Nem fértek föl a vászonra

Vágólapra másolva!
Összeszedtük a legjobb tíz olyan filmet az elmúlt évtizedből, amelyek a mozikat elkerülve egyből DVD-n jöttek ki itthon, és kifaggattuk a forgalmazókat, hogy milyen szempontok figyelembevételével döntöttek úgy, hogy ezek a remekművek örökre kimaradnak a moziforgalmazásból. Pornográf örömködés, ujjszopó tinédzser, indiai vonatozás, párizsi traccsparti és Beatles-musical is került a toplistánkba.
Vágólapra másolva!

#10 - Shortbus (2006)
DVD-megjelenés: 2007. szeptember 25.
Forgalmazó: Budapest Film

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Sokan próbáltak már belopni pornográf elemeket a hagyományos filmekbe, de az eredmény vagy röhejes (Románc), vagy érdektelen (9 dal), vagy pedig mélységesen lehangoló (The Brown Bunny) lett. A Shortbus-ban a mindenféle felállásban egymásba gabalyodó fiúk és lányok annyira életszerű karaktereket kaptak, hogy miközben röhögünk, fel sem tűnik, hogy premier plánban kapjuk az arcunkba az ondót.

Hogyan méltattuk korábban: "A képek tartalma alapján akár pornófilm is lehetne a Shortbus, mert valódi penetrációt és orális szexet is látunk egészen közelről, még sincs benne semmi pornografikus. Hiszen mi is így csináljuk." (Bujdosó Bori: Rossz ízlés, jó szex)

Mit mond a forgalmazó?

Bognár Péter (Budapest Film): Az volt vele a probléma, hogy az egy ötös kategóriába (az ún. pornó-kategória) tartozó film, ami után a mozinak és a forgalmazónak is 25 százalékot kell fizetni. Egy ilyen film elől messzire menekülnek a mozik, nem vették volna fel.

+ + +

# 9 - Across the Universe - Csak szerelem kell (Across the Universe, 2007)
DVD-megjelenés: 2008. október 14.
Forgalmazó: FHE

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

A londoni színházakban már hódítottak a wurlitzer-musicalek, amikor Julie Taymor a moziban is kipróbálta a műfajt. A Beatles-katalógus felhasználásával biztosra ment, mégis elmaradt a Mamma Mia! (vagy éppen Made in Hungária)-szintű siker. A flower-power háttérbe remekül belesimulnak a szép és tehetséges főszereplők, az alibi-történet és az örökzöld nóták (csúcspont a Strawberry Fields Forever és a Hey Jude).

Hogyan méltattuk korábban: "Nem kell megijedni, a végeredmény nem olyan, mint egy Beatles-est a Megasztárban, hanem egy kreatív megoldásoktól és újraértelmezésektől hemzsegő kavalkád vicces cameókkal, LSD-trippeket idéző jelenetekkel és szimpatikus fiatal szereplőgárdával." (Onozó Róbert: Csak semmi óbégatás!)

Mit mondanak a forgalmazósok?

Ádám Bernadett (InterCom): Ez benne sem volt a stúdió által megadott megjelenési tervünkben. Erre a régióra eleve DVD-re szánták.

Bognár Péter (Budapest Film): Az Across the Universe ügyében én kisebb kampányt folytattam, hogy hadd mutassam be a Mamma Mia! oldalvizén egy kópián a Művészben, de az InterCom végül mégsem állt kötélnek.

Stern Gábor (FHE): Bognár Péterrel kart karba öltve lobbiztunk az InterComnál, a Sonynál, mindenkinél, hogy ebből lehessen mozibemutató, körülbelül akármilyen feltételekkel. Bognár Péter odáig ment, hogy megveszi a kópiát, megcsinálja a kampányt hozzá és vetíti a Művész moziban. Ő csak egy filmet akart bemutatni, és az InterCom számára ennek nem lett volna költsége és ennek ellenére nem sikerült ezt átverni a forgalmazón és a stúdión. Biztos, hogy nem lehetett volna Mamma mia!-t csinálni belőle, de ki lehetett volna termelni a nézőit. A mozis ismertség nélkül aztán DVD-n nagyon kevesen vették meg, fogalmuk sincs az embereknek arról, hogy ez micsoda.

