Házasságba menekülne a General Motors

Vágólapra másolva!
A General Motors és a Chrysler ismét megfontolná az egyesülést, ha így közelebb kerülhetnének ahhoz az összesen 34 milliárd dollárhoz, amelyet a Forddal együtt kölcsönként szeretnének kisírni az amerikai pénzügyi kormányzattól.    
Vágólapra másolva!

- Komolyan megfontolnám az egyesülést - mondta a General Motors (GM) vezérigazgatója, Rick Wagoner az amerikai szenátus bankügyi bizottságának meghallgatásán. Hozzátette: az év korábbi folyamán kezdett egyesülési tárgyalások azért akadtak meg, mert a GM-nek nem volt pénze az ügyletre.

A Chrysler vezérigazgatója, Robert Nardelli azt mondta a meghallgatáson, hogy neki ugyan az állásába kerülne az egyesülés, de ha ez megmenti a Chryslert, akkor "nem bánná". Charles Schumer demokrata szenátor pedig azt közölte: nem bízik az autógyárak vezetőiben, de nem szabad hagyni, hogy az iparág elbukjon.

Politikai bizonytalanság

Megfigyelők szerint a nagy amerikai autógyárak állami megmentését közvetlenül főleg adminisztratív akadályok hátráltatják, amelyek az elnökváltás körüli politikai bizonytalanságra vezethetők vissza. Nincs, aki határozottan intézkedhetne például abban az ügyben, hogy vajon az amerikai kormány korábban meghirdetett, 700 milliárd dollár bankmentő intézkedéstervéből végszükség esetén lehetne-e juttatni bankvilágon kívüli cégeknek is.

A szenátus és a képviselőház több vezetője levélben kért ilyen intézkedést George W. Bush elnöktől, de választ még nem kaptak. A maguk részéről törvényhozási lépést kezdeményeztek, annak átfutása nem megy egyhamar. A szenátus bankügyi bizottsága értesítést vár az amerikai jegybank szerepét betöltő Fedtől is, a hivatalos levélben azonban - előzetes értesülések szerint - egyelőre csak arról lesz szó, milyen nehéz jogszerű módon megfelelő fedezetet találni az autógyáraknak szánt hitelhez.

A GM már decemberben csődbe mehet

A három legnagyobb amerikai autógyár közül kettő, a General Motors és a Chrysler már decemberben összeomolhat - írta korábban a Wall Street Journal. A csőd fenyegette detroiti hármak - a GM és a Chrysler mellett a Ford - kedden nyújtották be Washingtonban a kongresszusnak átszervezési terveiket.

A három vállalat összesen 34 milliárd dollár áthidaló szövetségi hitelt kér. A GM például azt közölte, 4 milliárd dollár azonnali tőkeinjekcióra van szüksége ahhoz, hogy fizetőképes maradhasson az év végéig, összesen pedig 18 milliárd dollárra tart igényt. A 4 milliárdos azonnali segítség mértéke sokakat meglepett, eddig ugyanis nem lehetett tudni, hogy a GM helyzete ennyire drámai. Mindhárom cég ígéretet tett arra, hogy felgyorsítják a kisebb fogyasztású autók gyártását, a GM és a Ford azt is jelezte, hogy megválnak bizonyos márkáiktól.

Előre elrendezett csődöt jelentenének?

A Bloomberg a cégekhez közel álló forrásokra hivatkozva csütörtökön arról írt, hogy a General Motors és a Chrysler vezetői úgynevezett "pre-arranged", előre elrendezett csődöt jelentenének, hogy ezzel is megkönnyítsék az állami segély folyósítását.

A cégek ezzel a lépéssel a teljes felszámolást akarják elkerülni, ami azért fenyegeti ezeket a vállalatokat, mert a fogyasztók tömegesen fordultak el termékeik vásárlásától. A GM és a Chrysler ezért a munkásokkal, a hitelezőkkel és a beszállítókkal előre egyeztetve jelentenének csődöt, hogy rendezett körülmények között vészeljék át ezt az időszakot.

Négy GM-márka is áldozatul eshet

Négy ismert márkájától is kész megszabadulni a General Motors, hogy megkapja az amerikai kormánytól a túléléséhez szükséges hitelt. A cégnél vizsgálják, hogy a Hummer, a Pontiac, a Saab és a Saturn eladása vagy megszüntetése hogyan segíthetené a költségcsökkentő törekvéseket - írta november végén a Bloomberg.

A helyzet komolyságát mutatja, hogy a bennfentesek által kiszivárogtatott elképzelés szerint a detroiti óriás még a 82 éves, emblematikus Pontiac márkát is beáldozná. Ha mind a négy említettet eladná, a vállalatnak négy, az Egyesült Államokban értékesített márkája maradna: a Buick, a Cadillac, a Chevrolet és a GMC.