf GTI kihívójának számít, a frissített Genesis Coupéval pedig a nagy, hátsókerék-meghajtású kupék között próbálja megvetni a lábát a dinamikusan növekvő Hyundai.

Forrás: AFP/Stan Honda
Hatalmas a tolongás az új Toyota-tanulmány körül. Ez lehet egyszer az új Prius

Ahogy lenni szokott, a legnagyobb felhajtás a tanulmányautók között volt, azok közül is kiemelkedett a Honda NSX. Ezt a régóta várt típust eredetileg két-három éve kezdték volna gyártani V10-es motorral, de a válság közbeszólt, sokáig úgy volt, hogy el sem készül. Bár a Honda szerint még mindig három évre van a sorozatgyártástól, már legalább az biztos, hogy lesz, de nem a Forma-1-ből eredeztethető V10-essel, hanem egy sokkal hatékonyabb és kisebb V6-ossal és hibrid hajtással. Még a költségeket is meg tudták fogni, mert a három villanymotort (egy-egy az első kerekeknél, egy a váltóban) tartalmazó hajtáslánc a cég legújabb szabadidő-autóiban, az szinteén most bemutatott Acura RDX-ben is meg fog jelenni, igaz, ott pont fordítva lesz beépítve.

Forrás: AFP/Geoff Robins
Az izgalmas formájú Lexus LF-LC tanulmányban egy darab üvegből van a tető és a két szélvédő

Említésre méltó volt még a szalonról a Toyota két hibrid tanulmányautója az NS4 és a Lexus LF-LC, melyek jó támpontot adtak ahhoz, hogy milyen formavilágra lehet majd számítani 4-5 év múlva Japán legnagyobb gyártójától. Fontos volt még a Smart pickup tanulmánya is, ami bő fél méterrel hosszabb a mezei változatnál, és megmutatta, hogy akár akkora autót is lehet készíteni a farmotoros technikával: még mindig kicsi, de akár négy ember is beleférhet. Készül is már a szériaváltozat, a Renault-val közösen.


A Chrysler 700C lehet az új Voyager, mégis eldugták és titkolóztak vele kapcsolatban

A szalon két legviccesebb története amerikai márkákhoz kötődik: a Lincoln MKZ tanulmányautója elkezdett füstölni az emelvényen, a Chrysler pedig egy marketinges gerillaakciót hajtott végre: a 700C tanulmányautót egy eldugott sarokba állították ki, és egyetlen fotót vagy információt sem adtak róla, még a sajtótájékoztatón sem került szóba. Állítólag azt akarták így tesztelni, hogy milyen reakciót vált ki az emberekből a meglehetősen fura külsejű buszlimuzin, ha az újságírók és látogatók minden előítélet és sajtómaszlag nélkül, váratlanul futnak bele.