Eredményes a Malév privatizációja

Vágólapra másolva!
Érvényesnek és eredményesnek nyilvánította a Malév Zrt. privatizációs folyamatát az ÁPV Zrt. igazgatósága a csütörtöki ülésén. A nyertes a tárgyalásos eljárás záró szakaszába egyedüliként meghívott AirBridge Zrt. lett.
Vágólapra másolva!

Az igazgatóság döntése értelmében az adásvételi szerződés véglegesítése és aláírása a Malév Zrt. érdekképviseleteivel történő egyeztetéseket követően történhet meg.

Az ÁPV Zrt. jelenleg további információkat nem közöl, a folyamat részletes bemutatását a privatizációs szerződés aláírását követően teszi meg.

Leonov Péter, az AirBridge igazgatóságának tagja a döntés után elmondta, hogy reményeik szerint hamarosan lezárul a szakszervezeti egyeztetés és még februárban aláírhatják a szerződést.

"Régóta vártunk erre a döntésre, és reméljük, hogy mielőbb megkezdhetjük az üzleti terv megvalósítását" - tette hozzá Leonov Péter. A szerződés részleteit firtató kérdésre az AirBridge igazgatósági tagja azt mondta, hogy csak a privatizációs szerződés aláírása után adnak tájékoztatást.

Az ÁPV Zrt. 2006. szeptember 7-én hirdetett nyilvános ajánlattételi felhívással induló, tárgyalásos privatizációs eljárást a nemzeti légitársaság állami tulajdonban lévő 99,95 százaléknyi részvénycsomagjára, egyben a Malév mintegy 30 milliárd forintnyi állami hitelének rendezésére.

Az ÁPV a magyar nemzeti légitársaság privatizációs eljárásának tárgyalási szakaszába december közepén a Borisz Abramovics orosz üzletember nevével fémjelzett Airbridge Zrt.-t, a litván LAL légitársaságot birtokló LAL Investiciju Valdymast, valamint az Ofer Hava magánszemély által jegyzett ír-magyar befektetői csoportot hívta meg.

Az ÁPV igazgatósága január 25-i ülésén döntött arról, hogy az Airbridge Zrt.-t hívják meg a záró tárgyalási szakaszba, egyedüli tárgyalófélként.

A február 6-i kormányhatározat szerint az ÁPV Zrt. 100 százalékos tulajdonú leányvállalatot alapít a hitelek kezelésére és ehhez a társasághoz kerül a Malév által felvett hátrasorolt kölcsön. A Malév 2005. évi beszámolója szerint 2005 december 31-én 19,207 milliárd forint hátrasorolt kötelezettsége volt a légitársaságnak. A kormányhatározat úgy szól, hogy az intézkedés az MFB Zrt.-től felvett, állami készfizető kezességvállalással fedezett, "hátrasorolt" kölcsön átvállalását engedélyezi a privatizációs szervezet által megalakítandó vállalata számára. A határozat alapján a kölcsön futamidejét 2020-ig meghosszabbítják.

A kormány a határozat szerint felkéri a pénzügyminisztert, hogy kezdeményezze az Európai Bizottságnál a Malév privatizációs tranzakciójának vizsgálatát. Erre azért van szükség, mert egyeztetni kell arról, hogy a privatizációhoz kapcsolódó intézkedések összhangban vannak-e az uniós elvárásokkal.

A kormány ugyanis február 6-iki határozatában tudomásul vette, miszerint a pénzügyminiszter engedélyezte az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt.-nek, hogy a privatizációs szerződés megkötésével összefüggésben legfeljebb 5,2 milliárd forint összeghatárig szavatossági kötelezettséget vállaljon. További 3,5 milliárd forint tulajdonosi kölcsönt is nyújt az ÁPV a kormányhatározat alapján a Malév számára azon a címen, hogy átmenetileg finanszírozza a Malév által vásárolt eszközök után fizetendő áfát.

Veres János pénzügyminiszter múlt szerdán a kormányülést követően elmondta: a kormány hozzájárul az ÁPV Zrt. igazgatósága által tett javaslathoz, hogy a Malév vagyonelemei egy állami vagyonkezelőhöz kerüljenek, és ezekért a Malév használati díjat fizessen, így fokozatosan térüljön meg a Malév államilag garantált hitelállománya.

A kormányhatározat szerint a megkötendő adásvételi szerződésben az ÁPV vállaljon kötelezettséget arra, hogy a Magyar Köztársaság - a mindenkori jogi rendelkezések által lehetővé tett mértékben - biztosítsa a Malév számára a nemzeti légitársasági státuszt és az ehhez kapcsolódó jogokat.

A nemzeti légitársaság státusza ebben az esetben azt jelenti, hogy a Malévet 50 százalék plusz 1 szavazat erejéig magyarországi bejegyzésű társaságnak kell birtokolnia.

[origo]/MTI