Mi okozhatja, ha kopog a kormánymű?

Vágólapra másolva!
A különböző kormányművek gyakori hibája a kopogás, mindig valamilyen kopásra utal. Azonban amikor az autó eleje felől érkező kopogó hangot hallunk, még nem biztos hogy, kormányműhibával állunk szemben. Fontos először pontosan kizárni azt, hogy a kopogást nem a futómű hibája okozza, ezért a bevizsgálást a futóművel kell kezdeni, még mielőtt magát a kormányművet kiszereltetnénk. Egy hozzáértő szervizzel vizsgáltassuk meg az autót. A cél minden esetben a hiba forrásának pontos meghatározása.
Vágólapra másolva!


Forrás: epsoptimum.hu


A futóművesnél kezdődik a kopogás bevizsgálása

Autószervizben vagy a futóművesnél kezdődik a kopogás bevizsgálása
A kopogás forrása lehet a futómű többi elemében (pl.: szilentek, kardáncsukló, gömbfejek) - ezeket a szervizben a rutinos szakemberek gyorsan diagnosztizálni tudják. A hiba pontos meghatározásával rengeteg felesleg pénzkiadástól és várakozástól kímélheti meg magát. Egy kormányműves cég hiába vizsgálja vagy akár cseréli a kormányművet, ha egyszer nem ott van a gond.

Ha azonban kiderül, hogy a kormánymű hibás akkor célirányosan kérhetünk tanácsot a felújításra vagy adott esetben a cserére például az EPS Optimum Kormányműszerviz Kft-nél.

Mit jelent az, amikor a kormánymű kopog?

Az autókat többféle szervórendszerrel szerelték, de mindegyik fajtánál gyakori hibajelenség a kopogás. Mindegy, hogy milyen fajta a kormánymű kopog : lehet mechanikus, hidraulikus vagy elektromos is, mert mindegyikben vannak kopó alkatrészek, bármelyiknél előfordulhat a kopogás, mint hibajelenség. A kopogás okát rendszerint kopott fémalkatrészek között kell keresni.

Amikor hidraulikus vagy mechanikus kormánymű kopog

Amikor hidraulikus vagy mechanikus kormánymű kopog
Sokszor a kopogás hidraulikus kormányműveknél együtt jelentkezik az olajfolyással. A hidraulikus kormányművek esetében (amikben szervóolaj is van) a legszerencsésebb, ha egy támasztópersely kopása okozza a hibát. Ennek cseréje van, lehet egyszerű, de vannak autótípusok, ahol az adott kormánymű nehezen szerelhető, speciális szerszámok kellenek hozzá.

Szintén gyakori, hogy a fogasléc kopása okozza például a kopogást. Tipikusan a kormány középállásában vagy a végállásokban kopog leginkább. Ez egy nagyobb költségű felújítás, a fogasléc cseréjével lehet megszüntetni a kormánymű kopogását.

Beérkezéskor megbontásos állapotfelmérés után lehet pontosan meghatározni a hibát, mert akkor lehet a kopás mértékét felmérni.

Ha sokáig jár valaki a kormánymű hiba jelei ellenére, akkor a nagyobb szabad mozgással rendelkező ún. elszabadult alkatrészek egyre inkább szétverik saját környezetüket: egyre nagyobb kár keletkezik az autóban, és van az a pont, ahol már nem gazdaságos a felújítás (pl. ahol az öntvényház is kopott már). Ilyen esetekben gyári újraépített cseredarabot szoktunk javasolni.

Olyan is előfordul, hogy egy-egy autótípus óriási kereket kapott nagy kasztnitval és ehhez a kanyarodások igénybevételéhez képest relatívan alultervezett kormányművet, ami miatt akár már 150 ezer km-nél is jelentkezik a kopogás vagy más kormánymű hiba jelei .

Elektromos szervók esetében is gyakori hiba a kopogás. Ilyenkor ha a kormánykerék alatt hallatszik leginkább, akkor az elektromos kormányoszlop lehet hibás, ha pedig a kerekek szintjéről, akkor az elektromos kormányművet kell javítani vagy cserélni. Az elektromos kormányművek esetében viszont egyre gyakoribbak az elektromos meghibásodások, pl. a Ford Focus kormánymű esetében.

Lehet-e tovább közlekedni ha a kormánymű kopog?

Járhatok kopogó kormányművel? A kérdés naponta többször elhangzik az ügyfélszolgálatunkon. A hivatalos és egyben a szakmai válasz természetesen az, hogy nem. Értsük meg a veszélyeket és ennek ismeretében ütemezzük be a javítást! Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen típusról van szó. Ha a kormányoszlop kopog, az a nagy veszély, hogy a kopogás erősödésével (azaz a kopás előrehaladtával) megnő a kockázat, hogy egyszercsak teljesen letilt a szervó: pl. elmegy a rásegítés egy körforgalomban - ez talán veszélyesebb, mintha eleve szervó nélkül mennénk, hiszen nem számítunk rá. Az is gyakori tapasztalat, hogy egy parkoláskor egyszer csak a régi ladákat idéző szkanderra van szükség az autó iránybaállításához – van akinél egyenesen trailer kell már ahhoz is hogy a kormánymű kiszerelésre elkerüljön az autó egy szervízbe.

Hidraulikus kormánymű kopogás esetén veszély lehet, hogy előbb-utóbb elfolyik a szervóolaj és így ingadozik a rásegítés majd végül teljesen elmegy a szervó.

A kormánymű hiba jeleinél nem tanácsos halogatni a megoldást, válasszuk meg jól az autószerelőt és a kormánymű javító és forgalmazó céget is! Megfelelő és szakszerű megoldással hosszú távon nem kell újra foglalkoznunk a témával.