A két Ferrari kezdett az élen Barcelonában
2016. május 13. 09:42
Az eredménykényszer alatt szereplő Ferrarik futották a legjobb köröket a Spanyol Nagydíj pénteki első szabadedzésén. Sebastian Vettel egyedüli versenyzőként 1:24 alá is be tudott jutni 1:23.951-gyel, de Kimi Räikkönen sem volt sokkal lemaradva 1:24.089-es körével. A két Mercedes Nico Rosberg-Lewis Hamilton sorrendben a 3-4. helyre ért oda a két Red Bull, Daniel Ricciardo és az új autójával ismerkedő Max Verstappen előtt.
A Ferrari szempontjából a dolog szépséghibája, hogy Vettel és Räikkönen új lágy keverékű abroncsokon futotta a legjobb köreit,
míg a két Mercedes maradt a jóval lassabb, közepes keverékű gumiknál, így tőlük jelentős gyorsulás várható, ha ők is a lágyabb szettekre váltanak.
A tréning eleje igen hasonlított a tesztek menetrendjéhez: a két Mercedes csak gyűjtötte a kilométereket egymás után, míg a többiek egy ideig csak installációs körökig jutottak. A figyelem középpontjában természetesen Max Verstappen és Danyiil Kvjat állt, akik helycseréjük után először ültek autóba, és Esteban Ocon személyében a Renault is újoncot avatott Jolyon Palmer helyén, de csak a szabadedzés erejéig.
Az első eredmények alapján Verstappen rászolgál az előléptetésére.
A holland tinédzser kemény keverékű gumikon kezdett, mérőeszközöket és antennákat vitt az autóján, és az edzés elején alaposan elfékezte az abroncsait, utána viszont rögtön versenyképesnek tűnt, és végül kevesebb, mint 2 tizedmásodperccel volt csupán lassabb Daniel Ricciardónál.
Kvjat kissé lassabban tud akklimatizálódni, sok időt töltött a bokszban ülve, miközben a szerelők a Toro Rosso beállításain dolgoztak, és végül a 12. helyen zárt fél másodperccel lemaradva újdonsült csapattársánál, Carlos Sainznál, aki a 8. helyen szintén fél másodpercet kapott Verstappentől.
Nehezen alakult az edzés Sergio Pérez és Ocon számára.
Mindkettejük műszaki hibával küzdött, ezért Ocon mért kört sem tudott futni. A Renault még az edzés elején visszahívta a bokszba defekt hibája miatt, aztán az akkumulátor romlott el, majd azon kezdtek dolgozni, hogy Jolyon Palmer visszatérhessen az autóval a második szabadedzés alkalmával. Pérez sem járt sokkal jobban,
miután füst szállt fel a Force India hátuljából.
A Sky Sports úgy tudja, hogy a hűtőrendszerben keletkezett olajszivárgás, ezért kellett a bokszba hajtania a mexikói pilótának, és a szerelők megfeszített munkája ellenére sem tudott később előkerülni onnan, így végül a 14. helyen zárta az edzést.
Rajtuk kívül műszaki problémák szerencsére nem tizedelték a mezőnyt, és vezetői hibából sem volt sok. Verstappen és Hamilton 1-1 alkalommal átvágta az első kanyarkombinációt, és a 9. helyezett Felipe Massa került kétszer bajba az 5-ös kanyarban, ahol egyszer megpördült, egyszer pedig kicsúszott. Nehezen vezethetőnek tűnt a két Haas is:
Romain Grosjean szerint az autója katasztrofális volt lassú tempónál, és Esteban Gutiérrez is küszködött a vezethetőséggel.
Ahogy ez az első európai futamon szokás, több csapat is látványos újításokkal érkezett Barcelonába: a Mercedes Hamilton autóba új fejlesztésű MGU-H-t szerelt és változtattak az orrkúpon, a McLaren pedig egy igen bonyolult és kidolgozott első szárnyat mutatott be Jenson Button autóján, de az újítást egyelőre valószínűleg nem próbálták ki.
A Spanyol Nagydíj programja 14 órától a második szabadedzéssel folytatódik, várhatóan továbbra is napos, tavaszias időjárással. A délelőtt folyamán a 19 fokos levegő, és 26 fokos pályahőmérséklet ideális körülményeket teremtett, és egyelőre a Barcelonában jellemző szél sem okozott fejtörést a csapatoknak.
