Tömegével veszítik el az állásaikat a kamionosok

U.S. Unemployment Rate Drops To 4.3 Percent, Lowest Level In 16 Years GettyImageRank2 ECONOMY Workers Labor Jobs Employment Employment Issues Business Finance and Industry
NEW YORK, NY - JUNE 2: A delivery team unloads packages from the the back of their truck, June 2, 2017 in New York City. While U.S. unemployment has hit it lowest level since 2001 at 4.3 percent for May, the U.S. economy added only 138,000 jobs last month and many Americans have stopped looking for work. Drew Angerer/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Idén eddig már 6 kamionos fuvarozásban működő vállalat ment csődbe az Egyesült Államokban, és több mint 2500 kamionos veszítette el az állását. A tavalyi rendkívül nyereséges év után idén már beütött a kiskereskedelem és a feldolgozóipar gyengélkedése, amitől a dolgozók is egyre jobban szenvednek.
Vágólapra másolva!

A kamionosok igencsak megszenvedik az évet az Egyesült Államokban, különösen azok, akik kisebb vállalkozásoknál dolgoznak – írja a Business Insider. Ebben az évben 6 vállalat ment csődbe, és több mint 2500 kamionos veszítette már el az állását. A háttérben részben az áll, hogy éves alapon 18 százalékkal csökkent az azonnali kamionkapacitás ára. Ez olyan megrendeléseket jelent, amelyek eseti jelleggel nyújtanak kamionos szolgáltatásokat egy-egy cégnek, állandó szerződéses viszony helyett.

Volt olyan üzemeltető, aki a Business Insidernek egyenesen úgy nyilatkozott, hogy a szektor „vérfürdőt" él át ilyen alacsony árak mellett.

A csődbe ment vállalatok közül egyébként a minnesotai székhelyű LME 424 kamionost, az ohiói Falcon Transport 585 sofőrt, míg New England Motor Freight egyedül 1472 alkalmazottat küldött el a csőd miatt.

Az Egyesült Államokban azonban egyébként sincsenek könnyű helyzetben a kamionosokat alkalmazó fuvarozó cégek. Egy korábbi elemzés ugyanis már arról számolt be, hogy az USA-ban igen súlyos munkaerő-piaci hiány van kamionosokból, ami jelentős részben annak köszönhető, hogy

a sofőrök medián éves fizetése mindössze 42 ezer dollár körül van, ami amerikai viszonylatban igen alacsonynak számít.

Miközben tehát a cégek erősen küszködnek azzal, hogy munkaerőt találjanak, arról kevesebb szó esik a szektorban, hogy az 1970-es évekhez képest a sofőrök fizetései mintegy 50 százalékkal csökkentek.

Komoly átalakulásokat hoznak az önvezető kamionok Forrás:Shutterstock

A másik komoly kérdést az önvezető autók megjelenése jelenti. A technológiai vezetők ugyanis magabiztosak azzal kapcsolatban, hogy már a következő évtizedben mindennaposak lesznek az emberi sofőr nélküli járművek. Ez szintén igen súlyos leépítéseket jelentene a szektorban, ahol egyes becslések szerint jelenleg 3,5 millió amerikai dolgozik. Az önvezető járművek hozzávetőleg 300 milliárd dollárt spórolhatnának az iparágnak.

További probléma, hogy a sofőrök átlagos életkora 55 év, vagyis az ő esetükben már elég nehéz lesz bármifajta átképzés a következő évtizedben.

Mindeközben a Morgan Stanley elemzői nemrég úgy számoltak, hogy az önvezető járművek nemcsak pénzt spórolnának az iparági szereplőknek, de a hatékonyságot is igen komolyan megnövelnék. A munkaerőköltségeken a vállalatok évente mintegy 70 milliárd dollárt takaríthatnának meg, miközben a termelékenység 30 százalékkal bővülne, köszönhetően annak, hogy az önvezető kamionok a hét minden napján, 24 órában képesek lennének közlekedni.