Az Európai Bizottság ellenzi a GE és a Honeywell egyesülését

Vágólapra másolva!
Az Európai Bizottság várhatóan négy hónappal kiterjeszti trösztellenes vizsgálatát a General Electric Co. és a Honeywell International Inc. 44 milliárd dollár értékű egyesülésével kapcsolatban, mert a felvásárlással a General Electric túlsúlyba kerülhet a légi- elektronika és a repülőgépmotorok piacán.
Vágólapra másolva!

A General Electric néhány órával azután jelentette be a vizsgálat meghosszabbítását, hogy Jack Welch, a GE elnök-vezérigazgatója az Európai Bizottság illetékesénél lobbizott a felvásárlás jóváhagyása érdekében. Welch korábban március végére várta a tranzakció befejezését.

Az egyesítés több mint 20 milliárd dollárt hozhat a GE-nek éves szinten, és így a Boeing, valamint a Lockheed után a General Electric lehet az Egyesült Államok harmadik legnagyobb repülőgépalkatrész-gyártója. A GE vezető pozíciót tölt be a repülőgépmotorok gyártásában, a Honeywell pedig pilótafülkék elektronikus berendezéseit, illetve kisebb motorokat gyárt.

Elemzők szerint a két vállalat egyesülésével jobb alkupozícióból árulhatják termékeiket a nagy repülőgépgyártók, a Boeing és az Airbus Industrie számára. Ez valószínűsíthetően lenyomja az árakat és így kiszorulnak a piacról azok a szereplők akik nem tudnak ehhez hasonló ajánlatokat tenni.Az alacsony árak vonzóak lehetnek a GE vásárlói számára, de hosszú távon mégis emelkedhetnek, amennyiben a fairfield-i központú GE túlsúlyba kerül a piacon.

Az Európai Bizottság különösen amiatt aggódik, hogy az egyesített vállalat jelentős árengedményeket adhat, ha a hajtóműveket és repülőgép-elektronikai berendezéseket egy csomagban vásárolják meg az ügyfelek. Korábban a légitársaságok külön cégektől – a Boeing-től vagy az Airbus-tól - vásárolták magát a repülőgépet és külön cégektől a hajtóműveket, általában a GE-től, a United Technologies-tól, a Pratt & Whitney-től vagy a Rolls-Royce-tól.

Az EU félelmei szerint az egyesült General Electric és Honeywell képes lehet a jövőben teljes repülőgépek összeszerelésére is, csakúgy mint a Boeing és az Airbus. Hosszútávon pedig ez azt jelenthetné, hogy a gyártók a megnövekedett árakat a légitársaságokra, illetve közvetve az utasokra hárítanák.

Az Európai Bizottság szabályozza az 5 milliárd eurós globális, és 250 millió eurós európai eladásokat produkáló cégek egyesülését, még akkor is, ha azok nem az EU tagországaiban találhatók.

A vizsgálat meghosszabbításának hatására várhatóan csökken a GE részvényeinek árfolyama. A General Electric papírok 1,80 dollárt veszítettek értékükből és 47,98 dolláron zárták a hétfői kereskedési napot, a lehetséges Honeywell-felvásárlás októberi bejelentése óta pedig 14 százalékkal csökkentek.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

General Electric

Honeywell

Európai Bizottság

Korábban:

A General Electric megszerzi a Honeywellt
( 2000 október 24.)