Megkímélt állapotban nem adják fillérekért - Ford Focus Sedan 1.4 16V használtteszt

autó, Ford, Ford Focus, Ford Focus használtteszt
Vágólapra másolva!
Bár idén nagykorú lett ez a lépcsőshátú Focus, szó sincs arról, hogy egy murvás kereskedés hátsó szegletében porosodna. Ez a példány ugyanis új korától kezdve egy család gondosan karbantartott mindenese volt, és hirdetésében állhatna a garázsban tartott, keveset futott (140 ezer kilométer) és gondosan karbantartott jellemzés is. Kipróbáltuk, hogy az alapmotoros, Fresh felszereltségű autó tényleg olyan jó-e, hogy megérje nagyjából másfélszeres felárát a leharcolt társaihoz képest.
Vágólapra másolva!

Amellett, hogy a szakmában Év autója címmel és sok megnyert összehasonlító teszttel brillírozott, a közönség szimpátiáját is hamar elnyerte az Escort utódja, ami eladási darabszámain is meglátszott. Igen széles volt a motorválasztéka a takarékos dízelektől a vad RS modellekig; három- vagy ötajtós ferdehátú, Sedan és Turnier karosszériákkal gyártották. Korábban már beszámoltunk egy 1,8-as kombi németországi vásárlásának történetéről, ezúttal pedig egy kései, 2004-es évjáratú (akkor már elindult a ferdehátú Focus II. gyártása), megkímélt lépcsőshátú modellt veszünk nagyító alá.

Gyáriak a fényszórók, mattulásnak nyoma sincs (ennyit tesz a garázsban tárolás); ráadásul a lökhárító alsó gumipereme sem hiányzik, pedig könnyen leér és sok tulajdonos elhagyja. Téli garnitúrából a harmadikat, nyáriból a másodikat fogyasztja éppen a Focus Forrás: Az Autó

Karosszéria, utastér

Meglepően épen vészelte át a Ford elmúlt 18 évet, igaz, világéletében garázsban lakott. A nagy balesetek is elkerülték, kétszer mégis összetört kicsit: ráfutásos balesetekben sérült meg a hátulja, egyszer pedig az orra. Első és eddigi egyetlen tulajdonosa akkurátusan vezeti a szervizköltségeit, innen tudjuk, hogy az első koccanás után a hátsó lökhárítót, az egyik hátsó lámpát és a csomagtartó fedelét kellett cserélni, a másodiknál pedig az első lökhárítót, a hűtőmaszkot és a bal első sárvédőt. Javítani is kellett néhány elemet: a jobb első és a bal hátsó sárvédőt, illetve a motorháztető élét.

Konstrukciós hibának számít a Focus I-nél, hogy az ajtók belső pereme csúnyán rozsdásodik (a kombinál a csomagtér fedele is alul), itt viszont tökéletes állapotúak. Előre elektromos, hátra tekerős ablak jutott, a belső borítások sem kopottak Forrás: Az Autó

Az ajtókon csak apró, rányitásos sérülések jelzik az idő múlását; a vezetőoldali belső küszöb, és a gyereksereg által legjobban igénybe vett hátsó karcos. Rozsdának viszont nyoma sincs a négy ajtó alján (ez típushiba) és a küszöbön, csak az első sárvédők alsó-hátsó sarkában látszik néhány pörsenés.

Finoman és csendesen csukódnak az ajtók, nem lógnak. Az utastér lényegében új állapotú,

az üléseket az első naptól vastag szövethuzat védi, alatta hibátlan a világos szövetkárpit. Csak a kilincsek körül karcosak az ajtóburkolatok, és elöl kopottak is kicsit, a műszerek plexije tiszta.

Makulátlan az utastér, minden finoman működik, a szervókormány hidraulikája sem szivárog. Új kora óta írta fogyasztását a tulajdonos, ami a teljes távra 6,9 l/100 km, vagyis kevesebb a Sportmonitor-féle átlagnál Forrás: Az Autó

Minden működik, a légkondi éppúgy, mint a Fresh kivitelhez alapáron járó fedélzeti számítógép, vagy a ködlámpák. Nagyon jó, hogy a vezetőülés magassága kurblisan állítható, így pontosan belőhető a szint, és a biztonsági övek felső pontja is testalkatra igazítható. A kormányoszlop állítási tartománya tengely- és sugárirányban is széles. Rossz hogy a hátsó ajtókon nincsenek zsebek, az alapból 490 literes csomagtartó nyílása széles, és óriási fegyvertény, hogy a gázrugós kitámasztású (!) fedél egyáltalán nem vesz el helyet a hasznos térből, ellentétben a pántos-rugós megoldásokkal.

