Rabszolgának tekintik a beszállítókat az orosz cégek

orosz gazdaság, oroszország, putyin, illusztráció, bloomberg magazin a new york-i tőzsdén
NEW YORK, NY - MARCH 03: A trader works on the floor of the New York Stock Exchange near a copy of "Bloomberg Markets" magazine featuring Russian President Vladimir Putin on the cover on the morning of March 3, 2014 in New York City. The Dow Jones Industrial Average opened down amidst turmoil between Russia and Ukraine Andrew Burton/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Óriási üzleti potenciál van a hazai vállalatok számára az orosz piacban, ám olyan kockázatok kapcsolódnak hozzá, amit csak a kőkemény profik tudnak kezelni.
Vágólapra másolva!

„Az orosz piac nem a kezdőknek való” – mondta Gyurácz Németh Iván az M27 Absolvo tanácsadócég partnere egy a hazai kis- és középvállalatok exportlehetőségével foglalkozó rendezvényen. Abban ugyan a hivatalos „keleti nyitás” propaganda árnyékában a piaci szereplők többsége is egyetért, hogy az orosz piac – már csak méretei okán is – hatalmas lehetőségeket rejt, a járulékos kockázatokat ugyanakkor aligha lehet túlbecsülni.

Árbevétel, problémákkal

„Ha nem üzletelnénk oroszokkal, akkor nyilván kevesebb lenne az árbevételünk, viszont konkrétan semmi problémánk nem lenne” – mondja egy a bevételeinek döntő részét Közép-Kelet-Európából és Oroszországból szerző informatikai szolgáltatócég vezérigazgatója, aki a neve elhallgatását kérve nyilatkozott az Üzletrésznek.

Az orosz piac nemcsak az aktuálpolitikai fejlemények miatt okoz fejfájást az ott működő vállalkozásoknak. Forrás: AFP/Getty Images/Andrew Burton

„Van egy nagyon kellemetlen kulturális probléma. A beszállító az ő szemükben egy rabszolga, ami gyökeresen eltér nemcsak a nyugat-európai de az Oroszországon kívüli kelet-európai megközelítéstől is. Szerbiában, Szlovákiában vagy Horvátországban általában egy partneri viszony alakul ki a megrendelővel, ám Oroszországban úgy gondolják, hogy amíg a beszállító ki van fizetve, addig minden belefér. Ha valaki egy szerződésre vagy az ÁSZF-re próbálna hivatkozni, jó eséllyel artikulálatlan üvöltés lesz rá a válasz” – mondja.

Könnyen jön...

A dolog másik vége viszont, hogy teljesen más a pénz értéke. „Borzasztó könnyen adnak büdzsét. A bázison felüli úgynevezett ’upsell’ messze az orosz piacon a legkönnyebb” – mondja az igazgató. „Míg Franciaországban fél évbe kerül egy megrendelés, addig Oroszországban egy hét alatt megvan, és soha életükben nem alkudtak egyetlen eurót sem. Utána viszont fogd be a szádat”.

Könnyen megy...

A viszonylagosan könnyű pénzügyeket persze az utóbbi időben jelentősen árnyalta a rubel válsága. „Ugyan euróban számolunk el egymással, de rubelben számlázunk, a harmincnapos fizetési határidő alatt pedig sok minden megtörténhet. 2014-ben a rubelárfolyam többszöri bezuhanása nagyságrendileg tízmillió forintos kárt okozott a cégünknek, ami azért nagyon érzékenyen érintette a pénzügyi mutatóinkat.”

Felvenni a kesztyűt

A fizetési morállal is akadnak problémák, bár a megfelelő eszközzel ez kezelhető. „Kezdetben nyugat-európai módon kesztyűs kézzel bántunk a késve fizetőkkel, ám ezen a gyakorlaton – pont az egyik orosz partnerünk javaslatára – változtattunk. Most két felszólító levél után lekapcsoljuk a nem teljesítő partnereket a szolgáltatásról, ez pedig meghozza a kívánt hatást” – mondja az igazgató, aki szerint még így is messze az orosz partnereiknek a legrosszabb a fizetési morálja, de „végülis működőképes a történet”.

Stratégiai döntés

„A külpiacra lépés egy olyan stratégiai döntés, ami nagyobb bevétellel és profittal kecsegtet, ennek ugyanakkor pénzben és kockázatban is ára van. Amikor valaki célpiacot választ, akkor egyrészt a saját erőforrásait, részben pedig a célpiac potenciálját kell mérlegre tenni” – mondja Gyurácz Németh Iván.

Általános és egyedi

A szakember szerint egy adott vállalatnak egyrészt az általános földrajzi és gazdaságpolitikai tényezőket kell figyelembe venni, másrészt pedig muszáj részleteiben megvizsgálni az adott szegmens lehetőségeit is, hiszen a két tényező összessége fog reális képet adni arról, hogy van-e egyáltalán fantázia egy adott célpiacban.

A hagyomány is számít

„Az élelmiszeriparban például komoly hagyományai vannak a magyar termékek oroszországi exportjának még a Varsói Szerződés időszakából” – mondja Gyurácz Németh Iván. „Ennek egy máig ható következményeként a magyar termékek oroszországi reputációja meglehetősen magas, tehát sok esetben a hazai élelmiszerek sokkal kedvezőbb piaci fogadtatásban részesülnek ott, mint bárhol Nyugat-Európában. Ez pedig akár nagyon komoly kockázatokat vagy egyéb nehézségeket is képes ellensúlyozni.”

Elnapolták a döntést

Értelemszerű, hogy az utóbbi év konfliktusainak tükrében a „geopolitikai” szempontok jelenleg meghatározó szerepet játszanak a hazai vállalatok döntéseiben. „Számos olyan céggel volt dolgunk, amelyeknél egy-másfél évvel ezelőtt napirenden volt az orosz piac felé való nyitás, ám az ezzel kapcsolatos döntést végül elnapolták” – fogalmaz Gyurácz Németh Iván.

Kölcsönös utálat

A háttérben nemcsak a szankciók állnak, a gazdasági szükségszerűség ugyanis ezekre hamar leszállította a maga megoldását – az üzleti pletykák arról szólnak, hogy az EU-s árucikkek egy része Szerbián, Beloruszián vagy éppen Svájcon keresztül mára utat talált magának az orosz piacra.

A konfliktus miatt ugyanakkor drámaian romlott az Európából érkező termékek piaci fogadtatása, és akkor még nem beszéltünk az olyan, békeidőben is meglévő nehézségekről, mint a hatalmas távolságok, a vámmal kapcsolatos nehézségek, a nyugatitól eltérő üzleti kultúra vagy a mindent átitató korrupció.

Van, aki forrón szereti

Nehéz általánosítani, hiszen nagyon sok minden függ az adott cég vagy döntéshozó vállalkozókedvétől. Van, akinek a fentiek egyáltalán nem okoznak különösebb problémát, mások viszont szívesebben fektetnek pénzt és energiát olyan piacokba, amelyeken biztosabbnak látják a megtérülést.