A 9 dal és a Welcome to Sarajevo rendezője megkísérelte a szinte lehetetlent: megfilmesítette a Tristram Shandy úr élete és gondolatai című Laurence Sterne-regényt. Persze amúgy shandy-sen.

Michael Winterbottom, a meglehetősen sokat kritizált, éles szexjelenetekkel tűzdelt 9 dal után egészen más irányból érkezve sokkolja újra a nézőket és a kritikusokat. Megfilmesített egy megfilmesíthetetlennek tartott kult-regényt: Laurence Sterne Tristram Shandy úr élete és gondolatai című 18. századi írását. A regény híres-hírhedt arról, hogy még elolvasni sem egyszerű, Shandy úr saját élettörténetét próbálja elmesélni benne, de különböző zavaró körülmények minduntalan megakasztják a cselekmény kibontakozását, az író ezerfelé elkalandozik. Szétforgácsolódó narratívája miatt a posztmodern regény előképének is tekintik a művet, amely egyébként sok ponton Sterne saját életének kacskaringózását követi.

Winterbottom trükkösen talált fogást a nehéz témán: filmjében egy filmes stáb forgat filmet a könyvből, és küzd a feladat nehézségeivel. A főszereplő Steve Coogan, aki egy személyben alakítja Tristram Shandyt, annak apját, Walter Shandyt, és Steve Coogant, a színészt, aki Tristram Shandyt játssza.

Coogan nálunk nem annyira ismert angol komikus, aki bő tíz éve megalkotta alteregóját, az Alan Partridge nevű kiállhatatlan, de végtelenül vicces showmant, akinek szakmai bukdácsolását több tévésorozaton keresztül élvezhették az angol nézők. Azon kevesek, akik részt vettek a 2003-as brit filmnapok vetítésein, láthatták őt Winterbottom Non-stop party arcok című filmjében is, amelyben zseniálisan alakítja a hetvenes évekbeli manchesteri zenei szcénában pörgő menedzsert.

A Kávé és cigaretta egyik epizódjában Coogan és Alfred Molina saját magukat alakítva kakaskodnak azon, hogy melyikük a nagyobb sztár. A jelenet igazi humorát azok a nézők értékelhették, akik ismerik a két színész hasonló, angol komikusi gyökereit. Itthon legutóbb a legújabb, gyengén sikerült 80 nap alatt a Föld körül adaptációban láthattuk Coogant, aki azóta már játszott egy remek független komédiában is. A Happy Endings-t a magyar forgalmazók sajnos nem szándékoznak nálunk bemutatni, pedig nem csak a meleg étteremtulajdonost alakító Coogan miatt lenne érdemes.

Forrás: [origo]
Steve Coogan és partnere a Happy Endings-ben 

A Tristram Shandy-film az "A Cock and Bull Story" alcímet viseli, amelynek jelentése, hogy egy képtelen, hihetetlen történettel állunk szemben. Aki megnézi az előzetest, képet alkothat arról, hogy ez mennyire így van. Coogan és a Tristram nagybátyját alakító Rob Brydon az öltözőkocsijukban ülnek, és a foguk sárgaságáról beszélnek. Később látjuk, amint a stáb megpróbál felvenni egy jelenetet, amelyben Tristram egy hatalmas rózsaszín anyaméhben kucorog, majd tanúja leszünk a filmesek egymás közt folytatott beszélgetéseinek, melyek során megkísérlik kibogozni, hogy miről is szól a történet. Egyikük szerint: "Annak lehetetlenségéről, hogy közel kerüljünk egy másik emberhez."

Amikor egy interjúban a Winterbottommal közös munkáról kérdezték, Coogan elmondta, hogy a rendező megrögzött szokásai közé tartozik, hogy úgy vág bele a forgatásba, hogy még nincs teljesen készen a forgatókönyv, de ez inspirálóan hat a stábra. "Hozzászokik az ember, hogy nem tudja pontosan, mit csinál, és egy idő után kényelmesen érezzük magunkat ebben a helyzetben is." Mesélt még Winterbottomnak arról a szokásáról is, hogy időnként azután is bekapcsolva hagyja a kamerát, hogy vége egy jelenet felvételének, és rögzíti, ahogy színészei tesznek-vesznek, beszélgetnek egymással, aztán orvul becsempészi a filmbe ezeket a képsorokat is. "Ezért mindig figyelem őt a szemem sarkából." - osztja meg velünk Coogan a védekezési taktikáját.

A Tristram Shandy-t idén már sikerrel vetítették a torontói és a San Sebastian-i filmfesztiválon, a mozibemutató Angliában és Amerikában januárban lesz. Arról egyelőre nincs hírünk, hogy bármelyik hazai forgalmazó bevállalná nálunk a rendhagyó alkotás bemutatását.

Bujdosó Bori