Autótesztek a hőskorból: Mitsubishi Colt és L300 kisbusz

Vágólapra másolva!
1983-ban, amikor még javában Merkur-féle szocialista autók uralták a magyar utcaképet, nem kis csodálatot váltott ki Budapesten és a környező utakon ez a két, nyugatnémet rendszámos Mitsubishi. Sokan turistának nézték a sofőröket, pedig az Autó-Motor tesztelői rótták a kilométereket – mi pedig most megmutatjuk Almássy Tibor eredeti írását a két, ma már bőven veteránkorú járműről.
Vágólapra másolva!

Valóban ne­héz elképzelni, hogy az európai és ten­gerentúli autós nagyhatalmakat nem is olyan régen még rettegésben tartó japán motorizáció három évtizeddel ezelőtt szinte sehol sem volt. Hiteles források szerint 1950-ben a felkelő nap országának útjain csupán négyszázezer autó futott. Ma közel negyven- millió! Nem csoda tehát, hogy e vi­szonylag rövid időszak alatt (ponto­sabban a harmadik évtized végén) világméretűvé válhatott a japán autós invázió. 

Mitsubishi Colt és L300 anno Autó-Motor
Fotó: Autó-Motor

A maga nemében példa nél­küli térhódítás sikere minden bi­zonnyal azzal is (vagy főleg azzal) magyarázható, hogy kedvező áron, roppant nagy szériában állítanak elő viszonylag jó autókat. Szuperterme­lékenységük ugyanakkor a legkorszerűbb gépi berendezések, ipari robotok tömeges alkalmazásának is köszönhe­tő. Ám, mértékadó szakvélemények szerint, a magas műszaki színvonal mellett javukra írható az előállított termék jó minőségére törekvő igé­nyesség, de nem utolsósorban a gyár­tás és az eladás megszervezésében el­ért páratlan ügyesség.


Colt 1400 GLX

Napjaink autósa — ha teheti — ok­kal latolgatja: erős és dinamikus, vagy inkább takarékos autót vásároljon-e. Nos, a kis Colt tervezői ügyes varázs­lattal áthidalták ezt a gondot: a ve­zetőülésben helyet foglalva mindjárt szembetűnik, a személyautóknál (te­hát nem a terepjáró kocsiknál) meg­szokott környezetben eddig sehol má­sutt nem látott és kezelt kiegészítő nyomatékváltó. Közvetlenül a hagyományos kézi sebességváltó mellé épí­tett kar előre vagy hátra állításával (kuplung benyomásra akár menet közben is) az áttétel úgymond hosszúra, vagy rövidre kapcsolható. A rövid áttétel kiválasztásakor sportos karakterűvé, tehát dinamikussá válik az autó, a hosszú áttételnél ugyanak­kor az „öreguras menet”, vagyis a fe­lettébb takarékos üzemmód valósítha­tó meg. 

Mitsubishi Colt és L300 anno Autó-Motor
Fotó: Autó-Motor

És, hogy éppen milyen „ tar­tományban” autózunk, arra a műszer­falon — a sebesség- és a fordulatszámmérő óra között középen kiala­kított ablakokban — a zölden világító, ECONOMY, illetve piros fény háttér­rel a POWER felírás emlékeztet. Induláskor és előzéskor vagy éppen he­gyi utakon jól gyorsul, határozottan dinamikusan engedelmeskedik a ve­zetéstechnikai parancsainknak a ko­csi. 

Országúton, autópályán a kiegészítő kar E-pozícióba állításával csök­kenthető a motor fordulatszáma a hosszú áttétel révén.

De még így is könnyen elérhető (az egyébként szin­te mindenütt tiltott) 150 km /órás vég­sebesség. Az aerodinamikus kialakí­tású kocsiszekrény körül a légáram még forszírozott tempóval haladáskor sem okoz zajt és zavartalanul beszél­gethetünk, vagy hallgathatjuk a zenét az utastérben. 