+ + +

#8 - Jóbarátnők (Friends With Money, 2006)
DVD-megjelenés: 2007. január 17.
Forgalmazó: FHE

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Jennifer Aniston életében eddig három nagyon jó filmben szerepelt, ezek közül kettő (Jóravaló feleség, Jóbarátnők) nálunk elkerülte a mozikat, egy pedig (Hivatali patkányok) tíz éve nem tud kijönni DVD-n. A Jóbarátnők egy intelligens komédia négy nőről, akik úgy próbálják meg takargatni, hogy nincs minden rendben az életükben, hogy a többiek életmódját, választásait és párkapcsolatát kritizálják. Nicole Holofcener rendezőnőnek különös képessége van arra, hogy úgy ragadja meg az ismerős és végtelenül kínos emberi szituációkat, hogy legszívesebben a szőnyeg alá bújnánk zavarunkban.

Hogyan méltattuk korábban: "Szerethető, könnyed csajfilm a Jóbarátnők, pont megfelel egy pletykapartival egybekötött hétvégi, barátnős videózáshoz." (Bujdosó Bori: Női társaságban)

Mit mond a forgalmazó?

Stern Gábor (FHE): Ez meglepően jól ment DVD-n, ami valószínűleg a címének és a főszereplő Jennifer Anistonnak is köszönhető. Fel sem merült, hogy moziba kerül. Vannak olyan filmek, amik az alacsony amerikai nézőszám miatt rögtön abba a kategóriába kerülnek, hogy esélyt sem kapnak Amerikán kívül. Amik 50 millió dollár alatt teljesítenek, általában nem is merülnek fel. (a Jóbarátnők 13 millió dollárt hozott Amerikában - a szerk.). Természetesen ez a szabály csak az amerikai produkciókra vonatkozik; egy Guy Ritchie-filmre például nem.

+ + +

#7 - Ujj-függő (Thumbsucker, 2005)
DVD-megjelenés: 2006. december 8.
Forgalmazó: Klub Publishing Kft.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Imádnivaló film egy kamasz srácról, aki előbb az ujjszopásra kattan rá, majd később a Ritalin és a marihuána segítségével próbálja meg átvészelni a felnőtté válás problémás időszakát. A videoklip-rendezőből lett elsőfilmes Mike Mills érzékenyen nyúl a klisé-gyanús témához, a mellékszerepekben pedig többek között Keanu Reeves és Tilda Swinton is brillírozik. Lehet, hogy a magyar mozikban nem robbantott volna kasszát, de az mindenképpen gyalázat, hogy végül úgy jelent meg DVD-n, hogy a lemezről lemaradt az angol hangsáv. Az eredeti regény még a filmnél is szórakoztatóbb, itthon Hazai Attila és Berta Ádám remek fordításában jelent meg Ujjszopó címmel.

Hogyan méltattuk korábban: "Az ujjszopásról, majd más addikciókról leszokni képtelen tinédzser szerepéért Lou Taylor Puccit a berlini filmszemlén is a legjobb férfialakítás díjával jutalmazták, és Mike Mills alkotása kétségtelenül neki köszönhetően az idei független filmes felhozatal gyöngyszeme." (Onozó Róbert: Huszonéveseké a filmvilág)

Az Ujj-függő-t forgalmazó cégtől senkit nem tudtunk érdemben megszólaltatni.

