Tankerek tucatjai várakoznak a kikötőknél, csordultig vannak az olajtárolók

Dél-Kínai-tenger, olaj- és gázlétesítmények, olaj, gáz
(181127) -- BEIJING, Nov. 27, 2018 (Xinhua) -- A cargo ship loaded with oil and gas anchors in the sea area of Maoweihai of south China's Guangxi Zhuang Autonomous Region, Dec. 18, 2017. China's petroleum and chemical industry has generated some 712.1 billion yuan in total profit over the first nine months of 2018, up 45.2 percent from the same period of last year. With a total asset of 12.75 trillion yuan, up 6.1 percent over the same period last year, the sector has seen its asset-liability ratio fall by 1.16 percentage points to 54.19 percent. The sector's profit rate climbed up by 1.56 percentage points to 7.43 percent, thanks to the solid improvement in the operation efficiency of petroleum and natural gas exploration business as well as the good development momentum in oil refining and chemical industry. The overall prices of petroleum and natural gas surged by 24.6 percent during the January-September period, while those for chemical raw materials and chemical products jumped by 7.2 percent. The industry's total exports during the same period went up by 22.8 percent to 521.66 billion yuan. The growth rate was 8.6 percentage points higher than the same period of last year. Fixed assets investment in chemical raw materials and chemical manufacturing rose by 1.7 percent, the first increase since the end of January but lower than the 5.4-percent national average growth for industrial investment, according to the figures of the National Bureau of Statistics. (Xinhua/Zhang Ailin)(gxn)
Vágólapra másolva!
Hatalmas olajtankerek várakoznak Európa nagy kikötőinél, nem tudván megszabadulni rakományuktól. A szárazföldi tárolók ugyanis csordultig tele vannak, miután a koronavírus-járvány következtében kontinensszerte összeomlott az olaj iránti kereslet.
Vágólapra másolva!

A Reuters számításai szerint

mintegy 30 tankeren körülbelül egymillió tonnányi finomított olajipari termék vesztegel Európa partjai mentén.

Néhány olajszállító ugyan hamarosan a partra juttathatja a rakományát, a többi azonban még akár heteken keresztül várakozhat, amíg a szárazföldi tárolókban újabb kapacitások szabadulnak fel. A várakozó tankerek száma főleg az utóbbi néhány napban növekedett meg, hiszen az új típusú koronavírus terjedésének megfékezése érdekében elrendelt, és egyre kiterjedtebbé váló korlátozások nyomán leálló közlekedés miatt napjainkra elképesztő mértékben erodálódott az üzemanyagok iránti igény.

Illusztráció Forrás: AFP/Xinhua/Zhang Ailin

A Rystad Energy szakértői szerint

az olaj felvevőpiaca kontinensünkön az idén a jelenlegi napi 2,3 millió hordónyi mennyiséggel, napi 12,7 millió hordóra fog csökkenni.

Ez a tavalyi napi 14,3 millió hordóhoz képest 11,2 százalékos visszaesést jelenthet. Ebben a hónapban pedig a közúti közlekedést tekintve nem kevesebb mint 35 százalékos lehet a csökkenés az olajfelhasználásban.

Egy hordó kőolaj már olcsóbb, mint egy korsó sör

Ahogy az elmúlt hetekben teljesen felborult az olajpiac, egyes országokban már egészen különös állapotok alakultak ki. Kanadában például ma már egy hordó kőolaj kevesebbe kerül, mint egy korsó sör. Kanadában egy korsó (pontosabban: egy pint) sör nagyjából 5 dollárba kerül. Mára azonban ez magasabb ár, mint amennyit egy hordó olajért kérnek - írja a CNBC.

Ezeket az adatokat támasztja alá a Nemzetközi Energia Ügynökség friss előrejelzése is, amely szerint áprilisban a világ olajfogyasztása 25 éve nem látott alacsony szintre eshet vissza, és az olajtermelő országok termelésének visszafogása sem ellensúlyozhatja a rövid távú piaci hatásokat.