Fapadosként is megváltás volt a szociautók után – Suzuki Swift 30. jubileum galéria

Forrás: MTI/Mónos Gábor
1/20
Kereken 30 évvel ezelőtt, 1992. október 5-én kezdődött a Suzukik sorozatgyártása Magyarországon. Pár héttel később bejelentették a Swift 800 ezer forintos alapárát, amivel a Ladákhoz képest drága volt, de a bőven egymillió forintos VW Golfhoz képest olcsó.Forrás: MTI/Mónos Gábor
Forrás: Suzuki
2/20
1991 tavaszán írták alá a zöldmezős beruházásról szóló vegyesvállalati megállapodást, és megkezdték a Magyar Suzuki esztergomi gyárának építését. Azóta is ez a márka egyetlen európai üzeme, melynek szerelőszalagjait máig több mint 3,7 millió autó hagyta el.Forrás: Suzuki
Forrás: Magyar Suzuki Rt.
3/20
Hivatalosan 1993 májusában avatta fel a gyárat Antall József miniszterelnök és Osamu Suzuki, a cégcsoport elnöke. Esztergomban zajlik a karosszériaelemek préselése, hegesztése, fényezése, illetve az összeszerelés, de a motorok és váltók külföldről érkeznek.Forrás: Magyar Suzuki Rt.
Forrás: Origo/ M. Schmidt János
4/20
Bár a Suzukinál fél évvel később indult a termelés, mint Szentgotthárdon (Opel Astra), a Swift lett az igazi népautó a rendszerváltás és a Merkur-kínálat kifutása után. Az első példányt a Közlekedési Múzeum kapta, az AMTS-en és más kiállításokon is megfordult.Forrás: Origo/ M. Schmidt János
Forrás: youtube.com
5/20
Emlékezetes volt a tévéreklámok, plakátok és újsághirdetések „mi autónk” szlogenje, és bemutatta a kezdeti kínálat két meghatározó színét, a pirosat és a fehéret. Egy ideig tényleg csak a miénk volt a Swift, Esztergomban 1994-től kezdtek exportra is termelni.Forrás: youtube.com
Forrás: Suzuki
6/20
De ismerjük meg a Swift történetét! Sokan első generációnak tartják a Magyarországon is gyártott modellt, pedig 1983-tól létezett egy szögletes széria, amelyben már megjelentek az 1,0 és 1,3-as motorok, igaz, részben még porlasztós keverékképzéssel.Forrás: Suzuki
Forrás: Suzuki
7/20
A gömbölyűbb második generáció 1989-ben érkezett, némileg növelt méretekkel, igényesebb hátsó futóművel és új extrákkal. Ebből is készült izgalmas GTI modell 1,3-as, 16 szelepes DOHC motorral, amelynek 101 lóereje remekül vitte a pehelysúlyú kisautót.Forrás: Suzuki
Forrás: Suzuki
8/20
Akadtak más modellek is, amelyek nem készültek Esztergomban, és drága importmodelként csak mutatóban tűntek fel a hazai márkakereskedésekben. Ilyen volt a hangulatos, kétüléses kabrió is, amelyből néhányat használtan hoztak be az országba.Forrás: Suzuki
Forrás: Suzuki
9/20
Viszonylag korán, 1993-ban megkezdődött viszont a Sedan hazai gyártása, eleinte az 1,3-as, négyhengeres motorral (68 lóerő). Később 1,6-os, 16 szelepes (92 lóerős) csúcsmodell is érkezett központi zárral és elektromos ablakkal, de a 4x4-hajtás nálunk tabu maradt.Forrás: Suzuki
Forrás: Suzuki
10/20
Főleg a Ladákhoz és más, klasszikus háromdobozos autókhoz szokott vevők rendeltek Sedant, de a jóval nagyobb csomagtartó is fontos érv volt. A sportosabb fazonra vágyók kedvéért a rövidebb tengelytávú, háromajtós Swift is felkerült a hazai palettára.Forrás: Suzuki
Forrás: Suzuki
11/20
Kevesen tudják, de a Swift/Cultus igazi világautó volt, Indiában Maruti Esteem, Kínában Changan SC 7130, Amerikában pedig Pontiac Firefly és Geo Metro néven is gyártották. Utóbbi látható a képen, néhány darab érkezett belőle hozzánk is szürkeimportban.Forrás: Suzuki
Forrás: Suzuki
12/20
1996-ban elkészült Esztergomban a százezredik Suzuki, és már előző év szeptemberében megjelent a Swift alaposan átdolgozott változata. Új volt a mélyebbre nyúló motorháztető, a fényszóró és a lökhárító, a Sedanok kivételével a farrészt is módosították.Forrás: Suzuki
Fotó: Mudra László - Origo
13/20
Módosításokat eszközöltek a műszerfalon és a kárpitokon, hogy kevésbé tűnjön olcsónak a beltér, és a komfortextrák, illetve új fényezések mellett végre két légzsákot, illetve ABS-t is lehetett rendelni. A GC, GL és GLX felszereltség mellett limitált szériák jelentek meg.Fotó: Mudra László - Origo
Forrás: Suzuki
14/20
Továbbra is Magyarország legnépszerűbb autója volt a Swift, a hatalmasra nőtt kereskedőhálózatban nemegyszer jelképes önerővel lehetett hitelre vásárolni. Két apró frissítéssel, illetve 16 szelepesre alakított 1,3-as motorral egészen 2003-ig gyártásban maradt.Forrás: Suzuki
Forrás: Suzuki
15/20
Kedvező ára mellett előnye volt legendás megbízhatósága, fürgesége és alacsony fogyasztása (főleg háromhengeresként), hátrányának számított a szerény komfort, a gyenge tapadás, a nem éppen biztonságos kialakítás és az idő előrehaladtával a rozsdásodás.Forrás: Suzuki
Forrás: Az Autó
16/20
Elvitathatatlan jelentőségű autó a magyar közlekedés történetében, a Trabantok és Zsigulik korszaka után százezreknek adta meg az új nyugati autó élményét, szerény fenntartási költségei miatt egészen a közelmúltig része volt a falvak és városok utcaképének.Forrás: Az Autó
Forrás: Suzuki
17/20
Esztergomban párhuzamos modellként már 2000-ben megjelent a Wagon R+, három évvel később pedig megérkezett az Ignis. Utóbbi ikertestvére lett a Subaru Justy, amelynek előző szériája (képen) még Swift 4x4-es alapokon készült Esztergomban.Forrás: Suzuki
Forrás: Suzuki
18/20
Egészen 2005-ig kellett várni az igazi utódra, azóta az ősmodellt mindenki „régi Swift” néven emlegeti. Az új „vasaló” a formaterv, a kényelem és a biztonság szempontjából óriási előrelépés volt, és akár VVT benzinesként vagy dízelként is kínálták.Forrás: Suzuki
Forrás: Suzuki
19/20
Bár a 2009-es gazdasági válság után egy ideig megcsappant az érdeklődés, a gyár ma is termel, és típusai adják a magyar piac bestsellereit. Tavaly a cégalapítás 30. évfordulóján az Esztergomi bazilikánál egy Vitarát és S-Crosst állítottak ki.Forrás: Suzuki
Forrás: Origo
20/20
Galériánkat egy ’91-es Autópiac újság fotójával zárjuk. A tesztben felvetik, népautó lehet-e majd a Swift, amikor a Lada Samara olcsóbb, és tömve vannak a várólistái. Mint kiderült, igen: már 1993-ban 13 500 Suzuki talált gazdára (40%-os részesdés), letarolta a piacot.Forrás: Origo