Az Oscar történetének legnagyobb bakija történt
2017. február 27. 00:28
Óriási élmény volt tavaly látni, ahogy Nemes Jeles László átveszi az Oscar-díjat a Saul fiá-ért, nagyon remélem, hogy idén Deák Kristóf is felmehet majd a színpadra, miután kimondják a Mindenki címét. Meg tudnám szokni, ha minden évben megmérettetné magát egy magyar jelölt.
Az első Oscaros emlékem Jack Palance félkezes fekvőtámasza az 1992-es ceremóniáról, de élőben az 1996-os díjátadót néztem először végig.
Akkor Mel Gibson tarolt A rettenthetetlen-nel, de idei filmjének, A fegyvertelen katoná-nak nehezebb dolga lesz a Kaliforniai álom-mal, a Holdfény-nyel, A régi város-sal vagy az Érkezés-sel szemben. Az a jó, hogy az éllovasok közül bármelyik győzelmének örülni fogok, de persze vannak favoritok. Szurkoljunk együtt a kedvenceinkért!
Az évről évre egyre hosszabbra nyúló díjszezonnak van egy olyan következménye, hogy mire eljutunk az Oscar-díjkiosztóig, a kategóriák többségénél jóformán borítékolható a győztes személye. Idén egy-két színészi kategóriában van csak verseny, én viszont szeretnék némi izgalmat, úgyhogy drukkolok, hogy boruljon párszor a papírforma. Még akkor is, ha ezzel kedvencek veszítenek.
Pár ötlet:
- Mel Gibsonnak olyan nagy svunggal bocsát meg Hollywood, hogy az Akadémia átlendül a ló túloldalára, és megdobja egy rendezői Oscarral. A köszönőbeszédét végig ki kell sípolni.
- Meryl Streep behúzza a negyedik Oscarját a huszadik jelölésével. Jövőre szabályváltoztatást eszközöl az Akadémia, és külön kategóriában indítják.
- A legjobb betétdal kategóriát megnyeri természetesen a Kaliforniai álom, Hurwitz köszönőbeszédét azonban megszakítja Kanye West, aki azzal vádolja meg Ryan Goslingot, hogy ellopta a feketétől a jazzt.
- A díjátadó végén leírhatjuk ezt a mondatot: „az Oscar-díjas Öngyilkos osztag."
Kik azok, akik tuti, hogy a Mindenkire fognak szavazni? Az Amerikai Filmakadémia magyar tagjait vettük számba.
Nem Meryl Streep, pedig a színésznő nyolc éve azt mondta az Origónak, hogy bizony ő az. Húsz alkalommal jelölték Oscar-díjra, és három szobrot kapott. Van viszont valaki, akit huszonegyszer jelöltek, és egyszer sem nyert semmit. Na, ki ő?
Kielemeztük, hogy milyen esélyei vannak a Mindenki-nek. Négy másik filmmel versenyzik az Oscarért a kategóriájában, mi pedig megnéztük, mik a riválisok, és milyen a híre az amerikai sajtóban a magyar filmnek. Ha kíváncsi, reális-e reménykedni az újabb magyar Oscar-díjban, kattintson.
Seth Meyers, az NBC Late Night című késő esti talkshow-jának vezetője (és egykori vezető író a Saturday Night Live-ban) ezen a héten csinált egy paródiavideót, amely egy fiktív film előzetesében sorra veszi az összes kötelező kelléket, amit a filmesek be szoktak vetni az Oscar reményében. A kamu előzetes leginkább A régi város-ra hajaz, de belezsúfolnak faji ellentéteket feltáró párbeszédeket, indokolatlanul hosszú snitteket, testi fogyatékosságot, meg az ezerszer látott jelenetet, amikor a mélyponton lévő főhős a kocsija kormányát csapkodja.
Az Oscar-jelölt magyar kisfilm, a Mindenki stábja pár napja érkezett meg Los Angelesbe. Szombaton este a Shorts Awards nevű díjkiosztón jártak, ahol a film egyik főszereplője, Szamosi Zsófia meseszép ruhában próbálta ki, hogy esik a járás a vörös szőnyegen.
Többet dohányzik mostanában - főleg, mert máskor egyáltalán nem cigizik -, viszont nem írt köszönőbeszédet, bár tervezi, hogy készít egy vázlatot a telefonjába az autóút alatt. Limuzinnal mennek majd, és jó megérzései vannak, főleg a reakciók miatt, amiket az Akadémia-tagoktól kapott. Deák Kristófot, az Oscar-jelölt magyar kisfilm, a Mindenki rendezőjét sikerült telefonon elcsípnünk Hollywoodban a díjátadó napján.
Pár napja próbáltam kifaggatni a Mindenki női főszereplőjét, Szamosi Zsófiát, hogy milyen színű ruhát fog viselni az Oscar-gálán, de a legfondorlatosabb kérdéseimet is hárította.
Hát most kiderült: vöröset!
Van egy nagy előnye annak, hogy a Kaliforniai álom a 89. Oscar-díjátadó éllovasa: rengeteg forgatási videó és háttéranyag napvilágot lát a neten a musicalről. A USA Today egy olyan videót tett közzé, amin a felüljárón játszódó nagyszabású nyitójelenet próbáját rögzítették egy Los Angeles-i parkolóban. A videó elején Damien Chazelle-t láthatjuk, ahogy egy iPhone-nal hátrál a táncos-énekes statiszták előtt, aztán váltunk a telefon felvételére. Közben kis képernyőn ott peregnek a film képsorai is, így össze lehet hasonlítani, mi minden változott.
A Holdfény szereplői nagyon tudnak villogni stílusérzékükkel, már a római filmfesztiválon is vagányul pózoltak. Az Oscar tiszteletére most fekete öltönyt húztak, az alábbi fotón a főhőst három különböző életszakaszban játszó három színész, Alex Hibbert, Ashton Sanders és Trevante Rhodes állt be egymás mellé egy kép erejéig. Sikkesek!
