Ezek a vállalkozások nyerhetnek, ha képesek gyorsan váltani

home office laptop notebook apple macbook otthoni munka távmunka
A kép csak illusztráció
Vágólapra másolva!
A koronavírus okozta hatások láncszerű sorozata váratlanul érte a gazdaság szereplőit. Ennek a helyzetnek azonban lehet pozitív hozadéka is a Modern Vállalkozások Programja friss felmérése szerint, amely az elmúlt 2-3 hét változásait és a jövőbeli trendeket elemzi.
Vágólapra másolva!

A Magyar Kereskedelemi és Iparkamara által egy héttel korábban, közel 2000 fős minta alapján végzett kutatás azt támasztja alá, hogy a cégek közel egyharmada home office vagy távmunka jellegű tevékenység bevezetését rendelte el. A Modern Vállalkozások Programja által most elkészített, ráépülő felmérés szerint megállapítható, hogy

egyetlen hét alatt legalább további 15 százalékkal nőtt azoknak a vállalkozásoknak a száma, amelyek a céges működés irodából történő kitelepítésében, a távoli elérésekben látja a működés folytonosságának lehetőségét.

A felmérés egyértelműen rámutatott arra is, hogy az érdemben személyes ügyfélkapcsolatra építő ágazatok és cégek, még azok is, amelyek a csoportmunka és távmunka támogatást, távoli elérést kínáló digitális eszközöktől komolyan elzárkóztak, a jelenlegi helyzet diktálta kényszer hatására jelentős előrelépést mutattak. Olyan, néhol napok alatt végbemenő és akár teljes paradigmaváltást eredményező változásokról beszélhetünk, amelyekhez

más esetben, normál működés alatt évek sem voltak elegendőek.

A könyvelőirodák újszerű kétirányú, network alapú kommunikációs csatornákat hoztak létre (pl. Facebook közösségek) az ügyfeleik naprakész támogatására. A változásokhoz kapcsolódó folyamatok mozgatórugója a személyes kontaktusok számának csökkentése, így például a kártyás - érintésmentes - fizetési megoldások bevezetése, érintést igénylő – pl. beléptető - eszközök működésének átállítása contactless (érintés nélküli) technológiákra. A megkérdezett cégek 98 százaléka eszközölt folyamataiban valamilyen változást.

Az IKT ágazat, hardver és szoftverszállító cégek egyaránt, rendkívüli módon aktivizálták magukat az elmúlt hetekben. Számos informatikai cég kínál például ingyenesen elérhető online képzéseket, kurzusokat, webináriumot.

Az új munkavégzési formára való nyitottság egyértelműen fordítottan arányos a korral, a pályakezdő, vagy fiatalabb generáció jóval könnyebben képes alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez. Az idősebb kollégák számára fontos, hogy az eszközöket hozzáértő szakember (jellemzően rendszergazda) bármikor könnyedén elérje, így a végpontmenedzsment és erős kézi vezérlés itt nélkülözhetetlen.

Az értékesítési módszerek között - nem csak a digitális eszközöket nyújtó cégek esetében -

újra reneszánszát éli a telesales, azaz a telefonon - sok esetben hideghívással - történő értékesítés.

De az eddig nem alkalmazott, újszerű módszerek is utat törnek maguknak a mostani kényszerhelyzetben. A felmérés során - igaz nagyon alacsony számban - jelezték cégek, hogy az eddigi távoli terveikben szereplő chat ablakok, de akár chatbotok bevezetését is felgyorsítják, ill. több cég ezeket már meg is honosította a működésében, ezzel bővítve az eddig alkalmazott eszköztárukat.

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, illetve a Modern Vállalkozások Programja felmérése szerint együttesen a cégek közel fele home office vagy távmunka jellegű tevékenység bevezetését rendelte el Forrás: Free-Photos / Pixabay

A felmérés visszaigazolta, hogy a vállalkozások a korábban megvásárolt, vagy előfizetett szoftvereik funkcionális tárházát sem ismerik, azaz nem tudják „mivel is főzhetnek" egyáltalán.

A megkérdezett cégek közel fele nyilatkozta azt, hogy az elmúlt két hétben a kényszer okán olyan új funkciókat fedeztek fel és vettek használatba, amelynek a létezéséről eddig nem volt tudomásuk.

Az ezirányú tapasztalat ezen esetben az egyik legnagyobb szoftvergyártó irodai programcsomagjának csoportmunka megoldásaira vonatkozott.

A cégek többsége (főként a digitális eszközöket készségszinten használók) most szembesülnek azzal is, hogy a nem integrált rendszerek működtetésének a távolról történő munkában sokkal nagyobb a hátránya, mint az a céges irodai munkavégzés során tapasztalható volt.

Főként a feldolgozóipari cégek számoltak be arról, hogy a hibrid működés - az adminisztráció és menedzsment a háznál, a termelés továbbra is az üzemben - nem várt nehézségeket okoz a napi ügymenetben.

Fontos szempontként jelenik meg az adatmentés kérdése is. A céges, lokális környezetben ez a jól beváltnak, régi módszerekre támaszkodik, azonban a felhőbe emelve a teljes működést már most látszanak a gyenge pontok. Ennek ellenére a cégek továbbra is – az akár rendszertelen, de – kézi mentésekben, birtokolt fizikai tárolókban látják a biztonságot, a felhőalapú biztonsági adattárolásról sokan hallani sem akarnak.

Várhatóan az internetes kereskedelem lehet az egyik nagy nyertese a kialakult helyzetnek.

Az eddig az online értékesítéstől elzárkózó sajátos, az értékesítő, értékesített áru – fogyasztó személyes kapcsolatára erőteljesebben építő (pl. FMCG) termékeket értékesítő vállalkozások az online kereskedelem adta lehetőségekkel próbálják kompenzálni a kiesett bevételt.

De minden mozdul a digitális tér, online értékesítési csatornák irányába; zenitjét élik a streaming szolgáltatók, e-learning képzőhelyek, co-working megoldások, távoli menedzsment eszközök szállítói.

A jelenlegi helyzet robbanásszerű lehetőségként jelenhet minden olyan vállalkozásnál, amely gyorsan és nyitottan reagál a krízisre és hamar talál válaszokat.

A kereslet ugyanis nem csökkent olyan radikális mértékben, ahogyan az a kínálati oldalt jellemzi.

A vállalkozások közül sokan ezt az időszakot arra fordítják, hogy a jövőt építsék, és olyan fejlesztéseket eszközöljenek, amely a helyzet rendeződése után hozzájárul ahhoz, hogy minél gyorsabban talpra álljanak, akár néhány lépéssel a versenytársak előtt soroljanak be a mezőnybe. Egy bizonyos, kellő innováció, nyitottság és digitális eszközök nélkül ez lehetetlen küldetés.

Forrás: Mkik.hu