Mitsubishi Colt és L300 anno Autó-Motor
Fotó: Autó-Motor

Az 51 kW (70 LE) teljesítményű erőforrás­sal rendelkező kocsi étrendje a követ­kezőképpen alakult: városban 8,2, autópályán forszírozott menetben 7—7,5 és az ideálisnak mondott kilenc­venes tempót tartva mindössze 5,1 li­ter szuperbenzint fogyasztott száz ki­lométerre. A kocsiszekrénnyel egységet képező első spoiler, valamint a feltűnően szé­les keréknyom táv nem csak a kocsi dinamizmusát sugallja, hanem a biz­tonságot is szolgálja: a széles kerék­táv a jó úttartást segíti elő, a spoiler pedig szinte rátapasztja az autót az útra, s így a viszonylag kedvezőtlen útviszonyok között „sarkos manőve­rezések közepette is” ura maradhat a vezető az autónak.

Mitsubishi Colt és L300 anno Autó-Motor
Fotó: Autó-Motor

Az első vészhárító — ha éppen úgy adódna — az ütközési energia nagy részét képes elnyelni. Az elasztikus kiképzés révén a mérsékelt erejű koc­canások nyom nélkül maradnak. A Venturi-elv aerodinamikus hatá­sát is jól gyümölcsöztető keskeny, la­mellát hűtőrácsot lezáró szögletes fényszórók H4-es halogénizzói éjsza­kai menetkor remekül megvilágít­ják az utat, bár a szembejövőket (a gyakori villogtatásokból ítélve) még „rövidre váltva” is valamilyen okból zavarhatják.

A robusztus oldalmerevítőket nél­külöző, körben nagy ablakos kocsi belső teréből nem csak menet közben, hanem szűk helyen manőverezéskor is jó a kilátás, s bármilyen környe­zetben a térben jól elhelyezhetőnek, irányíthatónak érezhetjük az autót. 

A stabilan beépített gázteleszkópos kitámasztók révén a hátsó, ötödik aj­tó nyitása-zárása szinte gyerekjáték.

 A hátsó ülések előrehajtásával az egyébként sem kicsi csomagtér mint­egy ötszörösére növelhető. A Colt körkörösen füstszínű üvege­zésű; ez elnyeli a hőt, csökkenti a ká­ros fényhatásokat. A ragasztott, biz­tonsági üvegből képzett szélvédő elöl és hátul fűthető, mosó-törlő berende­zéssel rendelkezik, és adott esetben szilánkmentesen törik.

Mitsubishi Colt és L300 anno Autó-Motor
Fotó: Autó-Motor

Külön említést érdemel, hogy a ko­csi a korrózió támadása ellen is vá­lasztékosán védett: a karosszéria alja a rugalmas alakváltozásokhoz igazo­dó műgyanta bevonatot kapott, amely jól ellenáll a káros mechanikai hatásoknak, kőfelcsapódásoknak. Ezen felül az első sárvédődobok a jellegzetes és rettegett lyukkorrózió megelőzése érdekében műanyaggal vannak kibé­lelve. A kocsin minden ajtó, minden nyí­lászáró egyetlen szimmetrikus tollú kulccsal nyitható, zárható, és a mo­tor is ezzel a mindenes slusszkulccsal indítható be.

Mitsubishi Colt és L300 anno Autó-Motor
Fotó: Autó-Motor

Az ergonómiailag gondosan terve­zett, beépített nyakszirtvédővel is rendelkező ülések — egészen a fekvő helyzetig — széles határok között ál­líthatók. Érdekes megoldás a szellőzésnél, hogy a külső levegő beáramlását le le­het zárni, s így csupán a belső tér le­vegője is cirkuláltatható az utastér­ben. Ennek az előnyét főleg dugókban értékelhettük azáltal, hogy a kipufogógázzal erősen szennyezett külső levegő nem juthatott be az utastérbe, mégis aránylag frissen tartható volt a le­vegő.

A Mitsubishi Colt 1400 GLX keresztben fekvő, négyhengeres, 1400 cm3-es, 74,0x82 mm furat-löketű, 9,1 sűrítésű orrmotorjának teljesítménye 5000 percenként fordulaton 51 kW (70 LE). Az elsőkerék-hajtású kocsi maximális sebessége 152 km /h. Az üzemanyagtartály űrtartalma 40 liter.