Durva, mennyi mindent az effektes csapat hozott létre Peter Berg olajfúrótorony-katasztrófás filmjében: a robbanásokat gyanítottam, de az meglepett, hogy a torony nagy része és a tenger is egy az egyben az utómunka során született meg. A Mélytengeri poklo-t jelölték a legjobb vizuális effekt kategóriában.
A Mindenki producere, Udvardy Anna fotóinak köszönhetően gyakorlatilag élőben tudjuk követni a magyar film stábjának mozgását. Ezen a fotón a hotel előtt a limuzinra várakozó Szamosi Zsófia sminkjén igazítanak még egy kicsit, a középen vigyorgó úriember pedig nem más, mint a film csodálatos zenéjének szerzője, Balázs Ádám, akinek az egyik szerzeménye a kilencvenes évek népszerű amerikai sorozatában, a Jóbarátok-ban is felcsendült. Mögötte bőrkabátban Juristovszky Sosa várakozik látványosan, ő a Mindenki jelmeztervezője.
Megvan a kategóriák sorrendje, a legjobb rövidfilm a tizennegyedik lesz a sorban, a vágás és a rövid dokumentumfilm között. Úgy tudjuk, ez hajnali 4:40 körül várható, a Duna TV-n már elindult a közvetítés, be lehet kapcsolódni!
Az idei díjátadó egyik nagy kérdése, hogy vajon megosztja-e az Akadémia a legjobb film és legjobb rendezés díját a két esélyes, a Kaliforniai álom és a Holdfény között. Az elmúlt tizenhét év statisztikái arra utalnak, hogy Chazelle mindkét kategóriában diadalmaskodni fog: az Oscar nyolcvannyolc éves történetében huszonnégyszer, az ezredforduló óta pedig mindössze hatszor fordult elő, hogy megosztották a díjakat. Íme, az eddig hat alkalom!
- Gladiátor / Steven Soderbergh (Traffic) – 2000
- Chicago / Roman Polanski (A zongorista) – 2002
- Ütközések / Ang Lee (Túl a barátságon) – 2005
- Az Argo-akció / Ang Lee (Pi élete) – 2012
- 12 év rabszolgaság / Alfonsó Cuarón (Gravitáció) – 2013
- Spotlight – Egy nyomozás részletei / Alejandro G. Inarritu (A visszatérő) – 2015
Megérkezett a limuzin, ami az Oscar-jelölt magyar kisfilm stábját fuvarozza el az Oscar-díjkiosztó helyszínére. Most azt is megnézhetjük, milyen ruhát visel a gálán a Mindenki két gyerekszereplője, Gáspárfalvi Dorka és Hais Dorottya.
A Vanity Fair felszállt a nosztalgiavonatra, visszament húsz évet az időben, és képes beszámoló formájában kielemezte az 1997-es Oscar-díjátadót. Akkor még Tom Cruise és Nicole Kidman együtt szorítottak a Jerry Maguire sikeréért, a hangvágás díját Beavis és Butthead adta át, és Chris O'Donnell feltörekvő sztárnak számított. Mondjuk, van, ami sosem változik, Tommy Lee Jones például már akkor is a háta közepére kívánta a ceremóniát a fotók tanúsága szerint.
Nekem amúgy ez az egyik kedvenc Oscar-díjátadóm, rengeteg részletre máig élénken emlékszem. A Michael Flatley-láz is ezután gyűrűzött végig Magyarországon, az HBO-kommentátorok még a nevét sem tudták, de el voltak alélva "ettől a szőke fiútól", aki vágók tiszteletére összerakott montázshoz szolgáltatott koreográfiát.
A Kaliforniai álomban is jó nóták voltak, de a magyarok számára mégis az a dal a legszebb, ami az Oscar-jelölt kisfilm végén csendül fel a Bakáts Téri Ének-Zenei Általános Iskola kórusának előadásában. Hallgassuk ezt repeaten!
Az idei animációs kategória kifejezetten erős, a Ghibli stúdió felkérésére született A vörös teknős-t, a Laika stúdió filmjét, a Kubo és a varázshúrok-at és a két Disney-versenyzőt is nagyon szerettük. Utóbbi kettő között fog valószínűleg eldőlni a verseny, én talán inkább a Vaianá-nak adnám, mint a Zootropolis-nak, már csak azért is, mert megénekeltette Dwayne "The Rock" Johnsont. Nézzék meg, hogyan énekli fel a "You're Welcome" című számot az akciósztár!
Az alábbi rövid videó a Doktor Strange lélegzetelállító digitális trükkjeinek elkészítését mutatja be, nem csodálnám, ha megkapná az Oscart a csavarodó épületek és a saját dimenziójukba roskadó, réteges városok létrehozásáért.
Miután interjúztunk a múlt héten Gáspárfalvi Dorkával és Hais Dorottyával, megkértük őket, hogy játsszák el szavak nélkül, csak arckifejezések és gesztusok segítségével azokat a lelkiállapotokat, amiket felsorolunk nekik. A végeredmény parádés lett.
Minden évben két kategóriában ismerik el a filmes hangmérnökök teljesítményét. A legjobb hangvágás kategóriájában a szakemberek által létrehozott hangeffekteket díjazzák, a legjobb hangkeverés pedig a különféle hangsávok – dialóg, aláfestő zene, effektek, zajok – szintezését, keverését takarja.
A tavalyi Oscar egyik fénypontja volt, hogy két szuper montázs előzte meg a nyertesek kihirdetését, amelyek a jelölt filmekkel – Mad Max: A harag útja, A marsi, stb. – szemléltették a különbségeket.
A hangvágásos montázs:
A hangkeveréses montázs:
A tízszeres Grammy-nyertes Justin Timberlake először kerül az Oscar közelébe a Trollok című animációs film betétdalával, holott már három évvel ezelőtt illett volna jelölni a Llewyn Davis világa fergeteges folkszámáért, a "Please Mr. Kennedy"-ért. A "Can't Stop the Feeling" fülbemászó popsláger, legutóbb Deák Kristóf, a Mindenki rendezője emlegette a Filmklub podcast legutóbbi adásában, hogy dallamtapadást okozott nála.
A színész-énekes épp az imént mesélte el az Oscar-gálán az őt elkapó riporternek, hogy a felkérést a dalra akkor kapta meg, amikor a fia hat hónapos volt, és ebben a "ködben" született a dal. Arra gondolt munka közben, milyen jó lesz majd megmutatni a dalt a fiának.
Tavaly tiszteletbeli Oscar-díjat nyert a legendás harcművész, az idén két medvével érkezett a gálára. Az egyiken UNICEF-es jelvény van.
A Natalie Portman-féle Jackie zenéjéért jelölt Mica Levinek az öltözködése is pont annyira konvencionális, mint a muzsikája.
Konkrétan egy gránátalmáé. Hihetetlen, de a 32 éves színésznőt eddig egyetlenegyszer sem jelölték Oscar-díjra. Sem az Elveszett jelentésért, sem A felszín alatt-ért, sem a Match Point-ért, sem pedig A nő című filmben előadott fantasztikus hangalakításáért. Pedig már a Tétova tinédzserekért is megérdemelte volna 16 évvel ezelőtt. Skandalum!
Nem semmi hete van Mahershala Alinak, a Holdfény 43 éves színészének: minden esélye megvan rá, hogy a legjobb férfi mellékszereplőnek járó Oscar-díjjal térhet haza újszülött kislányához, Bari Najma Alihoz, aki szerdán jött a világra. Ki is posztolt egy képet az Instagramjára a feleségéről és a gyermekéről.
Vajon ha már kicsit idősebb lesz, tud majd játszani a szobrocskával?
Sok esély nincs rá, de a Kaliforniai álom beléphet azon filmek illusztris klubjába, akik bezsákolták az öt nagy kategóriát: a legjobb film, legjobb rendezés, férfi és női főszereplő, valamint forgatókönyv díját. Az ötből hármat a filmnek jósolnak a szakértők, de nagyon meg kellene oszlania a szavazatoknak, hogy Ryan Gosling jöjjön ki győztesen a kategóriájában, és az eredeti forgatókönyvnél valószínűbb, hogy A régi város-t fogják vigaszdíjjal jutalmazni.
Az eddigi három film a klubban:
• Ez történt egy éjszaka (1934) – Frank Capra rendező, Clark Gable és Claudette Colbert színészek, Robert Risking forgatókönyvíró
• Száll a kakukk fészkére (1975) – Milos Forman rendező, Jack Nicholson és Louise Fletcher színészek, Laurence Hauben és Bo Goldman forgatókönyvírók
• A bárányok hallgatnak (1991) – Jonathan Demme rendező, Anthony Hopkins és Jodie Foster színészek, Ted Tally forgatókönyvíró
A Mindenki kisénekkarát képező diákoknak szerveztek egy pizsamapartit, hogy fennmaradhassanak hajnalig - pontosabban, egy kevés alvás után felkelhessenek, és együtt örülhessenek, ha Deák Kristóf megnyeri az Oscart. A HVG készített egy videót, ahol megszólaltatták a kórustagokat, nagyon cukik, lehet kattintani!
Barry Jenkins szemmel láthatóan kiélvezi a vörös szőnyeges felhajtást, vagy legalábbis talál rá alkalmat, hogy közös fotókat készíthessen a kedvenc színészeivel. Itt az Elle-ért jelölt Isabelle Huppert-t kapta el egy szelfi erejéig. Nem tudom, mi tetszik jobban, Jenkins vigyora vagy Huppert hűvösen incselkedő somolygása.
Ez a leghíresebb betétdal a Kaliforniai álom-ból, a film során három különböző változatban is elhangzik, egyszer Ryan Gosling fütyörészi, másodszor duettben énekli Emma Stone-nal, és a végefőcím alatt már csak a színésznő dúdolja. A középső változatot jelölték, hallgassa meg!
Apropó, Barry Jenkins. Mindig megnyugtató látni, hogy még egy Oscar-díjra jelölt rendező is átvedlik játékboltba beszabadult kisgyerekké, ha filmekről van szó. Ez történt Jenkinsszel, akinek az igényes kiadványaikról híres Criterion DVD-kiadó megengedte, hogy annyi filmet vigyen haza a raktárukból, amennyit csak elbír. A Holdfény rendezőjét hamar elragadja a hév, a videó végén kiborítja a szatyra tartalmát, nem győz szabadkozni, megígéri, hogy ennyi volt, majd: "na jó, ezt az egyet még muszáj elvinnem". Vagyis pont úgy viselkedik, ahogy én tenném.
Vannak az ambiciózus listák, vannak az eszement összeállítások, és van a The Playlist, melynek szerzői rangsorolták a 21. század összes jelöltjét a legjobb film kategóriájából. Oké, úgy még őrültebb lett volna, ha beleveszik a 20. századot, de így is 122 filmről van szó. Érdekes, hogy a legjobb húszban túlsúlyban vannak a 2010-es évek filmjei, és az is beigazolódik, hogy 2007 kivételes évnek számított.
A Kaliforniai álom főszereplőjeként jelölt, de most az Oscar-gálára az esélytelenek nyugalmával érkező színész általában színes, merész szabású öltönyökben szokott feltűnni a díjkiosztókon, de mintha a mai szerkójával azt akarná mondani, hogy ne foglalkozzatok velem, én most csak dísznek jöttem. Azért az inge király!
Hé! Tessék abbahagyni. Ez nem fair.
A Mauglit játszó kisfiút kivéve szinte semmi nem volt valódi A dzsungel könyvé-ben, ahogy ez a kisfilm is tanúsítja: az állatokat kékbe öltözött statiszták képviselték a kék háttér előtt, akik néha hason fekve kesztyűbábokkal ütögették Neel Sethit. A film effektes csapata Oscart kaphat a virtuálisan teremtett Baluért és Sir Kánért.
A vörös szőnyegen futott össze Amerika Kapitány és Sólyomszem.
Vagy nem tudom, mi volt az elképzelés e mögött a hajköltemény mögött, ami a blaxpoitationök afrofrizuráit ötvözi a nyolcvanas évek daueros Dolgozó lány-imidzsével. Erős politikai állítás, annyi szent.