Alapból 490 literes a csomagtartó, fedelét gázrugók tartják nyitva, a pántok nem vesznek el helyet a térből. Ebben a kategóriában ma már ritka ez a megoldás Forrás: Az Autó

Itt is hibátlan a kárpit, a világítás, erős és még az utastér felé vezető átjáró is egészen méretes. A küszöb magas, és a korszakban szokatlan módon a hátsó támlarészek reteszelése innen is oldható (az ülőlapok is felbillenthetők). A padló alatt szükségkerék utazik, amelyet még sosem használtak, a gyári szerszámkészlet is érintetlen. Látszik, hogy megkímélt családi autóként rótta kilométereit az amúgy elsősorban a konzervatív vevők körében népszerű Sedan, nagyobb tárgyakat cipelőknek viszont a Turnier lehet az ideális megoldás – csakhogy mára nagyon sokat fogtak be munkásautónak.

Motor, erőátvitel

1,4-es, 75 lóerős alapmotor mozgatja tesztautónkat, amely mentes mindenféle műszaki trükktől, kisnyomású hengerenkénti szívócső befecskendezés eteti, DOHC vezérlése szíjhajtású, és fix időzítésekkel dolgozik. Hidegen is szépen indul (a 45 Ah-s akku új), szelephézag-kiegyenlítő hidrotőkéi csendesek, a teljes kipufogórendszer még gyári, de jó állapotú és csendes. A motor hidegen is szépen veszi a fordulatot, 2000/perc alatt nyomatékszegény, viszont ha kell, akár 1500-ról is zokszó nélkül felhúz. Higgadt karakter, 3000-es fordulat fölé felesleges forgatni, bár 4000-ig kifejezetten csendes.

Poros, de száraz az embléma mögött kulccsal nyitható motortér, az 1,4-es motor gyakorlatilag nem fogyaszt olajat. Vezérműszíját tízéves korában, 90 000 kilométernél cserélték, a gyújtótrafó 100 000 kilométernél adta meg magát Forrás: Az Autó

2500 körül felkapcsolva nagyobb terheléssel is tisztességesen mozog a Focus, de a sportosság üresen is nagyon távol áll tőle, érezhető többletet adnak az 1,6-os és főleg az 1,8-as kivitelek. A váltó hidegen hallhatóan duruzsol, állítólag új kora óta ilyen, a kar finoman, rövid utakon és nagyon pontosan jár a kulisszában.

Szellős és szinte dízelesen hosszú az áttételezés, ötödikben 130 km/h-nál 3500/perc a fordulatszám,

a motorhang még nem zavaró, de jól hallható. Városba így legfeljebb a negyedik, de nagyobb terheléssel inkább a harmadik való, országúti előzésekhez pedig kötelező a visszakapcsolás.

Mai kompakt autók mércéjével már kissé szűknek számít a hátsó lábtér, középen itt is van 12 voltos csatlakozó. Nem túl szépek az üléshuzatok, de alatta mindenhol tökéletes a kárpit Forrás: Az Autó

Futásteljesítménye alapján a Focus átlagosan 8500 kilométert teljesít évente, bár csereciklusa hivatalosan 20 000 km-es, eddigi életében évente kapott friss olajat: az első két alkalommal még márkaszervizben, de 2007 óta egy a független műhely tartja karban. Két olajcsere között a felsőről nagyjából kétharmadra csökken a nívó, azaz olajfogyasztása gyakorlatilag nincs. Viszonylag takarékosan mozgatja a Focust az 1,4-es motor, a német Spritmonitor.de fogyasztásmérő oldal adatai szerint a teljes átlag 7,33 l/100 km, csak a tényleg sokat autózóknak lehet érdekes helyette egy dízel.

Vezetés, menettulajdonságok

A Ford zseniális, „Kelet-Európa kompatibilis" futóművet épített a Focus alá: nem leng, de kellemesen lágy, a nagyobb úthibák sem hozzák zavarba, és a fekvőrendőröket is puhán lépi át. Hátsó felfüggesztése a kategóriában szokatlan módon igényes, összetett, oldalankénti többkaros. Eddig csak a kormányösszekötőket kellett kicserélni (91 000 kilométernél), minden egyéb futómű elem gyári. A szerkezet tökéletes csendben teszi a dolgát, pedig zömében Budapest kétes minőségű útjait járja az autó, igaz, a tulajnak eszébe sem jutott a gyári 14-es acélkerekek helyett nagyobb alufelniket tenni rá.

