Gazdaságos hibrid hajtással és nagycsaládos állami támogatásra jogosító hétszemélyes kivitelben is kapható az új Sorento, ami a formaterve, kivitelezése és műszaki tartalma alapján akár egy prémiumgyártó terméke is lehetne. Vezettük az év egyik legfontosabb koerai újdonságát.

Hiányzik a formából az agresszió; az utakon tapasztalható tekintélyét inkább a puszta méreteinek köszönheti. Kattintson a képre, galéria nyílik!Fotó: Hirling Bálint - Origo

Power to surprise – ez volt a Kia szlogenje sok éven át, nagyjából úgy fordíthatnánk le, hogy „erő, hogy meglepetést okozzon". A vicc az, hogy ez nem csak üres lózung, a koreai cég ugyanis tényleg egyre jobban feljön a tradicionális gyártókra: 20 éve, amikor a kínálatuk még a lenézett Pride-ra, Sephiára és a Schumára támaszkodott, a piaci részesedésük Európában még a 0,5 százalékot sem érte el. 2020-ban azonban már 3,6 százaléknál tartottak, sőt, idén januárban a 4 százalékot is elérték.

A gömbölyded formákat szögletes, éles vonalakkal megrajzolt külső váltottaFotó: Hirling Bálint - Origo

A siker a piacvezető, 7 éves garancián kívül főleg az európai piac számára tervezett, Szlovákiában gyártott Ceednek és Sportage-nek, valamint a sokféle elektromos és hibrid modellnek köszönhető. De a 2002-ben bevezetett, Dél-Koreából importált Sorentóból is eladtak már 300 ezret a kontinensünkön, ami a nagy szabadidő-autók között tekintélyes mennyiségnek számít. Most a negyedik generációnál tart a családi SUV, az első még alvázas és merev hátsó tengelyes volt, az utána következők azonban már önhordó karosszériával és független felfüggesztéssel készültek.

Mivel 1,9 méter széles, a kikapcsolható sávtartó állandóan beavatkozik, ugyanis a Sorento nehezen fér el a vonalak közöttFotó: Hirling Bálint - Origo

Azok vesznek maguknak Sorentót, akik nem a jól csengő márkanevet vagy a terepjáró-képességet keresik, hanem viszonylag olcsón akarnak jól felszerelt, tágas, hosszú garanciájú, nagy vontatási kapacitású, hét üléssel is kérhető nagy szabadidő-autóhoz jutni. Ezeket az előnyöket az új is megtartotta, de dizájnban, szolgáltatásokban, minőségben és a hajtásláncok tekintetében hatalmasat lépett előre.

Hogy néz ki?

Vadonatúj padlólemezre ültették az új Sorentót, olyanra, amit már felkészítettek az elektrifikált, hibrid hajtásláncok fogadására. A hibrid akkumulátor a padlóban kapott helyet, a csomagtartóból csak 8 litert kellett feláldozni miatta. Minden irányban egy centivel lett nagyobb a karosszéria (hossz./szél./mag.: 481/190/170 cm), a tengelytávot viszont 3,5 centivel nyújtották meg, amitől tágasabb lett az utastér, bár az elődöket sem lehetett szűkösséggel vádolni.

Az A-oszlopokat 3 centivel hátrébb tolták, így hosszabb lett a motorháztető, ami jót tett az arányoknakFotó: Hirling Bálint - Origo

Bevallom, meg kell erőltetnem magam, ha fel akarom idézni, hogyan nézett ki az előző két Sorento-generáció (a semmiből berobbant első még emlékezetes volt). Ilyen problémám a mostani, negyedik nemzedékkel biztosan nem lesz, hiszen ennyire karakteres, magabiztos kiállású autót még tán sosem árult Európában a Kia. Észak-Amerikában igen, ott az ötméteres, Cadillac Escalade méretű és kinézetű, V6-os Telluride áll a kínálat csúcsán, de az eggyel kisebb Sorentón is érződik az amerikai ízlésvilág.

Már középen viseli a típusjelzést, ahogy ma divat. A kamu kipufogóvégeket a prémiummárkákról másoltákFotó: Hirling Bálint - Origo

Érdekes megoldás, hogy a Sorento orra ívesen köti össze az első sárvédőket, az alapáron LED-es fényszórók hatalmas, díszes hűtőrácsot fognak közre, amely már a Kia tigrisorr-motívumának legújabb változatát képviseli. Profilból is látszik, hogy ez bizony hatalmas autó, még a 19 colos kerekek is simán eltűnnek a kerékjáratokban, az ajtók pedig akkorák, hogy vasútmodell terepasztalok elférnének rajtuk. A függőleges csíkokból álló hátsó lámpákhoz a Ford Mustangtól vehették az ihletet, a C-oszlopon lévő fordított cápauszony pedig mintha a DS 3-ról származna. Ettől függetlenül az összkép kellően egyedi és karakteres, de nincs benne semmi megosztó, ami egy tipikus SUV-vásárlót elijesztene.

Milyen belül?

Óriási a tér, a magas vezetőülés parancsnoki pozícót biztosít a forgalom áttekintéséhezFotó: Hirling Bálint - Origo

Bár kívül sem rossz az új Sorento, a legtöbben akkor fognak megdöbbenni, ha beleülnek. Prémiumautós a hangulat a hatalmas képernyőktől, a tűéles kameraképektől, a finom nappa bőr kárpitozástól (500 ezer Ft), az óriási üvegtetőtől (400 ezer Ft), a minőségi anyagoktól és az ízléses, indirekt hangulatvilágítástól. Nem érheti panasz az összeszerelést sem, mivel rossz úton sem hallani semmiféle zörgést, nyikkanást, az illesztések is pontosak.

Digitális műszerfal és széles érintőképernyő. A klíma szerencsére külön panelt kapott, nem a menüben kell keresniFotó: Hirling Bálint - Origo

Viszont ami fémnek tűnik, az a legtöbbször műanyag, és vannak lenyúlt ötletek is (DS-féle rombuszminta, Land Rover-féle terepkapcsoló és tekerős előválasztó kapcsoló az automata váltóhoz, Mercedes-féle szélesvásznú kijelző, Audi-féle recés fémgombok), de ez nem zavaró, az atmoszféra simán hozza a pár évvel ezelőtti prémium SUV szintet.

A széles, puha ülések amerikai vásárlókra lettek méretezve, szellőzés is van a jobban felszerelt változatban, de a masszázs hiányzikFotó: Hirling Bálint - Origo

Annyira gazdag volt a Kryptonite csomagos tesztautó felszereltsége, hogy csak két dolgot hiányoltam belőle: a motoros kormányoszlop-állítást és a masszírozó vezetőülést. Ezen kívül tényleg minden van a fűthető kormánytól a digitális műszerfalon át a szélvédőre vetítő HUD-ig. Még a hátsó ülések is fűthetők, vezeték nélkül lehet tükrözni és tölteni az okostelefonokat, a 360 fokos kamerarendszer madártávlati képet ad, sőt, már a BMW által bevezetett távirányítós parkolást is elérhető, ami szűk parkolóhelyen előnyös (egyenes vonalban magától ki- és beáll az autó sofőr nélkül).

Hátul is mindent megad

Óriási a hely a második sorban is, az ülések 60/40 arányban tologathatók és le is hajthatókFotó: Hirling Bálint - Origo

Hiánytalanul megvannak, bár kissé túlbuzgók (a menüből viszont lecsillapíthatók) a vezetéstámogató rendszerek, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő nem csak hanggal jelzi a veszélyt, hanem a kormánykerék rezgetésével is. Jó ötlet, hogy indexeléskor a holttér-figyelő az oldalkamera képét a műszerfalra is beadja, amivel szinte ránevel az irányjelző használatára. Az viszont idegesítő, hogy a Sorento hangos csipogással figyelmeztet a nyitott ajtóra, és általában is kicsit sok a hang és egyéb jelzés.

Hét utassal 179 literre zsugorodik a csomagtartó, de ha a harmadik üléssort behajtjuk a padlóba, máris 608 literrel lehet gazdálkodni, aki pedig ötüléses Sorentót rendel, 705 literrel számolhat. Természetesen elektromosan mozog a csomagtérfedél, és hátul állva elektromos kapcsolókkal lehet a középső üléssort lehajtaniFotó: Hirling Bálint - Origo

Akkora a belső szélesség, hogy az első utas a távolba vész, és a 10,25 colos érintőképernyő jobb oldalán lévő haptikus gombokért már nyújtózkodni kell. A hosszirányú helykínálatnak a tengelytáv megnyújtása tett jót, hátul már keresztbe tett lábakkal is elfér egy felnőtt, és akkor is marad elég lábtér, ha a harmadik üléssorban is ülnek, és a másodikat előrébb tolják. Leghátul is több hely van, mint sok hétszemélyes SUV-ban, és külön figyelmesség, hogy ide is jutott légbeömlő, klímapanel, könyöklő és USB-csatlakozó is. Sőt, a vezető hangját hangszórón játssza be a Kia a leghátul ülőknek, amire a távolság miatt szükség is van.

A cikk nem ért véget. Kattintson tovább, ha kíváncsi, milyen vezetni a Sorentót!