Idén két színész, Casey Affleck és Denzel Washington között fog eldőlni a legjobb férfi főszereplő kategória, amiben az az érdekes, hogy szélsőséges színészi játékstílusokat képviselnek. Affleck a minimalizmust viszi el a végletekig egy zárkózott, traumáit elfojtó magányos gondnok szerepében, míg Washington teátrális, bombasztikus módon kelti életre az önpusztító, egoista kukást. Az Akadémia általában a nagyszabású, „több" alakítást szokta díjazni, ahogy tavaly is DiCapriónál, érdemes lesz figyelni, idén melyikre voksolnak.
Csodás képet lőtt a Getty fotósa a ma este minden valószínűség szerint Oscar-díj nélkül távozó színművészről.
A Disney két betétdallal is képviseltethette volna magát, de Shakira jópofa popszáma, a "Try Everything" a Zootropolis-ból lecsúszott a jelölésről. Marad a Vaiana, amiből a "How Far I'll Go" című szám került be az öt jelölt közé, a zeneszerző-szövegíró Lin-Manuel Miranda pedig egy lépéssel közelebb jutott ahhoz, hogy begyűjtse az EGOT-ot, azaz az Emmy-, a Grammy- és a Tony-díj után egy Oscart is nyerjen. A dalt Auli'i Cravalho énekli a főhős Vaiana álmairól.
A látványtervezők kategóriájában blockbusterek (Legendás állatok és megfigyelésük, Utazók) és Hollywoodról szóló stúdiófilmek (Kaliforniai álom, Ave, Cézár!) vetélkednek, de ha rajtam múlna, én az Érkezés-nek adnám a díjat. Denis Villeneuve a praktikus effektek híve, a lehető legtöbb helyszínt felépítette, így az idegenek nem evilági űrhajóját is, amint az a werkfilmből kiderül.
Emma Stone nem ma kezdte az éneklést, 2004-ben jelentkezett egy valóságshow-ba a VH1-on, melynek győztesei szerepet kaptak volna egy klasszikus hetvenes évekbeli zenés szitkom, a The Partridge Family remake-jében. A versenyen Stone Laurie Partridge szerepéért indult, és meg is nyerte, de a sorozat csak egy pilotig jutott. Sajnos csak egy rövid részletet lehet megnézni Emma (akkor még Emily) Stone meghallgatásából, amin Meredith Brooks "Bitch" című slágerét adja elő, de ez is több a semminél.
Ha minden igaz, a legjobb film díját Warren Beatty és Faye Dunaway fogják átadni, ők játszották a Bonnie és Clyde címszerepeit, ami pont ötven éve, 1967-ben robbant be az amerikai mozikba. Azért jelentős ez az évforduló, mert a hírhedt bankrabló párosról szóló film paradigmaváltást hozott az amerikai film történetében, és a hollywoodi filmgyártást forradalmasító „új Hollywood" kezdőpontjának lehet tekinteni a Diploma előtt-tel együtt.
A hatvanas évek közepére a klasszikus hollywoodi stúdiórendszer haldoklott, töretlenül próbálta futószalagon gyártani az ártalmatlan musicaleket és szélesvásznú történelmi filmeket, miközben a viharos évtized közönsége – elsősorban a fiatalok – más filmekre vágytak, olyanokra, amik nem fantáziavilágban játszódnak, hanem a jelenkort, az ő problémáikat taglalják. Ekkorra gyűrűztek be az amerikai mozikba az európai művészfilmek az olasz neorealizmustól a francia újhullámig, illetve Kuroszava és Sergio Leone alkotásai is.
A Bonnie és Clyde volt az egyik első film, amely ezen külföldi hatásokból táplálkozva olyan tabukat döntött meg, mint hogy bűnözőket állított a középpontba, viszont nem ítélte el őket, vagy hogy a korabeli cenzúrához képest szabadon kezelte a szexualitást és az erőszakot. Az ellenkultúra a vállára emelte a filmet, mely hatalmas kasszasiker lett, és tíz Oscar-jelölést gyűjtött be, amiből kettőt – női mellékszereplő, fényképezés – haza is vihetett. Hollywoodban ezzel új időszámítás kezdődött, és pár év múlva már Martin Scorsese, Robert Altman, Roman Polanski és Francis Ford Coppola filmjeire tódult a nézőközönség.
A házigazda Jimmy Kimmel, de nem vele, hanem Justin Timberlake Trollok-beli betétdalával veszi kezdetét a 89. Oscar-díjátadó.
David Oyelowo színes bőrű színész (Selma, A majmok bolygója) és Salma Hayek fogja átadni a díjakat a legjobb élő szereplős rövidfilm kategóriájában, amiben a magyar kisfilmet, a Mindenkit is jelölték. Erre kb. hajnali háromnegyed ötig kell várni.
Aki szereti Timberlake zenéjét, annak tudom amúgy ajánlani Jonathan Demme tavalyi koncertfilmjét, a Justin Timberlake + The Tennesse Kids-et, a Netflixen megnézhető. A közönség nagyon lelkesen bugizott.
Az én tippem: 5 perc.
Némi politikai töltetű indítás, az egységre való felhívás után rögtön Damonra tért rá Kimmel. Arról mesél, hogy Matt Damon rendezte volna eredetileg A régi város-t, de aztán A nagy fal-beli szereplésén köszörüli a nyelvét.
"Fekete emberek csináltak filmet a NASA-ról, és fehér emberek a jazzről."
Kimmel profin, bár nem túl érdekesen tolja eddig a monológot. Azon élcelődik, hogy az Oscar-jelölt filmek nagy részét a kutya sem nézi meg, most pedig Meryl Streepnek kér egy meg nem érdemelt tapsvihart a Florence Foster Jenkins-ért.
A férfi mellékszereplő kategóriával indít a ceremónia. Van egy sanda gyanúm, hogy Weinsteinék befuttatják Dev Patelt az Oroszlán-ért, de ne legyen igazam. Mármint, nem volt rossz, de Mahershala Alit szeretném látni a színpadon. Egy gyors montázs lemegy azért még a múltbeli nyertesekkel.
