Nemcsak a látást zavarja az első ablaküveg sérülése, de további károkat is okozhat, és még a műszaki vizsgán is megbukhat miatta az autó. A legtöbb esetben a csere megúszható.

Szinte mindig megéri a javítást választani a körülményes, lassú és drága szélvédőcsere helyettFotó: Gulyás Péter

Kifejezetten bosszantó, amikor egy előttünk haladó autó kereke úgy dob fel egy kavicsot, hogy az épp a mi szélvédőnkön pattan meg, és azon maradandó sérülést okoz. Nemcsak azért rossz a kőfelverődés vagy repedés, mert a kilátást zavarhatja, hanem azért is, mert belőle kiindulva tovább repedhet a szélvédő, és akkor már csak a csere segíthet, ami több százezer forintba is kerülhet. Bár kicsi az esélye, de egy közúti ellenőrzésnél akár a forgalmi engedélyt is bevonhatják, büntetőpontot és bírságot kaphat a sofőr, KPM vizsgáztatásra kötelezhetik a járművet, amihez útvonalengedélyre is szükség lehet.

Nem csak kőtől keletkezhet

Az az olcsóbb, 10 ezer forintnál olcsóbb javítás, amikor egy mikrorepedés-mentes, általában kagyló formájú sérülést kisnyomású géppel, kevésbé híg ragasztóval is fel lehet tölteni. Ha van mikrorepedés, esetleg vonal, illetve csillag formájú a sérülés, akkor a nagynyomású gépre és a drágább, hígabb ragasztóra van szükség, mint ennél a Renault TwingónálFotó: Gulyás Péter

A kőfelverődésben lévő mikrorepedések tovább repedését bármilyen feszültség kiválthatja, néha ehhez elég egy magas padkára felállni, vagy egy nagyobb kátyúba belehajtani, de a kiváltó ok lehet egy fekvőrendőr, valamilyen rezonancia vagy az ajtócsukáskor keletkező, esetleg a tengerszint feletti magasságból adódó légnyomáskülönbség. Tehát a karosszéria mozgásából eredően mozog, illetve csavarodik a szélvédő, és a benne lévő sérülés általában ilyenkor reped meg.  Már ez is elég nagy probléma, de amiért igazán sokan döntenek a szélvédő megjavíttatása mellett, az az, hogy nem megy át a műszaki vizsgán az az autó, amelynek szélvédőjének a látóterében (az ablaktörlővel törölt felületen) kőfelverődés van.

Megéri a javítás

Pál javította már Ferrarik és Lamborghinik szélvédőit is, utóbbi márkánál 1,5 millió forintba került volna a gyári csereüveg, és 5-6 hetet várnia is kellett volna rá a tulajnakFotó: Gulyás Péter

Kötelező biztosításra már nem lehet rendezni, mivel csak a kiegészítő biztosítás fedezi a kárt. Cascóval malus veszteség kárára lehet rendezni a javítást, viszont amennyiben javítható a szélvédő, nem érdemes ezzel vesződni, mivel a legtöbb esetben viszonylag kevés pénzből meg lehet úszni. Magyarországon az utóbbi évek átlagárai alapján 8-25 ezer forint között van egy javítás.  Európában Keletről Nyugatra 10-110 euró az ár, vagyis mi a közepes ársávban helyezkedünk el. Svájc a legdrágább a 420 frankos átlagárral (139 ezer forint), de Ausztriában is minimum 40 euróba (14 ezer forint) kerül a szakszerű munka.

Amíg nem éri el a 15-20 cm-es hosszt egy repedés, addig javítható. Viszont egy sérülést nem lehet kétszer javítani, ezért fontos, hogy már első alkalommal szakemberhez forduljunkFotó: Gulyás Péter

Briák Pál 28 éve foglalkozik szélvédőjavítással, és az ehhez szükséges amerikai technológia oktatásával, és az eszközök forgalmazásával. Amennyiben a szélvédőjavítás alatt (préselés, nyomáspróba) egy mikrorepedés tovább repedne, a szélvédőjavítás árát nem kéri el, de nem is fizeti a szélvédőcserének a költségét. Erre lehet a cascót igénybe venni. A javítás minimális kockázatát minden esetben a megrendelő vállalja, amire a szakember mindig felhívja a figyelmet még a munka előtt.

