Ez a 10 trend emelheti az egekbe a növényi húsok piacát

Beyond Meat burger vega
Vágólapra másolva!
A növényi húsok piaca az elmúlt években látványos felívelést produkált, és a jelenlegi trendek alapján további bővülés várható a jövőben. Megmutatjuk, melyik az a 10 alapvető folyamat, amely a piacot mozgatja.
Vágólapra másolva!

A növényi húsok egyre népszerűbbek a globális fogyasztók körében, aminek köszönhetően az egész iparág látványos növekedést produkál. Az előrejelzések alapján pedig ez a növekedés nem is fog megállni a közeljövőben.

A várakozások szerint 2030-ra a növényi húsok piacának összértéke elérheti a 161,9 milliárd dollárt, ami 355 százalékos növekedést jelentene a 2021-es szinthez képest.

A Visual Capitalist összegyűjtötte azt a 10 trendet, amely a piacot mozgatja.

Egészségtudatos fogyasztók

A piac alapját az adja, hogy a fogyasztók világszerte igyekeznek egészségesebben táplálkozni, a húshelyettesítő termékek pedig egyre nagyobb számban állnak rendelkezésükre. Vagyis minél nagyobb a választék, annál több vásárló jelenik meg a piacon. Ráadásul közben a növényi húsok minősége is javul, ami szintén támogatja a fogyasztás bővülését.

Egyre több fogyasztó figyel oda az egészséges étrendre Fotó / Getty images

Nemrég egy 8500 fős, globális felmérés mutatott rá, hogy a vegánok több mint 50 százaléka elsősorban egészségügyi megfontolások alapján nem fogyaszt állati eredetű élelmiszereket.

Felelősség és fenntarthatóság

Az egészségügyi szempont mellett a környezeti és társadalmi felelősségvállalás is fontos motiváció a növényi húsok fogyasztói számára.

Az említett kutatás válaszadóinak majdnem kétharmada (64 százalék) mondta azt, hogy vegán életmódjában fontos szerepet játszanak a környezeti és fenntarthatósági tényezők.

A piaci várakozások szerint pedig ez a szemlélet csak még erősebb lehet a jövőben, ami tovább fokozhatja a növényi húsok iparágának növekedési lendületét.

Technológiai fejlődés

A szektor bővülése értelemszerűen a mögöttes technológia fejlődését is elhozza. Ilyen például az úgynevezett sejtkultúra-húsok előállításának technológiája, amely jelentős növekedést produkál. Ezek laboratóriumban, állati sejtekből előállított húsok, melyek biológiailag teljesen megegyeznek a hagyományos hússal.

Bár ezek a sejtkultúrás termékek egyelőre még nem jelentek meg nagy számban a kiskereskedelemben, számos, a területtel foglalkozó startup már tőzsdére lépett. Ilyen például a MeaTech3D, a Mosa Meat, vagy az UPSIDE Foods. Legutóbb a MeaTech jelentette be, hogy

2022-ben megkezdik a sejtkultúrás csirkezsír előállítását.

Noha a koncepció elsőre idegenkedést válthat ki, a piaci elemzők szerint a terület hatalmas növekedés előtt áll a következő 20 évben. A várakozások alapján 2040-re ezek a termékek tehetik ki a globális húspiac 35 százalékát.

Termékek széles köre

A növényi húsok és húshelyettesítők növekedését nagyban támogatja, hogy a piac egyre jobban diverzifikálódik, vagyis egyre több típusú termék érhető el. Ezek a termékek pedig folyamatosan önálló piacot hoznak létre maguk körül.

A legnagyobb növekedést a növényi alapú tojások piaca produkálta az elmúlt időszakban.

2020-ban ezek a termékek 27 millió dolláros bevételt hoztak az Egyesült Államokban, ami 167,8 százalékos növekedés volt a megelőző évhez képest.

Az amerikai eladásokat azonban a növényi tejek vezetik 2,5 milliárd dollárral – ez 20,4 százalékos növekedést jelentett 2019-hez viszonyítva.

A kiskereskedelem meghódítása

Mindeközben a kiskereskedelmi forgalmazók is látják a piac emelkedését, amit értelemszerűen igyekeznek is kihasználni. Vagyis egyre több bolthálózat teszi ki a polcaira a húshelyettesítőket.

A Tesco például azzal számol, hogy a növényi alapú termékek eladásai 300 százalékkal nőhetnek 2025-ig.

A világ egyik legnagyobb élelmiszergyártójának számító Unilever pedig 1,2 milliárd dolláros bevételt vár a területtől a következő 5-7 évben – ez ötszöröse lenne a termékekből 2020-ban realizált bevételnek.

Gyorsan növekvő vállalatok

A növényi húsok piaca számos vállalatnak ad jelentős lendületet. Jó példa erre a kanadai Very Good Food Company, melynek bevételei 2020 és 2021 első negyedéve között 680 százalékkal emelkedtek.

Ugyanebben az időszakban a cég e-kereskedelmi forgalma 1744 százalékkal bővült,

vagyis jól látszik, hogy csak az elmúlt években milyen látványos ütemű növekedéseket produkálhattak a szektor vállalatai.

Rugalmas fogyasztók

A fogyasztói magatartás változásában az is fontos tényező, hogy bár a növényi húsok vásárlói nem mindig mondanak le teljesen a hagyományos hústermékekről, egyre többen rugalmasak.

Vagyis világszerte terjedőben van az úgynevezett flexitáriánus étrend, ami egyszerűen annyit jelent, hogy az adott személy elsősorban növényi alapú étrendet követ, de időszakosan fogyaszt húst vagy halat.

A trend pedig olyannyira erős, hogy

az amerikai fogyasztók majdnem harmada csökkentette a húsfogyasztását az elmúlt időszakban, és vallja magát flexitáriánusnak.

Egy felmérés szerint az amerikai lakosság 65 százaléka „húsevő", 29 százaléka flexitáriánus, 4 százaléka vegetáriánus és 2 százaléka vegán.

Alkalmazkodó éttermek

Sokáig komoly problémát jelentett a növényi alapú étrenden élőknek, hogy az éttermek ritkán rendelkeztek számukra vonzó kínálattal.

Ahogy viszont ezek a fogyasztók globálisan egyre nagyobb vásárlóerőt jelentenek, logikus, hogy az éttermek is igyekeznek alkalmazkodni a változó igényekhez.

A gyorséttermek például egyre nagyobb számban forgalmaznak növényi alapú húsokat, amit szintén megkönnyít az elérhető termékek növekvő palettája.

A fiatalok vásárlóereje

A növényi alapú húsok legfontosabb fogyasztói egyértelműen a fiatalabb generációk tagjai. Egy amerikai, 1200 fő bevonásával készült felmérésben az Y generáció (az 1980-as évek közepe és az 1990-es évek közepe között születettek) 22 százaléka mondta azt, hogy az élete során legalább időszakosan élt vegetáriánus étrenden. Ez az arány az X generáció (az 1960-as évek közepe és az 1980-as évek eleje között születettek) körében 13 százalék, míg a Baby Boomer nemzedék (az 1946 és 1965 között születettek) körében 11 százalék volt.

Mindeközben az Y generáció tagjainak 45 százaléka nyilatkozta azt, hogy aktívan igyekszik visszafogni a húsfogyasztását a mindennapokban.

Ez azonban messze eltörpül a Z generáció (az 1990-es évek közepe és a 2010-es évek eleje között születettek) mellett.

A Z generációs válaszadók 79 százaléka mondta azt ugyanis, hogy legalább hetente egyszer vagy kétszer tudatosan kerüli a húsfogyasztást.

Állami támogatás

A növényi alapú étrend üzleti lehetőségeit nemcsak a magáncégek, de sok esetben a kormányok is aktívan támogatják.

Például a kanadai kormány nemrég jelentette be, hogy 150 millió dollárt tervez beruházni a növényi alapú élelmiszerek iparágába.

Az összeg az élelmiszertermelés mellett a kutatás-fejlesztést, valamint a technológiai innovációt is támogatná.