Ő fogja átadni a szobrot, tavaly A dán lány-ért kapott Oscar-díjat.
Legjobb férfi mellékszereplő: Mahershala Ali – Holdfény
Megvan. Maximálisan megérdemelt győzelem. Mahershala Ali fogott egy típuskaraktert – az érző szívű drogdílert –, és ezt a büszke figurát gyengédséggel, sebezhetőséggel ruházta fel. Nincs sokat a filmben, mégis űrt hagy maga után. Ali 43 évével furcsamód újoncnak minősül, főleg tévésorozatokban szerepelt (4400, Kártyavár, Luke Cage), de feltűnt kis szerepekben az Antal Nimród-féle Predátorok-ban és Az éhezők viadala 3-4. részében is. Idén Holdfény-beli partnerével, Janelle Monáe-val együtt A számolás jogá-ban is szerepelt, a szavazókat az is befolyásolhatta, hogy két filmben is meggyőződhettek a színes bőrű színész tehetségéről.
Ali szép, összeszedett beszédet mondott, van már gyakorlata benne. "Szeretném megköszönni a tanáraimnak, a professzoraimnak. Mind azt tanították: 'Ez nem rólad szól, hanem a karakterekről, őket és a történeteket kell szolgálnod.'" Majd sorban hálát mondott alkotótársainak, végül pedig feleségének, aki szerdán hozta világra gyereküket. Külön helyes volt, hogy még vissza is fordult lepacsizni Jeff Bridgesszel a színpad felé félúton!
"Ez az a része a műsornak, amikor az emberek még tele vannak reménnyel, mert még nem kezdtek veszíteni." - vezeti át Kimmel a férfi mellékszereplő díját a legjobb kosztümére. Jason Bateman és a mennyei Kate McKinnon fogja átadni.
Mégsem a jelmezzel, hanem a sminkkel kezdtek.
És nyert: az Öngyilkos osztag. Jaj. Rossz leírni. Bár végül is volt benne krokodilember meg ronda Jared Leto.
Legjobb jelmez: Legendás állatok és megfigyelésük
Na, ez érdekes indítás, a Kaliforniai álom már lecsúszott egy díjról, helyette Colleen Atwood vihette haza negyedik Oscar-díját. Korábban a Chicagó-ért, az Egy gésa emlékiratai-ért és az Alice Csodaországban-ért kapott szobrot. Colin Farrell karakterének pazar köpönyege a Harry Potter-spinoffból önmagában indokolja ezt a döntést.
Bitang erős az idei mezőny, és rengeteg afroamerikai témájú dokumentumfilm került a jelöltek közé. A számolás joga három főszereplője, Taraji P. Henson, Octavia Spencer és Janelle Monáe fogja átadni a díjat. És hoppá, kihívták maguk mellé Katherine Johnsont, akit Henson játszott a filmben. Itt van vele egy beszélgetés:
Legjobb dokumentumfilm: O. J.: Made in America
2016 O. J. Simspon éve lett, először az FX sorozata dolgozta fel az amerikai sportoló és színész gyilkossági perét Cuba Gooding Jr. és John Travolta főszereplésével, majd vele egyidőben az ESPN-en ment le az a nyolcrészes dokumentumfilm-sorozat, amit most Oscarral jutalmaztak. Kérdés, hogy ez most akkor sorozat-e vagy film, de az Akadémia értelemszerűen utóbbinak vette. Hiánypótló munka, az alkotók a rendőri brutalitás áldozatai előtt tisztelegtek beszédükben.
De Lin-Manuel Miranda, a Vaiana zeneszerzőjének produkcióját konferálja csak fel. A "How Far I'll Go"-t fogja előadni Auli'i Cravalhóval.
Mondjuk engem szőröstül-bőröstül meg lehet venni ezzel a filmmel, meg Lin-Manuel Mirandával is, akit nemsokára a Mary Poppins folytatásában láthatunk majd. Kíváncsi leszek, vajon a két Kaliforniai álom-betétdal kioltja-e egymást, és becsúszik-e köztük a Disney dala.
De előtte még megtartja kötelező beszédét az Akadémia elnöke, Cheryl Boone Isaacs.
A nagy díjzuhatagban ne feledkezzünk meg az Oscar-jelölt magyar kisfilmről se, amelynek alkotói osztályképszerűen beálltak a Dolby Theatre egyik lépcsőjén. Lábuk alatt vöröslik a szőnyeg.
Édesség van benne. Pizzát idén nem rendelnek, mint tavaly. A közönség boldog.
Legjobb hangvágás: Érkezés
És még egy díj, ami nem a Kaliforniai álom-hoz került. A heptapodok hangja, a sűrű zajok mind nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy Denis Villeneuve sci-fije óriási hatást gyakoroljon a nézőre.
Legjobb hangkeverés: A fegyvertelen katona
Boldog vagyok, gyerekek. Kevin O'Connell, minden idők legpechesebb Oscar-jelöltje a huszonegyedik jelölését végre Oscarra tudta váltani. Mindjárt elsírom magam. A peches fickóról itt írtunk bővebben.
Ha még egyet elbukik, már nem tarthatja meg a 11 Oscar-díjat bezsebelt Ben-Hur, Titanic, és A gyűrűk ura: A király visszatér rekordját.
mint a Ragyogás, A nagy Lebowski és a Volt egyszer egy vadnyugat együttvéve.
Nem, nem fogok leakadni erről.
...akkor most pótolhatja.
De sem a fergetegesen vicces harcművész, sem a többi életműdíjas alkotó beszédét nem fogjuk tudni végighallgatni, nekik külön gálát szerveztek novemberben. Azért felálltak egy tapsra a páholyukban.
hogy átadja a legjobb női mellékszereplő díját. Viola Davis vagy Viola Davis?