+ + +

#6 - I Heart Huckabees - Multik haza! (I Heart Huckabees, 2004)
DVD-megjelenés: 2005. augusztus 31.
Forgalmazó: SPI

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Az I Heart Huckabees tömve van egy csomó első osztályú színésszel, akik egész idő alatt ide-oda rohangálnak, és olyan zagyvaságokat mesélnek egymásnak, hogy azt nem tudnánk most itt rekonstruálni. Ez akár kétségbeejtő is lehetne, de pont ez az őrültség a titka a filmnek. A színészek szemmel láthatólag perverz élvezettel lubickolnak idétlen karaktereikben, és ez némi ráhangolódás után felszabadító hatással van a nézőre is. Egy film, ami totálisan fittyet hány az ép észre, minden perce logikátlan őrültség.

Hogyan méltattuk korábban: "Az I Heart Huckabees őszinte film, mert nem állít többet magáról, mint, ami. Nem ígéri, hogy nagy válaszokat fog adni a nagy kérdésekre, nem pózol filozófiai megmondófilmként. Letagadhatatlan, hogy foglalkozik az emberi lét alapkérdéseivel, de barackot nyom a fejünk búbjára és kedves bölcsességgel figyelmeztet, hogy amikor ezeken a kérdéseken rágódunk, lehetőleg ne felejtsük otthon a humorérzékünket." (Bujdosó Bori: Hogyne lennék önmagam?)

Az I Heart Huckabees forgalmazó azóta kivonult Magyarországról, a cég volt munkatársai nem kívántak nyilatkozni a filmmel kapcsolatban lapunknak.

A toplista mindjárt folytatódik, de előbb olvasunk el egy jó keretest!

Néhány érdekes dolog, amit anyaggyűjtés közben tudtunk meg

Will Ferrellre egyszerűen nem kíváncsi a magyar néző. A filmjei zsinorban buktak meg a moziban, ezért az utolsó néhányat már be sem mutatták.

Jelenleg úgy néz ki a DVD-piac, hogy csak és kizárólag a volt mozifilmeket lehet eladni. Ami nem volt moziban, azt nem veszik meg az emberek. Tök mindegy, hogy ki van benne, tök mindegy, hogy mennyire szuper.

Egy skandináv felmérés szerint nagyon kicsi az átfedés azok között, akik adott filmet a moziban láttak és ugyanazt a filmet megveszik DVD-n. Ez két, jól elhatárolható réteg. Mégis van a kettő között korreláció, mert ha nem volt egy film a moziban, nem hallott róla az illető, akkor nem érdekli. Még ha hallott is róla külföldről, megjelenik egy hülye magyar címmel és be se tudja azonosítani, nem is tűnik fel neki, hogy megjelent.

Ha a világpremierrel egy időben mutatnak be itthon egy filmet itthon, akkor mindenképpen új kópiákat kell használni, és azok nagyon sokba kerülnek, Ha a világpremier után hat héttel van a premier, akkor kaphatnak használt kópiákat a forgalmazók és azokat feliratozzák. A szinkronizált verziók mindig új kópiára készülnek.

A magyar nézők odavannak a szinkronizált mozifilmekért. Sokan csak azt kérdezik meg a pénztárakban, hogy melyik film szinkronos és arra ülnek be, függetlenül attól, hogy konkrétan mi az.

Sokkal több filmet mutatnak be, mint öt-hat éve és nagyon hamar kikopnak a mozikból. Az össznézőszám alig változott, de jóval több film lett, és azok között oszlik el a nézősereg. Egyrészről javul a tendencia, mert több film kerül a mozikba, de rengeteg olyan film van, ami csak ezer vagy annál is kevesebb nézőt csinál.

#5 - Gattaca (1997)
DVD-megjelenés: 1999. június 1. (Extra változat: 2008. március 17.)
Forgalmazó: FHE

ForrA!s: [origo]
ForrA!s: [origo]

Ötletes, izgalmas és elgondolkodtató sci-fi a nem túl távoli jövőről, amiben a természetes úton született emberek már másodlagos állampolgároknak számítanak. A genetikailag hátrányos helyzetű Vincent (Ethan Hawke) mindenáron űrhajós akar lenni, a vágya már teljesülni is látszik, amikor beüt a szerelem az egyik kolléganője képében (Uma Thurman - a forgatás alatt jöttek össze Hawke-kal), és a fickó felesleges kockázatokat vállal. Az egyik mellékszerepben az akkor még jócskán pályakezdő Jude Law elegánsan lenyúlja a fimet.

Mit mond a forgalmazó?

Stern Gábor (FHE): Sokáig úgy volt, hogy lesz moziban. Még hónapokkal a DVD-megjelenés után is ki volt plakátolva a mozikban, hogy hamarosan jön. Nemcsak jó, de ránézésre "jól eladható" film is: van benne akció, nem is egy ismert színész (Ethan Hawke, Jude Law, Uma Thurman) és a műfaja sci-fi, még ha a kicsit elvontabbak közül való is. Általában ha egy film nem kerül mozis forgalmazásra, akkor DVD-n nincs sok esélye, a mozi biztosította ismertség nélkül alig veszi meg valaki DVD-n. A Gattaca azonban mozibemutató nélkül is igazi kultfilmmé tudott válni. Nemrégiben jelent meg DVD-n extra változatban és Blu-ray lemezen is, amik szintén nagyon jól fogytak.

+ + +

#4 - A tintahal és a bálna (The Squid and the Whale, 2005)
DVD-megjelenés: 2006. június 27.
Forgalmazó: FHE

ForrA!s: [origo]
ForrA!s: [origo]

Szegény Noah Baumbach. A frissen végzett egyetemisták vicces tökölését bemutató remek rendezői bemutatkozását Seggünkön az élet címmel adták ki itthon videón, a szintén tüneményes második filmje (Mr. Jealousy) pedig soha meg sem jelent. Harmadik filmjének a címe ne tévesszen meg senkit, nem tengeri élőlények kalandjait meséli el, hanem azt, hogy hogyan éli meg két tinédzser fiú a szüleik válását. Kiváló alakítások, szuperjó zenék, francia újhullámos lendület.

Hogyan méltattuk korábban: "A film azért nagyon jó, mert ezt a teljesen hétköznapi helyzetet olyan érzékenységgel mutatja be, amitől az alkotás igazi példatörténetté válik, miközben nincsenek általánosító közhelyek benne. Nagyszerűen találták el az alkotók a hétköznapi, mindenki számára ismerős gondok dramatizálását, ami nagy szó, hiszen amit mindenki ismer, azt a legnehezebb megmutatni." (Dr. Igó: Anyám pasija, apám nője)

Mit mond a forgalmazó?

Stern Gábor (FHE): Erről én sem gondoltam, hogy moziba való lenne. Rengeteg olyan film van, amiért küzdünk és beszélgetünk a mozisokkal, hogy igenis be kell mutatni és találjunk ki valamit, de ez a film nem az a kategória.

+ + +

# 3 - Utazás Darjeelingbe (The Darjeeling Limited, 2007)
DVD-megjelenés: 2008. június 8.
Forgalmazó: InterCom

ForrA!s: [origo]
ForrA!s: [origo]

A furcsa fiúk Indiában vonatoznak. Wes Anderson a sokadik remekművében megint annyi okos részletet és szellemes megnyilvánulást halmozott fel, hogy egyszeri nézéssel képtelenség is befogadni. Az öngyilkossági kísérlete után felépült Owen Wilson esendőbb, mint valaha, a nyurga Adrien Brody pedig tökéletesen beilleszkedik a tarka-barka Anderson-univerzumba. A történet előzményét egy tízperces kisfilmben dolgozták fel, amiben Natalie Portman szerepel: ez is megtalálható a DVD-n.

