Tízből nyolcszor elbukott, ma piacvezető

Posta Tibor, Sat.hu
Posta Tibor a Sat.hu Ügyvezető igazgatója
Vágólapra másolva!
Első látásra szeretett bele egy olyan iparágba Posta Tibor, amelytől tízből kilencen elalszanak az unalomtól. Minden tapasztalat nélkül vállalkozni kezdett, és egy pillanatra sem bánta meg. Szinte minden mérföldkőnél elmondhatta magáról, hogy úttörő, az iparágban neki volt először webáruháza és honlapja. A szakmai szenvedély két évtizede lángol benne. Pedig parabolaantennákkal foglalkozik.
Vágólapra másolva!

Se eszköz, se tapasztalat, csak az ötlet

Posta Tibor oktatástechnikusként dolgozott egy iskolában, mellette programozott. „Életemben először a nászutunkon, 1990-ben láttam parabolaantennát. Leesett az állam, hogy nahát, ilyen is létezik? Azonnal keresni kezdtem a lehetőséget, hogyan foglalkozhatnék ezzel. Így lettem Hajdúböszörmény első egyéni vállalkozója és egyben az első antennaszerelője” – emlékszik vissza az indulásra Posta Tibor.

Posta Tibor boldogan emlékszik a kezdetekre Fotó: Polyák Attila - Origo

Sosem szerelt

Az ötleten és a vállalkozói engedélyen kívül azonban semmije nem volt, kezdetben biciklivel ment antennát szerelni apjától kölcsönkért szerszámokkal. A történet igazi bája, hogy Tibor azelőtt sosem szerelt antennát. „Vettem a győriektől egy parabolaantennát és megpróbáltam magam összeszerelni, beállítani, és mivel nem szokásom feladni dolgokat, estére már jött a skychannel. Aztán elkezdtem hirdetni magam a helyi újságban, akkor még persze nem voltak benne marketingüzenetek. Amit munka után és hétvégén antennaszerelésből kerestem, abból szerszámokat, eszközöket vettem, és így épült a vállalkozás” – avatott be az egykori szerelő.

Kattintson a nagyító ikonra a kép sarkában a nagyméretű idővonalért Forrás: Origo

A szükséges anyagokat egy idő után közvetlenül a gyártóktól vásárolta, a sok megrendelés miatt alkalmazottakat vett fel. Nem sokkal később rájött, hogy jobban megéri, ha ő csak a szervezéssel és az árubeszerzéssel foglalkozik, a szerelők nélküle is megoldják helyszínen a feladatot, csak a speciális, nagyobb szaktudást igénylő feladatokat végezte saját maga.

Konkurencia nélkül

A kilencvenes évek közepén hatalmas újdonságnak és nagyon komoly technikának számított a digitális műholdvevő. „Az értékesítésen felül a műholdvevőhöz fabrikáltam egy kütyüt, amellyel a számítógéphez lehetett csatlakoztatni, és így egyszerűen tudtam programozni. Ez akkora kuriózumnak számított, hogy még Németországból is küldtek hozzám készülékeket javítani és programozni. Ebben nem volt komoly konkurenciám, mert a jó szoftveresek nem értettek az műholdvevőkhöz, az antennaszerelők meg a programozáshoz”– vallja Tibor. 1996-ban indított weboldala, a sat.hu iparágában az első magyar nyelvű honlap volt, 1998-ban fórumot indított, rövid idő alatt húszezer aktív tagot gyűjtött, és havi több mint egymillió oldalletöltést számlált.

A sat.hu iparágában az első magyar nyelvű honlap volt Fotó: Polyák Attila - Origo

Sokáig egyéni vállalkozóként dolgozott, 2002-ben döntött a cégalapítás mellett. „Nagyon sokat jártam külföldi szakkiállításokra, és a kilencvenes évek végén találtam egy új lehetőséget, a műholdas internetet. Nagy fantáziát láttam benne, hiszen akkor itthon még csak a modemes, betárcsázós internet létezett. Úgy gondoltam, hogy hitelesebben tudom propagálni ezt a szolgáltatást cégként, mint egyéni vállalkozóként. Nagyon sikeres internetszolgáltató voltunk egészen az ADSL és a kábeltévés internetszolgáltatás elterjedéséig” – mondta a P-Sat ügyvezetője.

A tudás nem lehet tulajdon

A vállalkozás nagykereskedelmi ága gyorsan fejlődött, 2000-ben a saját iparágában elsőként nyitott webáruházat, néhány évvel később pedig

elkezdett szakmai rendezvényeket szervezni, mert a tapasztalatok azt mutatták, hiába hozzák be a technikai újdonságokat, ha a partnereik nem ismerik ezeket.

A rendezvényeken, szakmai napokon viszont tulajdonképpen a szerelők minden kérdésére tudnak válaszolni. Mint műholdvevő és antennaszakértőt számos szakmai rendezvényre hívják résztvevőnek és előadónak, médiumok támaszkodnak szakértelmére. Az újdonságokról Tibor cikkeket írt különböző magazinokba, ahol egyébként hirdetett is. „Egyszer leültem végiggondolni, hogy annyi időt, energiát fordítok a cikkekre, és pénzt a hirdetésekre, hogy mindezt akár egy saját újságba is ölhetném. Kiszámoltam, hogy legalább ötszáz előfizetőre lenne szükségem ahhoz, hogy nullára jöjjek ki egy saját magazinnal. A borítót megcsináltattam grafikussal, és elkezdtem hirdetni egy akkor még nem létező újságot. Mivel a kampány végére 1500 megrendelőm lett, megcsináltam a magazint” – mesélte Tibor. A Tévézésről Egyszerűen Magazin alkalomszerűen jelenik meg, főleg a digitális átállás időszakában nyújtott sok hasznos lakossági információt.