Oldalankénti többkaros hátsó futóművével a szerpentinen kanyargás is élvezetes, a hangolás kifejezetten kellemes. Bár Kelet-Európában egy ideig népszerűek voltak a klasszikus, három dobozos kialakítású autók, a Focusnál már a ferdehátúak és kombik fogytak jól igazán Forrás: Az Autó

Féktárcsákból csak a második garnitúrát fogyasztja a Ford (a gyáriak alig több mint 55 000 kilométert bírtak),

a mostani Brembók nagyon jól teljesítenek: a fékhatás finoman adagolható, az autó nem húz semerre. Előre jó a kilátás, vékonyak az oszlopok, de a lépcsős far betájolhatatlan, tolatóradar pedig nem segíti a mőverezést. A külső tükrök zavaróan kicsik, ráadásul a látóterük is keskeny, piros pontot érdemel viszont a hidraulikus szervóval támogatott kormányzás, amely egyáltalán nem élettelen, a végállások között 3,2-t fordul, a Focus egyenesfutása pedig hibátlan, a kanyarodási dőlés sem zavaró.

Felszereltség, árak

Alapvetően négy kivitelben árulták a Fordot: külön név nélkül létezett egy fapados alapmodell, a valódi belépőt az Ambiente jelentette, fölötte állt a sportos Trend és a luxuskivitelnek szánt Ghia. Voltak még régiófüggő szériák is, a kipróbált Fresh-hez 2004-ben két légzsák, légkondi, távirányítós központi zár, első elektromos ablakmozgatás, elektromos tükörállítás, fedélzeti számítógép, két első ködfényszóró és négy hangszórós (még kazettás magnós) rádió járt. Tesztautóhoz mindössze két extrát rendeltek: metálfényezést és blokkolásgátlót. Ma is minden működik, beleértve a klímát.

Jellegzetes a külső-belső vonalvezetése, akkoriban a New Edge Design hódított a Fordnál. Ma is működik a gyári rádiósmagnó, utólagos DIN-kerettel lehetne újabb fejegységet varázsolni bele; a klíma jéghideg levegőt fúj Forrás: Az Autó

Nagyon ritka az egygazdás, megkímélt és lényegében rozsdamentes első generációs Focus a piacon. Mivel műszakilag teljesen egészséges, valószínűleg további 100 000 kilométeren át gond nélkül ki tud szolgálni egy családot, úgyhogy joggal képvisel (a mai áremelkedésekkel kalkulálva) 750-800 ezres értéket. Aki nagyobb futásteljesítményű, kevésbé megkímélt autóval beéri, a Sedan kiviteleknél is széles kínálatból válogathat félmillió forint alatt, 600-650 ezer forint körül pedig szebb autóból áll a felhozatal, az alkatrészellátás miatt pedig kár aggódni – ellenben a korrózióra nagyon kell ügyelni.

Műszaki adatok - Ford Focus Sedan 1.4 16V Fresh (2004)

Soros négyhengeres, szívócső befecskendezéses szívó benzinmotor, elöl keresztben beépítve. Két felülfekvő, fogazottszíj-hajtású vezérműtengely, hengerenként négy szelep. Hengerűrtartalom: 1388 cm3. Furat: 76,0 mm, löket: 76,5 mm. Kompresszió: 11,0:1. Teljesítmény: 75 LE/55 kW (5000/min). Nyomaték: 123 Nm (3500/min).

Ötfokozatú kézi váltó, elsőkerék-hajtás.

Elöl MacPherson, hátul oldalankénti többlengőkaros felfüggesztés. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, ABS.

Hosszúság x szélesség x magasság: 4382 x 1998 x 1481 mm. Tengelytáv: 2615 mm. Saját tömeg: 1146 kg-tól. Csomagtér 490 l. Üzemanyagtartály: 55 l. Gumiméret: 185/65 R14.

Végsebesség 171 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 14,4 s. Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 8,8/5,4/6,6 l/100 km. Tesztfogyasztás 6,9 l/100 km. CO2: 158 g/km.

Még több olvasnivaló Az Autó szakújság májusi számában: