A nők legszívesebben a nyilvános helyeken is úgy fogyasztanák a chipseket és a tortillákat, mint a férfiak, de általában nem merik – ez az egyik tanulsága annak a piackutatásnak, melyet a Doritos kapcsán rendelt meg a márkát birtokló Pepsi. Ez önmagában csak féleredmény lenne, ha nem sikerült volna megtalálni, mi ennek az oka. De úgy tűnik, ez sem titok többé, a cégnél pedig elképesztő innovációban látják a megoldást.
A piackutatás eredményét és legfontosabb tanulságát összegezve, a nők elsősorban azért nem eszik úgy, vagy egyáltalán sehogy, nyilvános helyeken a chipset, mert az túl nagy zajjal jár.
A megállapítást széles körű felmérés előzte meg.
Ennek során kiderült: alapvető metodológiai különbség van a rágcsálnivalók fogyasztása esetében a férfiak és a nők eljárásai között. A nők ugyanis nem hajlandók lemondani a kicsi falatok jelentette ízélményről sem, de annak jobb eléréséhez, a tortilla vagy a chips darabkákat apróbb darabokra kell roppantaniuk, és azokat tovább rágniuk.
Ez azonban olyan zajjal jár, amelyet legtöbbjük kellemetlennek talál, és gyakran ezért nem is fogyasztanak ropogtatnivalókat nyilvános helyen.
S ha még ez nem lenne elég, a chips harapás közben törik, az apróbb darabok összeszedése – a zacskó aljából a morzsalék felszínre hozatalával együtt – és elfogyasztása pedig elkerülhetetlenné teszi, hogy az ujjak hegye nyállal kenődjön össze. Ezt a nők szintén kényelmetlennek találják. De a legfontosabb oka a chipstől való nyilvános tartózkodásnak mégis csak az, hogy hangos.
A kutatás eredménye azonnali cselekvésre ösztönözte a vállalatot. A mostani bejelentés szerint, új megoldású csomagolással, kisebb – a nők szájüregének méretéhez igazított – darabokkal töltött zacskók megjelenése várható. Ám ha ez nem lenne elég, a Doritos részéről azt ígérik, ezek – pontosabban elfogyasztásuk –
halkabbak lesznek, mint a mostani,
unisex, de könnyen lehet, hogy valójában látens módon a férfiakra optimalizált változatok.
Egyelőre azonban sem a Doritos, sem a Pepsi részéről nem közöltek információt arra vonatkozóan, mikortól és hol lehet majd kapni a nőbarát rágcsálnivalókat.
A helyzetet további bonyolíthatja, hogy egyes, a női egyenjogúság kérdésével foglalkozó szervezetek kritikával éltek a chipsügyi bejelentés kapcsán. Ezek között elhangzott az is, ami szerint a gyártónak ez az ötlete az idejétmúlt nemi sztereotípiák fenntartásához járul hozzá,
amivel a vállalat fontos fogyasztói csoportot veszíthet el, nevezetesen épp a nőkét.
Emellett voltak olyan hölgyek, akik az online közösségi felületeken adtak hangot észrevételüknek, miszerint a piackutatás eredményei rájuk egyszerűen nem érvényesek, és igenis szeretik hangosan ropogtatva és ujjukat nyalogatva elfogyasztani a rágcsálnivalót, ahogy a férfiak. Van, aki hozzáteszi: ez egyszerűen az etikett, és nem társadalmi nemek kérdése, és a Doritosnál sem kellene abból genderkérdést csinálni.
Az Egyesült Királyság piaca ezen felül is kemény diónak nézhet ki a Doritos és a Pepsi számára. Az országban ugyanis épp a közelmúltban fogadták el az új reklámtörvényt, amely alapján
a reklámok koncepciói nem épülhetnek nemi sztereotípiákra vagy nemi megkülönböztetésre.
Egyelőre nem tudni, a Doritosnál hogyan veszik majd ezt az akadályt, a kifejezetten nőknek kifejlesztett és nekik ajánlott rágcsálnivalóikkal.
A Super Bowl-on vetített reklám alább tekinthető meg: