Csapodár a munkában a Z generáció

internetbiztonság
One boy using a smartphone, the other is using a laptop computer.
Vágólapra másolva!
Felnőtt és lassan beszivárog a munkaerőpiacra az 1995 után születettek nemzedéke. A 18-24 éves korosztály hozzávetőleg 850 ezer fiatalt takar, akiknek háromnegyede már nem része az oktatási rendszernek. Úgy tűnik, sokkal hamarabb is kapcsolódtak be a munka világába, mint az előttük járó generáció: a Z-k mindössze csupán 8 százaléka vallja, hogy még soha nem dolgozott eddig – mutatja ki a Jófogás és a GKI közös kutatása.
Vágólapra másolva!

A Z generáció tagjai digitális bennszülöttek. Mindenük a konnektibilitás, alapigényük a gyorsan megszerzett információ. Multitasking,

internet, közösségi média és okostelefon közmű az életükben,

és mindez persze a tanulási szokásaikat is befolyásolta.

Digitális bennszülöttek Forrás: Science Photo Library/SAMUEL ASHFIELD/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Samuel Ashfield/Science Photo Li

A tanulás alternatívája

A Z generációba tartozók nagy többsége úgy véli, szinte teljes egészében rajtuk múlik, elérik-e a céljaikat, míg a 40-es éveikben járók nagyobb szerepet tulajdonítanak a külső hatásoknak.

A munka mindkét nemzedéknek pénzkereseti lehetőséget jelent elsősorban, de míg

a 24 év alattiak önállósodást, felelősséget és lehetőségeket is látnak benne,

az X generáció tagjai már inkább a biztonságra szavaznak.

A kereset után már nagyon eltérőek az igények nemzedékenként

Inkább fejlődni akarnak

Nagy különbségeket mutat a munkahelyi lojalitás kérdésköre. Míg az X-ek jellemzően az anyagi juttatások mentén tudnak jobban elköteleződni, az Y generációnál sokkal inkább az emberi kapcsolatok számítanak. A legifjabbak viszont inkább kötik a lojalitást egy adott munkahelyhez, mint a személyes viszonyokhoz, fontos a csapatszellem és a fejlődési lehetőség. Tény, a digitális világ kínálta folyamatos információáradatban az állandó fejlődés már alapkövetelmény.

Saját erőből

A tanulmány szerint a 18-24 évesek 68 százaléka elsősorban a pénzkereseti lehetőség miatt kezdett el dolgozni, míg 33 százalékuk esetében az önállósodás és a külön költözés is az indokok között szerepelt.

Minden nyolcadik fiatal azért áll munkába, hogy tanulmányait finanszírozza.

A fiatalok a megfelelő fizetés mellett elsősorban rugalmas munkaidőt kerestek, mert kiemelt érték az életükben a szabadidő.

Palocsay Géza, a Jófogás apróhirdetési portál ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a 18-24 korosztály elsősorban

az albérletre és a társbérletre kattint az oldalon,

illetve a tanuláshoz köthető eszközökre és az álláshirdetésekre. A diákmunka olyan keresett, hogy már önálló kategória a portálon.

Mind az Y, mind a Z generáció tagjainak több mint harmada csupán néhány hónapot tölt munkahelyén, 70 százalékukat 1 évnél tovább nem tudja megtartani a munkahely. Sokan gondolkoznak saját vállalkozásban, bár

a korosztály 13 százaléka egyelőre nem tervez hosszú távon.

Bár 10 százalékuk szívesen dolgozna külföldön, de ebben a szegmensben a válaszadók 20 százaléka egyetlen idegennyelvet sem beszél.