Hogyan méltattuk korábban: "Az új Wes Anderson-film egy végtelenül elragadó alkotás, olyan fantasztikus örömérzetet adott a megtekintése, hogy szívem szerint nem kritikát írnék róla, inkább csak ujjongva ugrándozni lenne kedvem." (Varga Ferenc: Mindjárt kiugrok a bőrömből)

Mit mondanak a forgalmazósok?

Ádám Bernadett (InterCom): Az Utazás Darjeelingbe ellen volt a rendezőtől korábban bemutatott Tenenbaum, a háziátok és az Édes vizi élet is. Ezeknek hiába adtuk meg az esélyt, a magyar közönség nem volt vevő rájuk. Mindkettőnél komoly veszteséggel zártunk. Mi is, a stúdió is.

Stern Gábor (FHE): A Darjeeling idején pont találkoztam a Fox Magyarországi forgalmazásért felelős emberével, és kérdőre vontam, hogy miért nem nézhetik meg a magyar mozinézők ezt a filmet. Azt mondta, hogy a film nem tud annyi nézőt csinálni, hogy pénzügyileg nyereséges legyen. Szerintem vannak olyan filmek, amiket nem azért kell bemutatni, mert pénzt csinálnak, hanem mert annak a kevés nézőnek látnia kell moziban. Mások meg pont azt mondanák - és nekik is igazat lehet adni -, hogy ne ennek a száz embernek az élvezetét támogassák. Ezzel nem értek egyet, mert lehet, hogy pont abból a száz emberből lesznek a jövő filmkészítői, filmforgalmazói, stb.

+ + +

#2 - Kótyagos szerelem (Punch-Drunk Love, 2002)
DVD-megjelenés: 2003. szeptember 3.
Forgalmazó: FHE

ForrA!s: [origo]
ForrA!s: [origo]

A Kótyagos szerelem-ben semmi nem úgy történik, mint azt a nett romantikus filmekben megszokhattuk: a nő a lehető legunalmasabb módon kerül a férfi életébe, külseje jóindulattal is csak átlagos, és azt a megszállottságot, amellyel aztán Adam Sandler mégis ráveti magát, nem magyarázza semmilyen dramaturgiai fordulat. Az idétlen főhős olyan szerelemittas lesz, mint puncsba esett őszi légy, de ezt igazán bájosan csinálja. Kész, a csókos jelenetben megveszi a nézőt kilóra.

Hogyan méltattuk korábban: "Paul Thomas Anderson filmjének csupán egyik érdeme, hogy a sablonokat új tartalommal tölti meg, a másik a kiváló szereposztásban rejlik. Barry szerepét - egy merész húzással - Adam Sandlerre osztotta, aki eddig szinte kizárólag a saját filmjeiben szerepelt, melyekben önmagát alakította. Ezúttal bebizonyítja, hogy komoly színészi munkára képes." (Gyárfás Dorka: A legszerelmesebb filmek)

Mit mond a forgalmazó?

Stern Gábor (FHE): Én személy szerint nem voltam nagyon oda ezért a filmért, de megértem ha sokan meglepődtek, hogy egy Adam Sandler-film nem került a mozikba.

- Nem lehetett volna úgy eladni, hogy ráraktok egy nagy vigyorgó Adam Sandler-fejet a plakátra?

Stern Gábor (FHE): A stúdiók általában hosszú távon gondolkodnak, a színészeik ismertségét - mint egy brandet - fel kell építeniük. Valószínűleg azt gondolják, hogy nem ér annyit, hogy most az egyszer behülyítik a nézőket, ha aztán emiatt a következő "igazi" Adam Sandler-vígjátékokra már nem váltanak jegyet. Az Adam Sandler-brandet a Sony mozisai építették fel Európában. Az első nagy amerikai sikere, a Vizesnyolcas nálunk hatalmas nagy bukta volt, mert senki sem tudta itt, ki az az Adam Sandler.