Köszöntjük olvasóinkat a Spanyol Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Barcelona hagyományosan az első forduló Európában, ráadásul mindenki jól ismeri, hiszen közkedvelt teszthelyszínről van szó. Ennek ellenére ezúttal sem maradunk újdonságok nélkül, nemsokára ezekről be is számolunk.
A Mercedes továbbfejlesztette az MGU-H egységet, ami Lewis Hamilton autójában az idén már kétszer is elromlott. Az új alkatrészt csak a háromszoros világbajnok kapta meg, Nico Rosberg autójában viszont - gyaníthatóan tervezetten - a teljes erőforrást kicserélték, de új fejlesztést nem kapott e téren. A Mercedes kissé módosított az orrkúpon is.
Az európai szezon kezdete hagyományosan elhozza a csapatok látványos motorhome-jainak visszatérését is. Ez itt a Red Bull hatalmas, két csapatot is kiszolgáló mozgó bázisa, de a többi élcsapat sem marad el a fényűzés terén.
Három év eltelt már, mióta Fernando Alonso utoljára F1-es futamot nyert, de a spanyol szurkolók továbbra is töretlenül szurkolnak neki, főleg hazai versenyén, Barcelonában.
Kimi Räikkönen elvitte egy körre Fioranóban a korábban az F1-ben is versenyző Martin Brundle-t egy utcai Ferrarival. A Sky Sports riportere nemsokára ismét rajthoz áll Le Mans-ban, mégis úgy tűnik, nem igazán érzi jól magát a 2007-es világbajnok utasaként.
Az idei előszezoni tesztek kizárólag a barcelonai pályán zajlottak február végétől március elejéig. Kimi Räikkönen volt a leggyorsabb 1:22.765-tel, de a Mercedes egyszer sem próbálta meg kihozni az autójából a legjobb tempót, ezért elképzelhető, hogy ezúttal meglepetés születik majd.
Összefoglalónkat a tesztről itt találhatja.
A Renault színeiben Jolyon Palmer helyén tesztlehetőséget kap a francia Esteban Ocon, aki 2014-ben legyőzte Max Verstappent az F3-as Európa-bajnokságban. A fiatal pilóta a Mercedes színeiben a DTM-ben versenyez, viszont az idei szezonra kölcsönadták őt a Renault-nak is. A jövő heti teszten az Ezüstnyilat is kipróbálhatja.
Ez ma még valószínűleg így is marad, de a későbbiek során elképzelhető, hogy esni is fog. Barcelonában általában jó idő van, de a változó irányú szél gondot szokott okozni a csapatoknak.
Nico Hülkenberg korábban azt mondta, hogy Barcelonában egy látványosan megújult autóval jelentkeznek. Ezen a fotón ez egyelőre nem látható, de érdemes lesz odafigyelni a silverstone-i autókra a hétvégén.
Sorban jönnek ki a versenyzők az első, installációs körre, az elsők között Esteban Ocón és Max Verstappen is kilátogatott.
A holland pilóta visszavitte a Red Bullt a bokszba, megállt a szerelőknél, hűtötték a fékjeit, majd egy újabb installációs körre indult. Közben Danyiil Kvjat is pályára lépett a Toro Rossóval.
Antennák és egyéb kiegészítő eszközök kerültek fel a Red Bullra, most pedig új orrkúpot is felszerelnek a holland pilóta autójára. Egyelőre ismerkednek egymással, nem véletlenül használja a narancs jelzésű kemény keverékeket, ami másra nem is nagyon jó itt.
A közvetítésben látható grafikon szerint Hamilton a harmadik MGU-H egységét használja, de a brit valójában már a negyedik egységénél tart. Büntetlenül még egy új példányt szerelhetnek be az autójába, de ez biztosan nem lesz elég a szezon maradék 17 futamára.
1:29.834-gyel kezd, de Rosberg gyorsan felülmúlta egy 1:26.951-gyel, közepes keverékű gumikkal. Alonso egyelőre nem ül az autójában.
Rosberg 1:25.456-ra javított, Hamilton 1:25.931-gyel követi. Egyelőre csak nekik vannak mért köreik, Jenson Button és Kevin Magnussen még az autójába sem ült be.
A két Mercedes pályára lépett, és csak mennek és mennek, miközben a többiek várakoznak a bokszban. Ez volt az ismert forgatókönyv az előszezoni tesztek során, és egyelőre ugyanígy zajlanak az események most is.
Rosberg 1:25.374-es ideje mindössze 2 ezredmásodperccel gyorsabb annál, amire Hamilton legutóbb képes volt. Most visszavettek a tempóból.
Pedig megtehetné, hiszen a pálya 26, a levegő 19 fokos Barcelonában, és süt a nap a térségben. E helyett inkább autózni kezdett az első szabadedzésen.
Apró, de valószínűleg fontos változás az Ezüstnyíl korábbinál hegyesebb orra, emellett módosítottak a motortakaró elemen és a hátsó szárnyon is.
1:29.945-ös ideje viszont egyelőre jelképesnek tekinthető, ahogy Hülkenberg 1:28.555-ös, és Nasr 1:28.595-ös köre is.
Továbbra is Rosberg áll az élen 1:25.374-gyel, a Ferrari pilótája 1:25.635-tel a 3. helyen kezdett. Vettelről még semmi hír.
Mért kört egyelőre nem futottak, de gyönyörű képek készültek az autókról a bokszban. Közben Bottas feljött a 4. helyre 1:26.553-mal.
1:25.616-os köre még mindig 0,242 másodperccel gyengébb Rosbergénél, de az első szektorban a Ferrari volt a leggyorsabb. Räikkönen most visszavett a tempóból.
Közben Verstappen is mért kört kezdett, de továbbra is a kemény keverékű gumikon fut.
Alaposan elfékezte magát a célegyenes végén, és kénytelen volt át is vágni az 1-es/2-es kanyart. Az egyébként is haszontalan kemény gumikat használta, de a vibráció miatt valószínűleg ezt már dobhatja is a kukába.
A jobb hátsó gumival van gond, valószínűleg lassú defektet kapott. Betolják a garázsba, közepes keveréket használt.
Először valószínűleg Pérez vette észre, mert a mérnöke azt kérdezte a rádión, hogy még mindig látja-e, majd visszahívták a bokszba. Az autó hátsó traktusával van gond, a Sky Sports riportere szerint olyan szag van, mintha műanyag égne.
A német pilóta jött, látott, és egyelőre átvette a vezetést 1:25.193-mal, 0.18 másodperc előnnyel Rosberg előtt.
A brazil pilóta túl gyorsan próbálta bevenni az 5-ös kanyart, de autója hátsó fele nem értett egyet ezzel, és a csúcsponthoz közeledve megpördült. Folytatni tudja az edzést, jelenleg a 6. helyen áll csapattársa, Bottas mögött.
A McLaren hazai pályán versenyző pilótája a 7. helyen kezdett, 1:27.123-mal alig van lemaradva Massától, és fél másodpercre van Bottastól. Az élmezőny természetesen egyelőre távoli cél Alonso számára.
1:25.060-nal megerősítette 1. helyezését, de a dolog szépséghibája, hogy a lágy gumikon fut, miközben a Mercedesek közepessel is csak 0,15 másodperccel voltak lassabbak.
Meg is jött Rosberg válasza, és 1:24.880-nal visszavette az 1. helyet.
Igaz, a 7. helyezett spanyol a közepes keverékű gumikon fut, és nem a keményeken, ahogy a 10. helyezett Verstappen tette. A holland pilóta nemrég rádión jelezte csapatának, hogy nem tud gyorsítani valamiért, de utána haladt tovább.
A Haas nagy feltűnést keltett Ausztráliában, amikor egy remek stratégiai húzással rögtön pontot szereztek. Az ötlet Ruth Buscumbe-tól jött, aki korábban a Ferrarinál is dolgozott, így került a Haas kötelékében. A Sky Sports riportere szerint Günther Steiner csapatfőnök azt mondta, Buscombe "még mindig szabadságon van."
Közben pedig valószínűleg csomagol, mielőtt egy másik csapat felé veszi az irányt.
