Jön a légi közlekedés alászállása?

Boeing 777x, repülőgép
Vágólapra másolva!
Az emelkedő üzemanyagköltségek, illetve a világkereskedelem gyengélkedése a két fő ok, amely miatt a légitársaságok világszerte egyre sötétebb kilátásokkal néznek szembe – derül ki a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) friss jelentéséből.
Vágólapra másolva!

A légitársaságok jelenleg 28 milliárd dolláros profitra készülhetnek idén, ami érezhető csökkenés a tavaly decemberben várt 35,5 milliárdhoz képest – olvasható ki a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) prognózisából. A szervezet egyébként összesen közel 300 légitársaságot foglal magában, ami a globális légiforgalom több mint 80 százalékát jelenti.

A legnagyobb probléma, hogy

míg a költségek várhatóan 7,4 százalékkal 833 milliárd dollárra emelkednek a következő időszakban, addig a bevételek csupán 6,5 százalékkal – 865 milliárdra.

Az egy főre eső profit szintén csökkenhet, utasonként 6,12 dollárra.

A szektor mélyrepülése azonban nem most kezdődött. Az IATA jelentése szerint ugyanis az idei már a tizedik egymást követő év lehet, amikor az iparág gyengélkedést mutat. A haszonkulcsok ugyanis folyamatosan nyomás alatt vannak, elsősorban az emelkedő költségek miatt – beleértve a munkaerő, az üzemanyag, valamint az infrastruktúra költségeit is.

Ismét nehéz évük lehet a világ légitársaságainak Forrás: AFP/Ole Berg-Rusten

Az IATA emellett arra számít, hogy a Brent típusú kőolajhoz kötődő üzemanyagköltség hordónként 70 dollár lesz ebben az évben, ami azonban alacsonyabb a decemberben prognosztizált 71,6 dollárnál – viszont még így is 27,5 százalékkal haladja meg a 2017-es szintet.

Az üzemanyagköltségek azért kiemelkedőek, mert idén ezek adhatják a teljes működési költségek 25 százalékát, szemben a tavaly mért 23,5 százalékkal.

Ezzel együtt a kanadai szervezet jelentése kiemelte, a globális kereskedelmi konfliktusok eszkalálódása szintén igen negatívan hat az iparág teljesítményére. Ez elsősorban a légi kereskedelemre és nem az utasszállításra vonatkozik.

Mindent összevetve a szektor egésze ebben az évben 65 millió álláshelyet adhat, és csak a turizmussal összefüggő bevételek 7,8 százalékkal, 909 milliárd dollárosra nőhetnek. Ezzel együtt a globális repülőgépflotta 1800 új járművel, nagyjából 30 700-ra bővülhet 2019-ben.