Levágja az aranytojást tojó tyúkot a RIM

2012.12.21. 15:58

Először megörültek a befektetők a Research In Motion tegnapi gyorsjelentésének, a harmadik negyedévben a várakozások felett teljesített a vállalat. A közelgő új termékek miatt ugyanakkor gyenge lesz az aktuális negyedév, ráadásul a menedzsment csúnyán elhibázott üzeneteket küldött a piacnak egy fontos bevételi forrás átalakításáról. Lesújtó zuhanást mutat a részvény.

Ritkán tapasztalható hullámzást mutatott a Research In Motion a csütörtök esti gyorsjelentése után, a részvény a zárás utáni kereskedésben előbb 8 százalékot emelkedett, majd kisvártatva 11 százalékot zuhant. A gyorsjelentés számainak megörültek a befektetők, azonban amikor a menedzsment kommentárjaira került sor, hirtelen fagyossá vált a hangulat, a menedzsment ugyanis homályos utalásokat tett rá, hogy lényegesen átalakítja az üzleti felhasználóknak kínált prémium szolgáltatásai díjszabását.

A részvény 17 százalékos eséssel kezdte a mai kereskedést.

Research In Motion (Nasdaq)

Vártnál jobb eredmények

A szebb napokat is megért okostelefon-gyártó a november végén zárult üzleti negyedévében részvényenként 22 centes veszteséget szenvedett el néhány speciális tétel hatása nélkül számítva, miközben az elemzők 35 centes veszteséget vártak. Az árbevétel 2,73 milliárd dollár volt, ami ugyan drasztikus csökkenést jelent az egy évvel korábbi 5,17 milliárd dollárról, de még így is felülmúlja az elemzői konszenzusban szereplő 2,65 milliárd dollárt.

A negyedév során a vállalat 6,9 millió darab okostelefont értékesített, az elemzői várakozásoknak megfelelően, míg a Playbook nevet viselő táblagépből 255 ezer darab fogyott, több, mint a 150 ezer darabos elemzői várakozás, de a versenytársak értékesítéseivel összehasonlítva szinte elhanyagolhatónak mondható még így is.

Baj lesz a mostani negyedévvel

A kellemes meglepetést hozó negyedéves számok mellé kijózanító kommentárt csomagolt a vezetés, Thorsten Heins, a vállalat vezérigazgatója arra figyelmeztetette a befektetőket, hogy az aktuális negyedév eredményeire több tényező is negatív hatást gyakorolhat, amelyek miatt üzemi szinten veszteséges lehet a cég működése.

Az új operációs rendszer, a BlackBerry 10, és az erre épülő új készülékek fejlesztési, logisztikai és leginkább marketing és értékesítési ráfordításai a költségeket hizlaljáké, a RIM emellett attól tart, hogy a januárban érkező új készülékekre és operációs rendszerre váró felhasználók visszafogják vásárlásaikat, ami szintén nyomot hagy majd a negyedéves eredményeken.

A RIM eleve fájdalmas, nagyjából egyéves késéssel dobja piacra a cég számára szó szerint élet-halál kérdést jelentő új termékeket. 2012-ben a RIM felhasználóinak száma az Egyesült Államokban lemorzsolódott a vállalati szegmensben egyre inkább előretörő iPhone és Android miatt, amit számszerűen ugyan tudott ellensúlyozni a más piacokon látott bővülés, de a jövedelmezőség terén nem tudta pótolni a kiemelten fontos amerikai fogyasztókat.

Levágják az aranytojást tojó tyúkot?

A felszínen tetszetős számok után a menedzsment nyilatkozatai azonnal elrontották a kedvet. A vállalat tetőtől talpig át kívánja szabni a korábban az egyik legfontosabb versenyelőnynek számító emeltszintű biztonsági és kommunikációs szolgáltatásainak díjazását. A vezérigazgató szerint azok a felhasználók, akik nagy volumenben használják ezeket a szolgáltatásokat, továbbra is fizetni fognak, a többiek ugyanakkor kevés vagy semekkora bevételt nem termelnek majd.

Ezek a kifejezetten üzleti felhasználók számára vonzó szolgáltatások tették ugyanakkor lehetővé hogy az okostelefon-piac robbanásszerű növekedésének élharcosa lehessen a RIM. A legújabb  vállalati IT-trendek alapján ugyanakkor a felhasználók túlnyomó részének már nem képvisel akkora értéket, illetve a RIM megoldásai nem számítanak unikálisnak a piacon, így a díjak elfogadtatása is egyre nehezebb a fogyasztókkal.

A szolgáltatási díjak a Research In Motion bevételei között ezzel együtt szokatlanul nagy arányt képviselnek, legalábbis egy alapvetően hardvergyártásra szakosodott vállalathoz képest. Az elmúlt negyedévben a 2,7 milliárd dolláros teljes bevétel több mint harmada, 982 millió dollár származott ebből a szegmensből, így érthető, hogy az elemzők meglehetősen negatívan fogadták a menedzsment egyébként nem is igazán részletezett és meglehetősen homályos utalásai.

A befektetési kapcsolatokért felelős igazgató, Paul Carpino azt nyilatkozta a Bloombergnek, hogy az új díjakról majd a BB10-es eszközök megjelenése után beszél többet a vállalat, és azt sem kommentálta, hogy a meglévő felhasználókat és eszközöket hogyan érinthetik a változások.