Lezárult egy korszak: kivonták a forgalomból az utolsót a legendás Tu-154-esekből

1989
PÁRIZS Orly repülőtér. Előtérben a MALÉV TU-154 B-2 típusú utasszállító repülőgépe.
Vágólapra másolva!
Kivonták a forgalomból az utolsó Tupoljev-154 típusú személyszállító repülőgépet - jelentette be szerdán az Alrosza orosz utasszállító légitársaság.
Vágólapra másolva!

A három hajtóműves, közepes távolságra 152-180 utast szállító Tu-154-esek a cég szerint a legmegbízhatóbb és a legegyszerűbben üzemeltethető gépek voltak, egész évben forgalomban voltak az ország legzordabb és legforróbb vidékei között.

Előtérben a MALÉV TU-154 B-2 típusú utasszállító repülőgépe a párizsi Orly repülőtéren (1989) Forrás: Fortepan/Umann Kornél

A 154-es volt a Tupoljev első, kimondottan polgári célokra kifejlesztett repülőgépe. A típus először 1968. október 3-án szállt fel, sorozatgyártása pedig két évvel később kezdődött.

A Malév egykori magyar légitársaság az első üzemeltetők közé tartozott, előtte csak az Aeroflot és a bolgár Balkan bővítette flottáját Tu-154-esekkel.

A Malévnál a típus 28 évi üzemeltetése során 18 gép volt használatban, 2001-ben vonták ki őket a flottából.


A szovjet utasszállító géppark másik meghatározó típusát, a Tu-134-est 2019. május 22-én "küldte nyugdíjba" az Alrosza. Ennek a gépnek a sorozatgyártása 1966 és 1984 között folyt. A polgári légi közlekedésen kívül katonai szállítási és egyéb kisegítő feladatokra használták. A Malév 1968 és 1988 között használt Tu-134-eseket.

Képünk illusztráció Forrás: Flickr/Anna Zvereva

Oroszországban az elmúlt két évtizedben saját fejlesztésű gépként csak a Szuhoj Superjet 100-ast állították rendszerbe, 2011-ben. A SS-100-as 98 utast képes 4400 kilométerre elszállítani. Évek óta folyik a 300 utast befogadó MSz-21-es (orosz jelzéssel MC-21-es) fejlesztése.