Legjobb női mellékszereplő: Viola Davis - Fences
Ha volt száz százalékig biztos győzelem, ez volt az. Lehet persze háborogni, hogy Alicia Vikander tavalyi győzelméhez hasonlóan kategóriacsalás történt, és azért indították mellékszereplőként, mert itt nagyobb esélye volt nyerni. Nyilván. Davis a film első felében csak asszisztál Washington magánszámához, a második felében egyértelműen főszereplővé lép elő, el is homályosítja Washingtont. Lényegtelen: harmadik jelölésével (a Kétely és A segítség után) kijárt neki a díj. Én már a Blackhat-ért is minimum jelöltem volna, viccen kívül.
Ezt Denzel Washingtonnak mondta a könnyeivel küszködő Viola Davis. Káprázatos ez a piros ruha egyébként, és a színésznő szokás szerint erős, hatásos, érzelmes beszédet mondott.
Nem egészen értem még a koncepciót. Buszoztatnak és ott megtréfálnak majd embereket? Meglátjuk. Most Charlize Theron beszél arról, mennyit jelentett neki Jack Lemmon és Shirley MacLaine klasszikusa, a Legénylakás.
Legjobb idegen nyelvű film: Az ügyfél
Asghar Farhadi iráni rendező másodszor nyer Oscart, 2012-ben a szenzációs Nader és Simin – Egy elválás történeté-t jutalmazták. Az Akadémia idei döntésében alighanem komoly szerepet játszott, hogy Trump beutazási tilalma miatt Farhadi nem vehetett volna részt a ceremónián, és az azóta felfüggesztett rendelet ellen tiltakozva a rendező távol maradt. Politikai üzenet, de ettől még Az ügyfél jó film: nem a legerősebb Farhaditól, de okosan megírt, néha torokszorító látlelet az iráni társadalomban lappangó feszültségekről egy szimpatikus házaspár kálváriáján keresztül, nehéz morális kérdésekkel.
Sting már háromszor szállhatott versenybe a legjobb betétdal kategóriában: 2000-ben az Eszeveszett birodalom-ért, 2001-ben a Kate és Leopold-dal, 2003-ban a Hideghegy-ért. A "The Empty Chair" elég jellegtelen ballada, Sting hangja is megkopott kissé. A Jim: The James Foley Story című dokumentumfilm egyébként egy, az ISIS által élő adásban lefejezett fotóriporterről szól.
és még egy díjat sem nyert a Kaliforniai álom. Jó, azok a kategóriák, ahol biztosra lehet venni a győzelmét, még csak ezután következnek. De lassan semmit sem lehet már biztosra venni.
Meg is nézem gyorsan ezt a kis háttérvideót a filmvégi szvit felvételéről.
A vörös teknős rendezője, a holland Michaël Dudok de Wit sokáig keresett animátorokat Európában a filmjéhez, végül egy kecskeméti csapatra esett a választása. Itt olvashat róla bővebben.
Legjobb animációs rövidfilm: Szalonka
Ezzel együtt tizenhárom jelölése volt eddig a Pixarnak, ez a negyedik díjuk. A Szenilla nyomában előtt vetítették, ott láthatta a magyar közönség is.
Legjobb animációs film: Zootropolis
Én talán inkább a Vaianá-nak adtam volna, ha már Disney, de ezt a filmet is nagyon szerettem. Álljon itt a tavalyi év egyik legviccesebb jelenete. Lajhárok.
Most a látványterv Oscarja kerül gazdára. Én A szobalány-nak adnám, de azt nem jelölték, irgum-burgum.
Legjobb látványterv: Kaliforniai álom
Férj és feleség kapja egyszerre az Oscar-díjat, ilyen még nem fordult elő az Oscar történetében. David Wasco és Sandy Reynolds-Wasco munkája elsőrangú, elég csak a finálé gyönyörű, az Egy amerikai Párizsban-t idéző díszleteire gondolni. A páros mellesleg Quentin Tarantino állandó díszlettervezői, a Kutyaszorítóban-tól a Becstelen brigantyk-ig dolgoztak a rendezővel.
Gary Chicagóból vadul fotózza a sztárokat. Oké.
Az átlagemberek imádják a sztárokat, értjük. Ide egy Billy Eichner kéne, aki leordítja az utca emberének és a sztároknak a fejét is. Ezt csak azért írtam be, hogy ürügyem legyen beszúrni egy Billy Eichner-videót. Íme.
Az effektes kategóriából párat már bemutattunk a gála előtti felvezetés során, de nem lenne fair kihagyni a Star Wars-t. Tavaly Az ébredő erő indult a vizuális effekt kategóriában, akkor meglepetésre az Ex Machina stábja vitte el a díjat. Idén a Zsivány Egyes mérkőzhet meg, a videóban a Jedha pusztulását és a film végi csatajelenetet renderelik.
De mondhattam volna úgy is, hogy a Csajok című sorozat egy-egy epizódos vendégszereplői.
Legjobb vizuális effektek: A dzsungel könyve
A klasszikus Kipling-feldolgozása szinte 100%-ban számítógéppel lett megteremtve, az egyetlen kivétel a Mauglit játszó kisfiú, meg némi egészen minimális díszlet. Érthető választás.
Stílszerűen egy DeLoreannal érkezik, és vele jött Michael J. Fox is. Éljen soká Michael J. Fox. Most Lin-Manuel Miranda musicaljéből, a Hamiltonból énekelnek, mielőtt átadnák a vágás kategória díját. Jól láttam, hogy nyuszis cipője volt Rogennek?
Legjobb vágás: A fegyvertelen katona
A legjobb film kategória jelöltjei közül Mel Gibson filmjét szerettem a legkevésbé, mondhatni alig, de az tény, hogy a háborús jelenetek káosza érthetően, vérprofin volt vágva, soha nem vesztettük el a fonalat közben. Azért elmorzsolok egy könnycseppet az Érkezés-ért, és a Kaliforniai álom újabb díjtól esett el. Érdekes. John Gilbert második jelölését váltotta díjra, először A gyűrű szövetségé-ért jelölték. Ő vágta továbbá Csupó Gábor meséjét, a Híd Terabithia földjéré-t is.
erre Jimmy Kimmel az Oroszlán cuki ötéves kissrác főszereplőjével, Sunny Pawarral húzza az időt. Felemelte a levegőbe, mint Az oroszlánkirály-ban Szimbát. Érti, mert oroszlán.
