Külföldön elégedettek a magyar hiánnyal

Vágólapra másolva!
Az államháztartás pénzforgalmi szemléletű, helyi önkormányzatok nélkül számított hiánya áprilisban 115 milliárd forint volt. Ez 44, 2 milliárd fornttal kevesebb, mint a tárca 159,2 milliárd forintos előrejelzése. Londoni elemzők szerint ez végre egy kis jó hír.
Vágólapra másolva!

A piacot valószínűleg felfelé mozdító "jó költségvetési hírnek" nevezték londoni feltörekvő piaci elemzők a magyar kormány által bejelentett új autópálya-konstrukciót - amelyet szerintük jó eséllyel az EU statisztikai hivatala is elfogad -, és a vártnál alacsonyabb áprilisi hiányt. Ugyanakkor hangsúlyozták az átfogó szerkezeti kiigazítási program változatlan szükségességét és az idei hiánycél túllépésének valószínűségét.

Több érdekes fejlemény is történt a magyar költségvetésben a Barclays Capital befektetési csoport legfrissebb helyzetjelentése szerint, amely azt állapította meg, hogy egyértelműen pozitív, jóllehet kis jó hír a várakozásnál jobb áprilisi költségvetési teljesítmény. Ez egyébként annak köszönhető, hogy a központi kormányzat túlteljesített a bevételi, és alulteljesített a kiadási oldalon. Az összesen mintegy 50 milliárd forintos javulással is azonban a teljes évi cél 58 százalékára teljesült az eddigi halmozott költségvetési hiány, áll a Barclays Capital szerdai londoni értékelésében.

Egyértelműen pozitív és helyi piaci szempontból nagyobb jelentőségű hír, hogy a Mol olajtársaság gyakorolja vételi opciós jogát az ÁPV Rt.-nél lévő 10 százaléknyi törzsrészvényére 240 milliárd forintos teljes lehívási áron. Ez a bevétel ugyan önmagában nem csökkenti a költségvetési deficitet, mégis szép darab finanszírozási forrást jelent, ami enyhítheti a helyi piacra nehezedő nyomást, áll a londoni befektetési bank szerdai elemzésében. A Barclays Capital szerint azonban a legérdekesebb hír a Kóka János gazdasági miniszter által bejelentett új autópálya-finanszírozási program, amelynek keretében fél éven belül tőzsdére viszik az Állami Autópálya Kezelő Zrt. 20-40 százalékos részvénycsomagját.

Jóllehet nem valószínű, hogy a kibocsátásból a kormány sok pénzt látna, a program mégis erőteljes kezdeményezés az autópálya-építéssel kapcsolatos kiadások költségvetésen kívül tartására. Amennyiben ez sikerül, a GDP-érték 1,0-1,5 százalékának megfelelő kiadást lehet kivenni az ESA-95 szabvánnyal számolt deficitből, bár az EU részéről egyelőre nem született állásfoglalás arról, hogy az unió ezt a programot elfogadja-e, áll a Barclays Capital elemzésében.

A Dresdner Bank londoni befektetési részlegének (DrKW) külön a legutóbbi magyar költségvetési fejleményekről kiadott, valamelyest kétkedőbb értékelése szerint a jó hír az, hogy az EU statisztikai hivatala (Eurostat) "komoly eséllyel" hozzá fog járulni a most bejelentett új autópálya-finanszírozási módszerhez. Ez ugyanis a DrKW számítása szerint a GDP-érték 1,1 százalékának megfelelő összeggel csökkentheti az idei teljes hiányt.

Az elemzés azonban azt rossz hírnek tartja, hogy a legújabb kormányzati javaslatok ismét túlzott módon összpontosítanak elszámolási jellegű ügyekre, alapos szerkezeti reformok helyett. Az autópálya-finanszírozási megoldás emellett csak a jövőbeni beruházási költségekre vonatkozna, vagyis abszolút értelemben nem javítaná a költségvetési hiányt, csak a potenciálisan még rosszabb költségvetési eredményeknek venné elejét a következő hónapokban.