Autók az égen

repülőautó
Convair Model 118
Vágólapra másolva!
Felesleges időpocsékolás naphosszat dugóban állni, ha már egyszer léteznek repülő autók, amelyekkel landolás után be lehet gördülni az irodaházak és a szupermarketek parkolóiba - gondolták a tervezők már a múlt század 30-as éveiben. Az utak zsúfoltságára megoldást jelentő járgányoknak azonban olyan kockázatai és a mellékhatásai voltak, hogy fél évszázadnyi kísérletezés után sem volt esélyük a sorozatgyártásra. Nem hódították meg az égboltot a repülő autók, amelyek persze tömegessé válva a légi irányítást is megoldhatatlan feladat elé állították volna. Az infrastruktúra is hiányzott az elképzelésehez, hiszen a felszálláshoz még a mai típusoknak is legalább fél kilométeres kifutópálya kell, amire biztonsági okokból nem alkalmasak a négysávos autópályák, miként a mai járatsűrűség mellett a fontos nemzetközi repülőterek sem. Képeinket a San Diego Air & Space Múzeum gyűjteményéből válogattuk.
Vágólapra másolva!
A tervezők kétfelől indultak el. A Gwinn cég a repülőből próbált autót faragni, de azért a Gwinn Aircar csak egy tömzsi repülőgép maradt Forrás: Flickr/San Diego Air and Space Museum Archive

A Convair a gépkocsi tetejére szerelt motort és szárnyakat. Egy Convair Model 118 a Lindbergh Field repülőtéren 1947-ben Forrás: Flickr/San Diego Air and Space Museum Archive

Fantomas is megirigyelte volna. A ConvAirCar erős Lycoming-motort kapott, és viszonylag biztonságosan repült... Forrás: Flickr/San Diego Air and Space Museum Archive

...amíg le nem zuhant, mint ez a példány National Cityben 1947-ben Forrás: Flickr/San Diego Air and Space Museum Archive

Waterman Aerobile egy farok nélküli kétüléses, egymotoros kis gép volt tolólégcsavarral. A képen szárnyak nélkül mint autó funkcionál Forrás: Flickr/San Diego Air and Space Museum Archive

Waterman Aerobile felszerelt szárnyakkal a kifutópályán Forrás: Flickr/San Diego Air and Space Museum Archive

Waterman Aerobile a levegőben. Az eladások viszont nem szárnyaltak így, a vásárlói érdektelenség miatt mindössze öt példány készült Forrás: Wikipedia/San Diego Air and Space Museum

Az ifjabb Robert Edison Fulton 1946-ban tervezte a Fulton Airphibian kettős testű alumíniumjárgányt Forrás: Flickr/San Diego Air and Space Museum Archive

A Fulton Airphibianból mindössze négy példány emelkedett a levegőbe Forrás: Flickr/San Diego Air and Space Museum Archive

Voltak, akik csak nagyzolni akartak a masinájukkal. A képen látható repülőautó valószínűleg csak egy makett volt... Forrás: Flickr/San Diego Air and Space Museum Archive

Volt olyan repülőautó, amely replikája volt az eredetinek, az utcán mint autó üzemelt, de sohasem repült Forrás: Flickr/San Diego Air and Space Museum Archive