L300-as kisbusz


Legfőbb erénye, hogy a kényelmes személyautó, a praktikus kombi és az igazi mikrobusz minden előnyös tu­lajdonságát egyesíti, nyújtani tudja. Ugyanakkor a 48 kW (65 LE) teljesít­ményű motorja a szerényebb (nálunk szuper) benzinnel is jól dolgozik, ötfokozatú nyomatékváltójának leghosszabb áttétele gyorsabb tempójú haladáskor is takarékos üzemmódot tesz lehetővé. S valóban meglepő, hogy a négy méter hosszú kocsinak csupán tízméteres a fordulósugara, így bár­milyen szűk parkolórésbe be lehet állni vele, akárcsak egy személyautó­val. 

1,8 méteres magasságával pe­dig — a nálunk elterjedt kisebb mosóalagutak kivételével — a garázsok legtöbbjébe is befér. 

Az L300 erőforrását közvetlenül az első híd mögé függesz­tették fel, így a „gépházat” az első üléssor felhajtása után közelíthetjük meg. A sajátos motorelhelyezésnek is tulajdonítható, hogy kedvezően alakult a kocsi tömegelosztása, s ezt a tényt viszonylag gyors manőverezés­kor is a jó útfekvés révén értékelhet­tük. A hűtőt azonban túl mélyen, az úthoz közel helyezték el, s félő, hogy rossz úton, manőverezések közben könnyen megsérülhet.

Mitsubishi Colt és L300 anno Autó-Motor
Fotó: Autó-Motor

Az első kerekek független felfüggesztésűek, hátul pedig az úgynevezett ,Banjó”-híd van beépítve. Az első kerekek tárcsafékje belülről szellőzik. A hátsó dobfékeket fékerőszabályozóval látták el. A hátsó ablak fűthető. Egyébként a hátsó üléssor pillanatok alatt előredönthető, 

s így a kilencüléses mikrobuszból szinte azonnal hatüléses kocsit lehet kialakítani, méghozzá két köbméter rakodótérrel.

A kellemes hatású textil bevonatú ülések viszonylag könnyen tisztíthatók, puha szőnyeg borítja a kocsi pad­lózatát, s kárpitozott a mennyezet is. A hűtés-fűtés-szellőzés berendezés felépítése szintén megközelíti az igazi klímaszabályozó felépítését. Kon­vojban haladáskor például a hűtés-fű­tés-szellőzés lezárható, ám ennek elle­nére a belső térben a levegő körkörösen áramoltatható. A két középső ajtó — szinte leheletszerű érzékenységgel mozgathatóan — csúszósínes megol­dású.

Mitsubishi Colt és L300 anno Autó-Motor
Fotó: Autó-Motor

Úgy értesültünk, hogy a szóban for­gó kisbusz háromféle kivitelben ké­szül: kilenc-, öt- és három személyes (zárt kisteherautó) változatban. Va­lamennyi gyárilag védett a kémiai és a mechanikai korróziós ártalmak el­len. Fogyasztása: városi forgalomban 10,8, autópályán 13,5 és az állandó 90-es tempónál 9,5 liter/100 km szuper- benzin. Egyébként 1200 kg tömegű fékezett és 600 kg tömegű fékezetlen utánfutót vontathat. A tetőcsomagtar­tó megengedett legnagyobb terhelése 150 kg. A szerelvényfal átgondolt szerkesztésű, minden műszer, kezelő- és kapcsolóegység a vezető aktív ha­tósugarába esik. Csak azt nem ért­jük, hogy miért kellett egy kormány­íven belül három kürtnyomógombot is felszerelni.

A Mitsubishi L-300 kisautóbusz első ülései között középen fekvő négyhengeres, 1510 cm3-es, 16,9x86 mm furat-löketű, 8,5:1 sűrítésű erőforrásának teljesítménye 5000 percenkénti fordulaton 48 kW (65 LE). A kocsi maximális sebessége 130 km/h. Az üzemanyagtartály űrtartalma a 55 liter.