+ + +

#1 - Mielőtt lemegy a Nap (Before Sunset, 2005)
DVD-megjelenés: 2006. november 20.
Forgalmazó: FHE

ForrA!s: [origo]
ForrA!s: [origo]

Az 1995-ös Mielőtt lemegy a Nap-ban az amerikai srác és a francia lány Bécsben beszéltek lyukat egymás hasába. Most kilenc évvel később Párizsban futnak össze, mindketten túl vannak jópár csalódáson és rossz döntésen, de a kettőjük közötti összhang a régi. Meghökkentő látni, hogy a két rész között eltelt időben Julie Delpy csak még szebb lett, Ethan Hawke viszont öregebbnek néz ki a koránál és egészen múmiaszerű (pont akkor volt túl egy fájdalmas váláson). Ez minden idők legjobb filmfolytatása.

Hogyan méltattuk korábban: "A Mielőtt lemegy a Nap tiszteletet parancsoló film. Az is biztos, hogy egyszer nem elég megnézni. Ugyanúgy nem csak egy film, mint az első rész. A kettő együtt pedig önmagánál is több: egy generáció vallomása. Megláthatjuk, honnan indultunk, és hol tartunk most." (Gyárfás Dorka: Mielőtt végleg lemegy a Nap)

- - -

MÉG KÉT FONTOS KÉRDÉS

Melyik filmek mozis bemutatását bántátok meg a legjobban?

Ádám Bernadett (InterCom): A Dragonball-t, hogy a közelmúltból említsek egy példát. Pont azt hozta, amire számítottunk, de a stúdiónak nagyobb elvárásai voltak. Az Apró titkok-nál bíztunk benne, hogy a főszereplő neve elég lehet legalább ahhoz, hogy ne veszítsünk rajta. Tíz csapás, Sziklák szeme és az Inkheart, mivel nem engedélyezték a szinkront.

Pataki Andrea (UIP Dunafilm): Van, ami nem lett sikeres, de ha így döntöttünk, azt már nem szoktuk megbánni. Olyan szokott lenni, hogy utólag azt gondoljuk, hogy elég lett volna felirattal bemutatni. Ez legutóbb a Kettős játék esetében merült fel, az valószínűleg felirattal is elment volna. A Frost/Nixon-t talán sokkal kevesebb kópiával kellett volna vetíteni.

Bognár Péter (Budapest Film): Az utóbbi időben elég sok ilyen film volt, de azok általában DVD-n is megbuknak. Bizonyos filmeket DVD-n már ki sem adunk, miután a moziból is visszahívtuk őket. Most az a probléma, hogy a DVD-kiadás is veszteséges. A legnagyobb veszteséget a Flyboys - Égi lovagok című filmünk csinálta két és fél évvel ezelőtt. Kijöttünk tizenegynéhány kópiával, néző meg sehol.

Melyik csak DVD-n megjelent filmekkel kapcsolatban gondoljátok most már úgy, hogy meg kellett volna kockáztatni a mozibemutatót?

Ádám Bernadett (InterCom): Aminek esélye is lett volna, az talán a Producerek.

Pataki Andrea (UIP Dunafilm): A Példátlan példaképek-en (Role Models) és a Bébi mamá-n vacilláltunk, de mindkettővel kapcsolatban a stúdió döntötte el, hogy nem lesznek.

Bognár Péter (Budapest Film): A saját filmjeink között nincs ilyen. Ha egy filmben benne van a mozibemutató potenciálja, azt képesek vagyunk meglátni.

- - - - - - - - - - - - - -

A cikkben megszólaltak:

Ádám Bernadett: marketing és kommunikációs igazgató, InterCom
Bognár Péter: ügyvezető igazgató, Budapest Film
Pataki Andrea: sajtófőnök, UIP-Dunafilm
Stern Gábor: marketing igazgató, Fórum Home Entertainment

Az Across The Universe-ről szóló bekezdést Onozó Róbert írta.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!