Több sült krumplit kellene ennie a világnak, hogy kizöldülhessen a tengerhajózás

Sült krumpli, olaj
A forró olaj az egyik titok a tökéletes sütéshez
Vágólapra másolva!
Különös véleménnyel állt elő a világ legnagyobb konténerszállító cégének számító Maersk vezetője. Soren Skou szerint ugyanis sokkal több bioüzemanyagra volna szükség a karbonsemlegesség eléréséhez. Ez önmagában még nem lenne gond, de ehhez viszont a jelenleginél több étolaj kellene. Skou szerint tehát komoly probléma, hogy a világ nem fogyaszt elég sült krumplit.
Vágólapra másolva!

A bioüzemanyag elsődleges forrása az étolaj, illetve a használt - gyakran nagyüzemi konyhákról származó - étolaj, aminek begyűjtése után, átalakítást követően, a környezetkímélőbb üzemanyagot elő tudják állítani. Vagyis az üzemanyag-ellátásban a probléma az, hogy a világ nem fogyaszt elég sült krumplit - számol be a világ legnagyobb konténerszállító cégének számító Maersk vezérigazgatójának elsőre különösnek tűnő véleményéről a gCaptain.

Ez azonban onnan nézve nem meglepő felvetés, hogy a tengeri szállítmányozáshoz használt bioüzemanyag iránt egyre nagyobb a kereslet, ahogy a vállalatok igyekeznek elérni a karbonsemlegességet, vagyis radikálisan fognák vissza a hagyományos üzemanyagokkal járó károsanyag kibocsátását.

Skou azonban figyelmeztet:

ilyen növekedési ütem mellett 1-2 éven belül kifogyhatnak a bioüzemanyaghoz szükséges étolajból.

Több használt étolajra lenne szüksége a világ legnagyobb hajózási társaságának Forrás: Imaginechina/Yu fangping - Imaginechina/Yu Fangping

A Maersk esetében pedig ez különösen égető kérdés. Az összesen több mint 700 hajóból álló flottát üzemeltető óriásvállalat ugyanis nem rendel a továbbiakban olyan hajókat, amelyek kizárólag fosszilis üzemanyagokkal működnek. A cég tervei szerint 2050-re elérik majd a karbonsemlegességet.

A kérdés globális jelentőségét pedig jól mutatja, hogy a világkereskedelem mintegy 90 százalékát érinti a tengeri szállítmányozás, és ennek nagyjából ötödét a Maersk bonyolítja. Az iparág egyébként a globális szén-dioxid-kibocsátás durván 2 százalékáért felel.

A vállalat vezetője által megfogalmazott problémát részben az okozza, hogy

a bioüzemanyaghoz szükséges használt étolaj iránt olyan nagy a kereslet, hogy Európában már drágább, mint a friss.

Ráadásul a helyzetet az is nehezíti, hogy a vállalat nem használhatja az étkezési céllal gyártott étolajat, mivel az élelmiszernek, nem pedig bioüzemanyagnak minősül - teszi hozzá a cégvezető. Magyarul, a cég nem teheti meg pusztán azt, hogy felvásárolja a piacról a kívánt mennyiségű, fogyasztásra szánt étolajat.

A Maersk évente nagyjából 12 millió tonna, a hajókba szánt olajat használ fel hagyományos üzemanyagként, ami hozzávetőleg a világ egy egész napi olajtermelését - előállítását - jelenti.

Illusztráció Forrás: Jack Jelly/Shutterstock

Noha vannak más megoldások is a konténercégek számára a zöld üzemanyagra történő átállás során (mint a „zöld" metanol), egyre inkább úgy tűnik, hogy a hajók esetében nem a technológia lesz a döntő faktor, hanem az üzemanyagok elérhetősége a piacon.