Autószervizben vagy a futóművesnél kezdődik a kopogás bevizsgálása
A kopogás forrása lehet a futómű többi elemében (pl.: szilentek, kardáncsukló, gömbfejek) - ezeket a szervizben a rutinos szakemberek gyorsan diagnosztizálni tudják. A hiba pontos meghatározásával rengeteg felesleg pénzkiadástól és várakozástól kímélheti meg magát. Egy kormányműves cég hiába vizsgálja vagy akár cseréli a kormányművet, ha egyszer nem ott van a gond.
Ha azonban kiderül, hogy a kormánymű hibás akkor célirányosan kérhetünk tanácsot a felújításra vagy adott esetben a cserére például az EPS Optimum Kormányműszerviz Kft-nél.
Az autókat többféle szervórendszerrel szerelték, de mindegyik fajtánál gyakori hibajelenség a kopogás. Mindegy, hogy milyen fajta a kormánymű kopog : lehet mechanikus, hidraulikus vagy elektromos is, mert mindegyikben vannak kopó alkatrészek, bármelyiknél előfordulhat a kopogás, mint hibajelenség. A kopogás okát rendszerint kopott fémalkatrészek között kell keresni.
Amikor hidraulikus vagy mechanikus kormánymű kopog
Sokszor a kopogás hidraulikus kormányműveknél együtt jelentkezik az olajfolyással. A hidraulikus kormányművek esetében (amikben szervóolaj is van) a legszerencsésebb, ha egy támasztópersely kopása okozza a hibát. Ennek cseréje van, lehet egyszerű, de vannak autótípusok, ahol az adott kormánymű nehezen szerelhető, speciális szerszámok kellenek hozzá.
Szintén gyakori, hogy a fogasléc kopása okozza például a kopogást. Tipikusan a kormány középállásában vagy a végállásokban kopog leginkább. Ez egy nagyobb költségű felújítás, a fogasléc cseréjével lehet megszüntetni a kormánymű kopogását.
Beérkezéskor megbontásos állapotfelmérés után lehet pontosan meghatározni a hibát, mert akkor lehet a kopás mértékét felmérni.
Ha sokáig jár valaki a kormánymű hiba jelei ellenére, akkor a nagyobb szabad mozgással rendelkező ún. elszabadult alkatrészek egyre inkább szétverik saját környezetüket: egyre nagyobb kár keletkezik az autóban, és van az a pont, ahol már nem gazdaságos a felújítás (pl. ahol az öntvényház is kopott már). Ilyen esetekben gyári újraépített cseredarabot szoktunk javasolni.
Olyan is előfordul, hogy egy-egy autótípus óriási kereket kapott nagy kasztnitval és ehhez a kanyarodások igénybevételéhez képest relatívan alultervezett kormányművet, ami miatt akár már 150 ezer km-nél is jelentkezik a kopogás vagy más kormánymű hiba jelei .
Elektromos szervók esetében is gyakori hiba a kopogás. Ilyenkor ha a kormánykerék alatt hallatszik leginkább, akkor az elektromos kormányoszlop lehet hibás, ha pedig a kerekek szintjéről, akkor az elektromos kormányművet kell javítani vagy cserélni. Az elektromos kormányművek esetében viszont egyre gyakoribbak az elektromos meghibásodások, pl. a Ford Focus kormánymű esetében.
Járhatok kopogó kormányművel? A kérdés naponta többször elhangzik az ügyfélszolgálatunkon. A hivatalos és egyben a szakmai válasz természetesen az, hogy nem. Értsük meg a veszélyeket és ennek ismeretében ütemezzük be a javítást! Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen típusról van szó. Ha a kormányoszlop kopog, az a nagy veszély, hogy a kopogás erősödésével (azaz a kopás előrehaladtával) megnő a kockázat, hogy egyszercsak teljesen letilt a szervó: pl. elmegy a rásegítés egy körforgalomban - ez talán veszélyesebb, mintha eleve szervó nélkül mennénk, hiszen nem számítunk rá. Az is gyakori tapasztalat, hogy egy parkoláskor egyszer csak a régi ladákat idéző szkanderra van szükség az autó iránybaállításához – van akinél egyenesen trailer kell már ahhoz is hogy a kormánymű kiszerelésre elkerüljön az autó egy szervízbe.
Hidraulikus kormánymű kopogás esetén veszély lehet, hogy előbb-utóbb elfolyik a szervóolaj és így ingadozik a rásegítés majd végül teljesen elmegy a szervó.
A kormánymű hiba jeleinél nem tanácsos halogatni a megoldást, válasszuk meg jól az autószerelőt és a kormánymű javító és forgalmazó céget is! Megfelelő és szakszerű megoldással hosszú távon nem kell újra foglalkoznunk a témával.