A szélvédőjavítás árát általában a vállalkozó szerszámai, és a javítandó sérülés határozzák meg. Egy profi szélvédőjavító szerszám akár egymillió forintba is kerülhet. Persze lehet kapni egyszer használatos javítót is, amely persze nem képes ugyanazt a nyomást létrehozniFotó: Gulyás Péter

Vesztenivalója nincs a károsultnak, mivel az utcán parkolva is elrepedhet a sérülés, amennyiben felszültség van benne. Pál állítja, a legtöbbször sikerrel jár a javítási kísérlet, még sosem hoztak vissza hozzá autót azért, mert az a szélvédője miatt bukott volna meg a műszaki vizsgán. A vizsgaállomásokon ugyanis nem a hibátlan szélvédőt várják el, hanem azt, hogy a látómezőben ne legyen javítatlan sérülése.

Meg fog maradni a repedés, csak alig lehet majd látni

Mielőtt rátérünk a javítás lépéseire, érdemes tisztázni, hogy a szélvédőjavítás nem a repedés megszűntetéséről, teljes eltüntetéséről szól. A repedés utána is megmarad, csak fel lesz töltve, ezért alig lehet majd észrevenni, mert a fénytörése átlátszó, áttetsző lesz.

Egy méregdrága sportkocsinál akár 1,5 millió forint is lehet egy gyári szélvédő ára, de a javítás ugyanannyiba kerül, mint egy bármilyen autónálForrás: Briák Pál

Egy autóüveg két ragasztott üvegből áll. Repedésnél a levegőt látjuk, amely megtöri a fényt, majd az tükröződik az üveg másik rétegére (délibáb), ezért látunk két csíkot. Amennyiben a levegő helyére ragasztó kerül, megszűnik a fénytörés. Az anyagvastagság lesz átlátszó, a sérülés tetején és az alján vékony karc maradhat, de ezek jó eséllyel nem repednek tovább. Egy kis nyom mindig marad, de azt már általában nem könnyű észrevenni, csak ha tudja az ember, hogy hol keresse.

Egy átlátszó matricával célszerű azonnal leragasztani a szélvédőt, ha sérülést fedezünk fel rajtaFotó: Gulyás Péter

Ha muszáj cserélni, erre kell figyelni

Pál szerint sokan mondják azt, hogy harmincezer forintért inkább kicserélik a szélvédőt... Miért érdemes ilyen drágán megjavíttatni? Azért is érdemes először a javítást megkísérelni, mert akkor nem kell megbontani a karosszéria egységét, és sok munkát is meg lehet spórolni.  De a legfontosabb, hogy egy eredeti gyári szélvédő általában vastagabb, mint egy utángyártott. Utóbbi használata több hátránnyal jár a gyakorlatban:

⦁ Klímakomfort: a vékony üvegen keresztül a hideg vagy a meleg hamarabb elszökik, így több energiát kell üzemanyagból ennek pótlására fordítani.
⦁ Zajártalom: a vékony üveg az autó utasterébe többet enged be a környezeti zajból.
⦁ Karcállóság, keménység: ha a vékony üvegre egy kő felcsapódik, előbb elreped.

Egy bontott, de gyári szélvédő, amelyben nincs repedés, kőfelverődés, többet ér, mint egy új, gyengébb minőségű, utángyártott üveg. Amennyiben tényleg cserélni kell a szélvédőt, akkor a gyártói üveget érdemes választani, mivel a gyártói és a gyári üveg között csak a céglogó a különbség. Viszont az anyagvastagság közel azonos.

A szélvédőjavítás lépésről lépésre:

1. Pál úgy kezdi, hogy egy apró tükröt rögzít a kavicsfelverődés mögé, az utastér felől, hogy hátulról is látszódjon a bemeneti nyílás és a repedés.
2. Ezután megméri a szélvédő hőmérsékletét...
3. ...ha az nem éri el a 10-15 fokot, akkor gázlánggal felmelegíti a repedés környékét, mert a hideg felületre lecsapódott párát el kell távolítani
4. Utána következik a bemeneti nyílás megtisztítása egy erre a célra kifejlesztett, karbidhegyű géppel, ami azért fontos, hogy a ragasztó akadálytalanul juthasson majd be a résbe. Általában szükség van a tisztításra, mert kevés az olyan autós, aki a sérülés keletkezése után haladéktalanul leragasztja a repedést átlátszó matricával vagy ragasztószalaggal - pedig az ő érdeke lenne, hiszen ezzel megkönnyítené a javítást. Csak ott lesz átlátszó a repedés, ahova a szennyeződés engedi bejutni a ragasztótFotó: Gulyás Péter
5. A következő lépés a szélvédő javító híd-injektor (ragasztóadagoló) szerkezetet tartó háromlábú konzol rögzítése a szélvédőn. Fontos, hogy az adagolófej pont merőleges legyen a szélvédőre, és a találkozási pontnál lévő szilikongyűrű tökéletesen felfeküdjön a felületreFotó: Gulyás Péter
6. Ha jól illeszkedik a szilikon, akkor vákuummal ki lehet szívni a sérülésből a levegőtFotó: Gulyás Péter
7. Ezután kezdődhet meg a ragasztóanyag injektálása, egyre növekvő nyomással, amely akár a 14 bart is elérhetiFotó: Gulyás Péter
8. Egy jó minőségű, nagy zoomolásra képes mobiltelefon vagy digitális fényképezőgép is szükséges a javításhoz. Kell ugyanis egy nagyított kamerakép, amellyel a kijelzőn figyelve, valós időben nyomon követhető a légbuborékok távozása, és a folyékony ragasztó terjedése. Varázslatnak tűnik, amikor a repedés szó szerint kezd feltöltődni (eltűnni, láthatatlanná válni) az ember szeme előtt, pillanatok alattFotó: Gulyás Péter
9. Tekeréssel szép lassan, fokozatosan növelni kell a befecskendezési nyomást, és utána mindig meg kell várni, amíg az összes légbuborék távozik. Ezt a lassú műveletet a teljes töltöttségig kell folytatni, vagyis addig, amíg a repedés minden ágába eljut a kötőanyag, és amíg már nem távozik a sérülésből több buborék
10. Miután elértük a maximális befecskendezési nyomást, és teljesen feltöltődött a sérülés, várni kell pár percet, hogy megkössön a ragasztóFotó: Gulyás Péter
11. A kötéshez szép időben elég a napfény, borult időben viszont UV-lámpára is szükség van, amelyet a javított sérülés fölé kell helyezniFotó: Gulyás Péter
12. A javított sérülés bemeneti nyílását egy fedőgyantával kell lezárni...Fotó: Gulyás Péter
13. ...aztán egy kis műanyag lapkát kell rátenni. Ilyenkor nem kap oxigént, és az UV-fény hatására a fedőgyanta kikeményedikFotó: Gulyás Péter
14. A felesleges fedőgyantát a műanyag lapkával együtt ekkor már el lehet távolítani egy karcmentes, éles penge segítségévelFotó: Gulyás Péter
15. Végül egy gyors felületi polírozás után lesz kész a javítás. Jó eséllyel a repedés olyan apró lett, hogy szabad szemmel már alig lehet észrevenni, a fényképezőgép sem tud már ráfokuszálniFotó: Gulyás Péter
16. Az utolsó lépés az ellenőrzés. Ehhez egy sima, aeroszolos ablaktisztítót használ Pál, amely felrázás után lehűl, így jól lehet vele a havas esőt, jeget szimulálni a szélvédőn. Ha az extrém hidegtől sem reped tovább a javított sérülés, akkor sikeres volt a javításFotó: Gulyás Péter

Köszönjük Briák Pálnak és Soós Istvánnak a cikk elkészüléséhez nyújtott segítségét.