Nincs már nagyon messze a karácsony. Biztosan mindenkinek van olyan ismerőse, aki csakazértis augusztusban vásárolja végig a teljes családot, a profibbak erre külön fiókot vagy dobozokat tartanak fenn. A békésnek egyre kevésbé mondható többség azonban novemberre és decemberre időzíti a pénztárcakatasztrófát. A kézzel fogható üzletekben épp úgy, mint a webshopokban: az eNET idei e-kereskedelmi kutatásából kiderül, hogy 2012-ben a teljes éves online bevételnek mintegy 23%-a realizálódott a november-decemberi időszakban, és idén is hasonló arányra lehet számítani. Ha a vásárlások számát nézzük, a karácsonyi időszak érdekes módon nem emelkedett ki a többi, kéthavi periódushoz képest, hanem azokhoz hasonlóan a vásárlások körülbelül egy hatodát bonyolították le ilyenkor. A karácsonyi forgalomnövekedés mögött így elsősorban a magasabb vásárlási érték áll.
A vásárlók számára az internetes vásárlás egyik nagy előnye, hogy pénzt és időt lehet vele megtakarítani. Mikor használja ki ezt a vásárló, ha nem az év legfeszítettebb időszakában? Ezért az sem véletlen, hogy az e-kereskedők novemberhez közeledve egyre inkább a karácsonyi rohamra készülnek. Sokak számára ez az időszak jelenti a felzárkózás és adott esetben az életben maradás lehetőségét is. Főleg a kisebb és fiatalabb webáruházaknál érvényesül a karácsonyi nagybevásárlások jótékony hatása.
Az elmúlt évek során nem változott jelentősen a legnépszerűbb termékkategóriák köre. Az internetes forgalom tekintetében sorrendben a dobogón a számítástechnikai, a szórakoztató elektronikai termékek és a könyvek végeztek, bár míg az első két kategória forgalma továbbra is növekedést mutatott, a könyvek esetében inkább stagnálást lehetett tapasztalni. Mögöttük a negyedik és az ötödik helyre a játékok és a lakásfelszerelési termékek kerültek. Mindkét kategória növekedése túlszárnyalta a dobogósokét, ami részben annak köszönhető, hogy az internetezők és az online vásárlók között fokozatosan növekszik a női vásárlók száma és vásárlóereje.
Csinos növekedés produkáltak egyes feltörekvő szegmensek, így a ruházati és a szépségápolási termékek, és ez szintén jel a női vásárlók növekvő jelenlétére. Bár volumenben még elmaradtak az öt legnépszerűbb termékkategóriától, de a növekedési potenciáljuk mindenképpen figyelemre méltó és jelzés értékű, ezen termékkategóriák népszerűsége várhatóan tovább fog emelkedni.
A már hagyományosan elkapkodott nagy felbontású televíziók és okostelefonok mellett idén is minden bizonnyal a táblagépek lesznek a sláger. A tabletekkel szemben mutatkozó kereslet részben a fogyasztói igények változásának köszönhető, a bárhol és bármikor használhatóságnak, szemben a kevésbé kényelmes használatot nyújtó laptopokkal.
Az eNET 1000 fős, szeptemberi online kutatásában megvizsgálta, milyen hajlandóságot mutatnak a vásárlók bizonyos „okos” termékek kipróbálására vagy adott esetben megvásárlására. A vizsgált termékek körében a tabletek mellett az okostelefonok, az okostévék és az internet-eléréssel rendelkező fényképezőgépek (okoskamerák) is helyet kaptak.
Ami a tableteket illeti, minden harmadik válaszadó már használ táblagépet, egyharmaduk kipróbálná, minden negyedik megkérdezett pedig vásárolna is. Mindenesete van egy jelentős réteg, amelynek tagjai hajlandóak lennének megvásárolni a terméket. A kínálat meglehetősen széles, így ki-ki megtalálja a számára megfelelő ár-érték arányú terméket.
A hagyományos televíziókhoz képest jóval nagyobb felhasználói élményt nyújtó okostévék is nagy népszerűségnek örvendtek a válaszadók körében, ugyanakkor itt fontos megjegyezni, hogy ezeknek a megvásárlása sokkal jobban megterheli a családi kasszát, mint egy tablet, ami már alacsonyabb árkategóriában is elérhető. Vásárlási szempontból az okoskamerák mozgatják meg legkevésbé a válaszadókat, annak ellenére, hogy a termék iránt kíváncsiság mindenképpen jelen van, erre utal legalábbis az 52%-os kipróbálási arány.
Az eNET éves e-kereskedelmi kutatásából kiderül, hogy a legnépszerűbb fizetési és szállítási módok nem változtak jelentősen a korábbi évekhez képest. A vásárlások értéke szerint továbbra is az utánvétes fizetési megoldásokat választották a leggyakrabban (62%), ugyanakkor minimálisan, de csökkent az arányuk. Bár még mindig a készpénzes fizetés dominál, fokozatosan növekszik az elektronikus fizetési módok, ezen belül is a bankkártyával fizetők aránya. A vásárlások értékének 9 százalékát fizetik banki átutalással, 4 százalékát pedig internetes bankkártyás fizetéssel került kiegyenlítésre.
Ami a kiszállítást illeti, többen választják a futárt, mint az előző években, illetve a Pick Pack Pontok és a PostaPontok elterjedésével a személyes átvételt.
A 2013-as évben az eNET becslései alapján várhatóan a 200 milliárd forintot is elérheti majd az internetes kiskereskedelmi forgalom Magyarországon. A korábbi évek adatai alapján ez 46 milliárd forintos karácsonyi forgalmat jelentene idén.