Itt van Deák Kristóf kategóriája. Hajrá!
Legjobb rövid dokumentumfilm: The White Helmets
Brit rövidfilm nyert, önkéntesekről szól, akik Szíriában dolgoznak.
Izgulok, na.
Legjobb rövidfilm: Mindenki
IGEN IGEN IGEN IGEN.
Megy mindenki a színpadra: Deák Kristóf, a felesége, Nina Kov, Szamosi Zsófia, Udvardy Anna producer.
Köszönöm, nagyon köszönöm az Akadémiának ezt a hihetetlen díjat. Rövidre kell fognom, pedig nagyon sok embernek tartozom köszönettel. Először is köszönöm családomnak és tanáraimnak, akik kreatív embert neveltem belőlem. Köszönöm a feleségemnek, és Anna nevében is, a stáb és a szereplők nevében is ajánlom ezt a díjat azoknak, akik egyedül képesek jobbá tenni ezt a világot: a gyerekeknek. Próbáljuk őket jól nevelni, olyan módon, hogy büszkék lehessünk rájuk. - Deák Kristóf, Oscar-díjas filmrendező
Érdekes idén a kategória: hiányzonak az olyan nagyágyúk, mint Roger Deakins vagy a zsinórban három Oscart nyerő Emmanuel Lubezik, és a Némaság-ot fotózó Rodrigo Prietót kivéve mindenki más először kerül Oscar-közelbe.
Legjobb operatőr: Kaliforniai álom
Linus Sandgren úgy néz ki, mint Guy Pearce. A 44 éves svéd operatőrnek ez az első jelölése, és a musical látványos hosszú snittjei, Steadicames és darus megoldásai, vagy akár egy medence fölött köröző kameráva való bűvészkedése miatt egyáltalán nem bánom, hogy a nagyon izmos mezőnyből a Kaliforniai álom győzedelmeskedett.
A "City of Stars" hangzik el, koreográfia is van mellé, táncosok, a filmet idéző díszletek.
Jimmy Kimmel showjának visszatérő eleme. Ugorjunk.
John Legend a másik betétdallal, az eredetileg Emma Stone által énekelt "Audition"-nel együtt remixelte a "City of Stars"-t. Jobb hangja van, mint Ryan Goslingnak, de már megszoktam Sebastian susogós hangját a dalban. A szünet után eldől, behúzza-e a filmzene és a betétdal kategóriát a Kaliforniai álom.
Kaliforniai álom: 2 díj
A fegyvertelen katona: 2 díj
Holdfény: 1 díj
Érkezés: 1 díj
Fences: 1 díj
17 éve először nyerhet nő
Legjobb filmzene: Kaliforniai álom
Justin Hurwitz, papírforma. 32 évesen nyerte meg első Oscar-díját. Tekintve, hogy hetekig pörgött a Kaliforniai álom zenéje a lejátszómban, örülök ennek a díjnak. Azért Mica Levinek pár éven belül illene egy Oscart nyernie, ezt csak úgy zárójelben mondom.
Az In Memoriam montázs alatt Sara Bareilles énekel. Rengeteg embertől kell búcsúznunk Anton Yelchintől Carrie Fisherig.
Ezt szerettem volna hallani, de a tündéri ír filmet nem is jelölték.
Természetesen:
Legjobb betétdal: "City of Stars" - Kaliforniai álom
Fura kategória volt ez, a Kaliforniai álom-ból sem a két jelölt volt a kedvencem, a Vaianából sem a legerősebbet jelölték. Mindegy, ez a díj gyakorlatilag a zsákban volt. Benj Pasek társszövegíró majd kibújt a bőréből örömében a beszéde közben, még mindig lelkes a musical csapata.
A Good Will Hunting Oscar-nyertes párosa, ugyebár. Megint Matt Damont ugratja Kimmel, a zenekari árokból vezényel, lekeveri ősellenségét.
Legjobb eredeti forgatókönyv: A régi város
Ez volt a kedvenc kategóriám az idei Oscaron. Játszott még a Hell or High Water, és el tudtam volna képzelni, hogy itt is nyer a Kaliforniai álom, de az Akadémia szerencsére nem akarta üres kézzel hazaengedni Kenneth Lonergan filmjét, aminek tényleg a forgatókönyv a legerősebb pontja. Egy ezerszer látott alapsztoriból – magányos pasas hazamegy a szülővárosába szembenézni a múltjával – hoz ki ugyanis valószerű, kompromisszummentes történetet, hely- és karakterspecifikus párbeszédekkel, nagy adag verbális humorral. Lonergant már jelölték első rendezéséért, a Számíthatsz rám-ért és a New York bandái szkriptjéért.
Legjobb adaptált forgatókönyv: Holdfény
Az alacsony Barry Jenkins író-rendező és a hórihorgas Tarell Alvin McCraney nagyon jól mutatnak egymás mellett. Nagyon szeretem ezeket az embereket.
Ha a rendezésre volna valós esélye Barry Jenkinsnek, akkor ezt a díjat szívesebben ajánlottam volna meg az Érkezés-nek, de mivel egyelőre a Holdfény az év filmje, állva tapsolok nekik. Jenkinsnek nem volt könnyű dolga, amikor Tarell Alvin McCraney belső folyamatokra fókuszáló, bonyolult időszerkezetű színdarabját adaptálta, a Holdfény azonban kristálytiszta ívet ír le, a csendes katarzist okozó utolsó harmad ráadásul nem is szerepelt az eredeti műben.
Legjobb rendezés, legjobb férfi főszereplő, legjobb női főszereplő, legjobb film.
A gála kisebb meglepetéseket hozó első fele után egyre inkább a papírforma érvényesül, viszont a Kaliforniai álom 4 díjat gyűjtött be, ötöt viszont elbukott (egyet az Érkezés, egyet A régi város, kettőt A fegyvertelen katona, egyet a Legendás állatok és megfigyelésük csaklizott el).