Fél óra után így állt a sorrend, azóta nem változott érdemben, de Räikkönen éppen most futott egy abszolút leggyorsabb első szektoridőt.
A Ferrari pilótája mindhárom szektorban a legjobb időt érte el, és 1:24.089-cel átvette a vezetést lágy gumikon. Rosberg még mindig 2. 1:24.880-nal.
A mexikói pilóta szomorúan sétálgat az autója körül, amin továbbra is dolgoznak a szerelők, ahogy Danyiil Kvjat Toro Rossóján is. Az orosz versenyző bent ül az autóban, miközben a csapat éppen a beállításain változtat. Max Verstappen egyelőre többet mehetett új autójával.
A német pilóta 1:24.454-gyel továbbra is 2. Räikkönen mögött, aki pont a gyors kört kezdő Hamilton mögé jött ki a pályára, majd a 3-as kanyarban körbeautózta a Mercedest. Vettel közben a 3. helyen áll Hamilton előtt.
A hűtőrendszerben olajszivárgás merült fel, a Force India szerelői továbbra is dolgoznak az autón. Hamilton közbe 1:24.611-gyel visszavette a 3. helyet Vetteltől.
A holland tinédzser közepes keverékű gumikkal az 5. helyet szerezte meg 1:25.585-tel, ebbe egy apró elfékezés is belefért. Fél másodpercre van Vetteltől.
A Toro Rossóval ismerkedő orosz legutóbbi körével feljött a 11. helyre a hazai pályán versenyző Carlos Sainz elé. Ezek persze még nem fontos köridők, de látszik, hogy a két helycserés pilóta igyekszik gyorsan felvenni a ritmust.
A Channel 4 szerint műszaki hiba merült fel a francia újonc autójával, ezért nem tud mért kört futni. Ezt már nem is próbálják meg, inkább azon dolgoznak, hogy Jolyon Palmer használhassa majd a Renault-t a második szabadedzésen.
Elsőként ment 1:24 alá 1:23.951-es körével. Továbbra is Räikkönen a 2. a két Mercedes előtt.
A világbajnoki címvédő nemrég időt vesztett, miután keresztben csúszni kezdett az autója a pályán, majd az Autosport szerint az 1-es/2-es kanyarkombinációt is átvágta.
Rádión azt jelentette, hogy az autója "katasztrofális" a lassú kanyarokban. Ricciardo közben átvette az 5. helyet Verstappentől, de a különbség csupán 0,169 másodperc köztük.
Ocon ma már tényleg nem fog pályára lépni, mivel a Renault szerelői eltávolították az autó padlólemezét. A Sky Sports riporterének nem árulták el, hogy mi a probléma az autóval, csak annyit, hogy tudják, mi romlott el.
Jenson Button autójára került fel egy egészen elképesztő légterelőket felvonultató első vezetőszárny, aminek még Ron Dennis is a csodájára jár. Igyekszünk képet szerezni az újításról!
Itt egyszer már megpördült, most ezt elkerülte, ahogy a kavicságyat is, de a fűről szedte össze a Williamst. Ron Dennis továbbra is a McLaren új szárnyát vizsgálja, ami Jenson Button autójára került fel. A brit pilóta korábban panaszkodott a kormányozhatóságra, egyelőre nem tudni, hogy akkor már az új szárnyat használta-e (nem valószínű).
A német pilóta mért kört futott, de közelébe sem jutott korábbi legjobb idejének. A bokszfalon Jock Clear figyeli, a TV-s közvetítés alapján nem látszik, hogy James Allison, a csapat technikai igazgatója ott van-e.
Az 5-ös kanyarban fékezte el magát, ahol nemrég Esteban Gutiérrez is ezt tette. Mindkét versenyző küszködik az autójával, a beállítások még nem álltak össze náluk.
Ráadásul használt közepes keverékűeket, nem is erőltette meg magát. Ugyanilyen gumikkal Alonso sem tudott javítani, továbbra is a 10. helyen áll.
A tesztekhez hasonlóan ezúttal is a Ferrarik voltak a leggyorsabbak Barcelonában, de a Mercedesek még nem terítették ki a lapjaikat. Hamarosan bővebb összefoglalóval is jelentkezünk!