Posta Tibor a szakmát és a lakosságot is folyamatosan tájékoztatja az újdonságokról Fotó: Polyák Attila - Origo

Tízből nyolc bukás

Természetesen a P-Sat sem csak sikersztorikra emlékszik vissza. Az ügyvezető szerint tíz újításból nyolc kudarccal végződik, de ahhoz a két sikerhez végig kell szenvedni a nyolc bukást is.

A gazdasági válság során, 2009-ben viszont olyan történt, ami majdnem csődbe vitte a céget.

„A kezdetektől volt egy nagyon fontos beszállítónk, akik szerettek volna beszállni a cégbe. Kimondottan elleneztem, hogy tulajdonrészük legyen, de végül olyan ajánlatot adtak, amire nem lehetett nemet mondani. Azért sem, mert különben minden, több év alatt kiharcolt kedvezményt megvontak volna tőlem. A probléma csak az volt, hogy mivel ők is tulajdonosok lettek, nem lehetett a számláikat faktorálni, tehát sokkal hamarabb kellett kifizetnem a nálunk lévő árujukat. Úgy hidaltuk át a problémát, hogy folyószámlahitelt vettünk fel. Ez nagyon jól működött, mert mi is halasztott fizetésre adhattunk árut a viszonteladóinknak, ez látványosan felpörgette a forgalmunkat. Majd amikor jött a válság, a bank túl kockázatosnak látta, hogy tovább hitelezzen nekünk, és azt mondta, legyek szíves a következő hónapban visszafizetni a teljes összeget. Ez 150 ezer eurót, 42 millió forintot jelentett. Ezen felül további 20 millió forinttal tartoztam más beszállítóknak. Tény, hogy azért kerültünk ilyen helyzetbe, mert túlköltekeztem: teher- és személyautót, új számítógépeket vettünk, nem tudtam jól gazdálkodni a hitellel. Természetesen nem volt miből visszafizetni ezt a sok milliót.

Forrás: P-Sat

Az is megfordult a fejemben, hogy becsődöltetem a céget, az viszont nem lett volna korrekt a beszállítókkal szemben, és a tükörbe sem tudtam volna belenézni, ezért más megoldás mellett döntöttem” – avatott be az ügyvezető. Nagy nehezen újabb hitelt vett fel, amiből kifizette az előzőt, majd havi egy milliós törleszőrészlettel néhány év alatt kifizette a teljes tartozást. Mivel eközben a tulajdonospartnerrel teljesen más elképzeléseik voltak a jövőt illetően, a helyzet tarthatatlanná vált, ezért Posta Tibor saját megtakarításból kivásárolta partnerét, így ismét kizárólag ő lett a tulajdonos.

Ma sem könnyű

„Megszállottan kutatjuk az új lehetőségeket a tévézés világában, és hozzuk a hazai piacra a leginnovatívabb műszaki megoldásokat. Most például olyan IPTV készülékkel jöttünk ki, amivel több ezer tévécsatornát lehet nézni teljesen ingyen, csak egy internetkapcsolatra van szükség. Ez a mostani időszak sem könnyű, mert egyre inkább beszűkül a piacunk, sorra tűnnek el a partnereink. Ezért fontosak a projektmunkák, hogy több lábon tudjunk állni. Évekkel ezelőtt elkezdtem olyan feladatokra fókuszálni, amelyekre rajtunk kívül más nem, vagy csak nagyon drágán tudott volna megoldani. Most például egy Irakban épülő hotel beruházója kért tőlünk árajánlatot arra, hogy a szálloda teljes telekommunikációs hálózatát megtervezzük és kiépítsük” – fejtegette jövőbeli terveit a tulajdonos.

Több lábon állnak, és jó a csapat, nem félnek a piaci változásoktól Fotó: Polyák Attila - Origo

Ha összejön a hotelprojekt, Posta Tibor hetekre elhagyja az országot, de annyira megbízható a csapata, hogy nincs kétsége, távollétében is működőképes lesz a cég. „Ezt bizonyítja, hogy nagyon ritkán válik meg tőlünk kolléga – teszi hozzá. – Korábban már volt olyan, hogy elmentem egy hathetes expedícióra, és akkor is minden rendben haladt.

Mindenki tudja, hogy mi a dolga, és sok mindenben szabadkezet kapnak.

A csapatépítést amúgy teljesen amatőr módon kezdtem, de a lelkesedés szerintem átragad az emberekre. Persze most már több éve tanulok marketinget, cégvezetést és kommunikációt” – hangsúlyozta a vezető. Hozzátette, ha a képzésekre figyelmet, energiát és pénzt fordít, annak mindig látja az eredményeit. Marketing területén a P-Sat messze megelőzi iparága többi szereplőjét.

„Az évek során megtanultam, hogy a legegyszerűbb dolgok a legjobbak, és az egyenes út visz leggyorsabban a célhoz. Üzletet is eszerint kötök, egyszerűen, átláthatóan és egyenesen” – összegezte gondolatait Posta Tibor.