Legjobb rendező: Damien Chazelle – Kaliforniai álom
A Kaliforniai álom rendezője szemtelenül fiatalon, 32 évesen zsebelte be első Oscar-díját, amivel egy nyolcvanhat éves rekordot döntött meg: utoljára 1931-ben nyert hasonlóan ifjonc rendező. Előző filmjéért, a Whiplash-ért még csak forgatókönyvíróként jelölték, első rendezői jelölését váltotta tehát díjra. Nem elég, hogy fiatal, még rettentő tehetséges is: a musicalek egy letűnt változatát élesztette újjá, okosan modernizálva, minden képkockájából árad a filmkészítés iránti lelkesedése, valószínűleg ez az, ami meggyőzte az Akadémiát.
"Akkor estem szerelembe, amikor a filmet forgattam."
Ez sok mindent megmagyaráz.
A szexuális bántalmazás áldozatait támogató színésznő sosem adta át szívesen a szexuális zaklatással vádolt Casey Afflecknek a különböző díjakat.
Legjobb férfi főszereplő: Casey Affleck - A régi város
Casey végül mégiscsak behúzta A régi város-sal. A színészt kilenc éve jelölték először Oscarra, akkor mellékszereplőként indult a Jesse James meggyilkolásá-ban nyújtott nagyszerű alakításával. Ősz elején még biztosra lehetett venni a győzelmét, azóta egy korábbi szexuális zaklatásos botrány újbóli kipattanása visszavetette az esélyeit, de úgy tűnik, az Akadémia szét tudta választani a színészi teljesítményt a civilben tanúsított viselkedésétől. Valahogy én is így vagyok vele: emberileg nem a legszimpatikusabb, különösen ezzel a sorozatgyilkos-lobonccal, de az introvertált, belülről széthulló Lee szerepe egyértelmű karriercsúcs.
Legjobb női főszereplő: Emma Stone - Kaliforniai álom
Emma Stone végignyerte a díjszezont a Kaliforniai álom-mal, semmi kétség nem fért hozzá, hogy Oscarral koronázza meg a győzelmi menetet. Tavalyelőtt jelölték a Birdman-ért – ott szerintem kifejezetten rosszul játszott, örülök, hogy vártak a díjazásával egy erős alakításig. A kategóriában így is volt három másik jelölt, akik nagyobbat dobtak nála: én Ruth Neggának, Isabelle Huppert-nek vagy Natalie Portmannek adtam volna a díjat. De az „I Ran"-es jelenet önmagában elegendő érv Emma Stone mellett.
Mondok egy nagyon merész tippet: Kaliforniai álom, baby.
Legjobb film: Kaliforniai álom
Nem történt meglepetés, győzött a befutó. Minden a Kaliforniai álom malmára hajtotta a vizet: fiatal művészekről szól Hollywoodban, két imádnivaló sztárral, musical, amit szeret az Akadémia, pozitív volt a kritikai visszhangja, sikeres a pénztáraknál, megnyerte a Golden Globe-ot, a rendezők és a producerek céhének díját, technikailag is bravúros. Az elmúlt hetekben sok támadás érte – túl habkönnyű, felejthető a zenéje, Ryan Gosling elbitorolja a jazzt a feketéktől, stb. –, mi azonban örülünk a győzelmének: a szerkesztőségben mindenki szerette, ami azért elég ritka, és ha nem is ez a legjobb film a mezőnyben, ezúttal elégedettek lehetünk a konszenzussal.
Ez megint egy Jimmy Kimmel prank? Vagy Warren Beatty nem tud olvasni?
Úgy tűnik, hogy a Holdfény nyert.
Én ezt most tényleg nem értem.
Ha ez komoly, ultranagy blama.
Én ezt még mindig nem hiszem el. Nem emlékszem ekkora lebőgésre az Oscar történetéből. Szegény Kaliforniai álom csapata.
Legjobb film: Holdfény
Warren Beatty, aki ebben a kategóriában Faye Dunawayjel kihirdette a (rossz) győztest, elmondta a show végén, véletlenül a legjobb színésznő nevét tartalmazó papírt kapta meg. "Kinyitottam a borítékot, és a papíron az állt, Emma Stone, Kaliforniai álom. Ezért néztem akkor sokáig kérdően Faye-re és önökre, nem azért, mert vicces akartam lenni."
Jimmy Kimmel, a műsorvezető viccel próbálta elvenni az élét a blamázsnak. "Steve Harvey-t okolom ezért" - utalt arra az esetre, amikor komikus kollégája, Steve Harvey a 2015-ös Miss Universe-választás házigazdájaként szintén rossz győztest hirdetett, emiatt először rossz lány fejére került a korona (a valódi győztes Miss Fülöp-szigetek helyett Miss Kolumbiát koronázták meg).
Warren Beatty leblokkolt, annyira tanácstalan volt, amikor meglátta, mi van a kezében tartott papíron. Az arcára van írva, hogy gyanút fogott, érzi, hogy nem stimmel valami. A közönség dőlt a nevetéstől, azt hitték, vicces időhúzásről van szó. Faye Dunaway suttogva sürgette színész kollégáját, a Time szerint azt súgja neki, hogy "hihetetlen vagy, gyerünk már". Erre Beatty odanyújtotta Faye Dunaway orra elé a papírt, hogy ő mit szól, de a színésznő nem vette a lapot, nagy lelkesedéssel olvasta fel a filmcímet. Az alábbi videóban láthatja azt a pillanatot, amikor Faye Dunaway kihirdeti a - rossz - győztest.
Az alábbi videóban pedig azt a pillanatot láthatja, amikor rájönnek a hibára. Jordan Horowitz, a Kaliforniai álom producere félbeszakította a hálás stábtagok köszönőbeszédeit, bejelentve: "Ez tévedés. Hé, fiúk, a Holdfény nyerte a díjat, ez nem vicc." Ekkor még simán lehetett azt hinni, ez csak afféle vicces showelem, hiszen nem egy geg tarkította a gálát. Ám Warren Beatty is előrelépett, kezében tartva egy újabb borítékot, majd a kamerák számára is jól látható módon felmutatták a papírt, amelyen a Holdfény filmcím szerepelt.