Amikor Olaszországban újra bezártak az üzletek márciusban a koronavírus-járvány miatt, a genovai székhelyű Gismondi 1754 ékszergyártó úgy döntött, a WhatsApp nevű üzenetküldő szolgáltatáson keresztül fog eladni egy 300.000 eurós gyémántgyűrűt egy gazdag svájci ügyfélnek.
Közben a luxusdzsekiket áruló Moncler azt találta ki, hogy gourmet vacsorákat szállít a vásárlói otthonába, ahol azok egy stílusos étkezés mellett megnézhetik a márka legújabb kollekciójáról szóló videó közvetítést.
A fenti két példa jól mutatja, hogy a járvány alatt a luxusmárkák is arra kényszerültek, hogy éljenek a kortárs technológia lehetőségeivel, és átköltöztessék az értékesítéseiket a közösségi média platformokra – derül ki a Reuters elemzéséből. A trend különösen Európában volt erős, ahol számos ország hosszú időre bezárta az üzleteket, ráadásul a turisták (különösen a kínai vásárlók) hiánya súlyos kieséseket okozott az iparágnak.
Miként a Moncler vezetője, Remo Ruffini mondta, épp azt tanulják, hogy lehet a legmagasabb szintű szolgáltatást nyújtani a legkisebb fizikai érintkezés mellett.
A fenti esetek pedig olyan távértékesítésre példák, melyek az e-kereskedelem és a hagyományos, személyes eladások között foglalnak helyet.
Az elemzések közben azt mutatják, hogy bőven van fizetőképes kereslet. A luxusszektorok vásárlói ugyanis a járvány miatt számos szolgáltatásra (éttermek, utazás stb.) nem költöttek az elmúlt hónapokban, és a kereskedelmi cégek igyekeznek lecsapni az így megtakarított összegekre.
Nem meglepő tehát, hogy számos jól ismert luxusmárka is teljesen beleállt az e-kereskedelmi trendbe.
Az iparág online bevételei megduplázódtak, és csak tavaly az összes értékesítés 20 százalékát tették ki
– derül ki a Boston Consulting Group kutatásából. A várakozások szerint ez az arány 2023-ra fölmehet 25 százalékig is.
Közben a luxusmárkák elkezdtek beruházni abba, hogy a bolti eladók sokkal inkább személyes értékesítők legyenek, akik közvetlenül tartják a kapcsolatot a legfontosabb ügyfelekkel – például termékeket küldenek az otthonaikba. Emellett a legtöbb márka elkezdte streamelni a termékeit a közösségi média platformokon, illetve különleges termékvideókat küldtek a vásárlóiknak.
Vannak azonban olyan luxuscégek, amelyek más megoldást választottak. Az LVMH csoport sztármárkájának számító Louis Vuitton például az online értékesítések mellett elkezdte elvinni a boltjait a vásárlóik lakásába, az Egyesült Államokban. Az „LV by Appointment" ('LV időpontra') nevű kampány személyre szabott kollekció bemutatására szolgál, amelyet elvisznek az ügyfelek otthonába.
A LVMH eredménye egyébként jelentős felpattanást produkált az idei első negyedévben. A divatcikkek eladásai 52 százalékkal emelkedtek a megelőző év azonos időszakához képest, megduplázva az elemzői várakozásokat.
Az európai eladások továbbra is gyengélkedtek, de a 9 százalékos csökkenés komoly javulás volt a negyedik negyedéves 24 százalékos zuhanáshoz képest.
Míg a luxusmárkák kínai eladásai jelentősen bővültek az elmúlt időszakban, Európában és az Egyesült Államokban viszont még mindig fontos új csatornákat találniuk a fogyasztókhoz. A fenti projektek viszont az adatok alapján elég jól tudták ellensúlyozni a karácsonyi ünnepi szezon kieséseit.
A számítások szerint egyébként az európai és amerikai piacok a következő években csökkenő mértékben járulnak majd hozzá a luxuscégek eladásaihoz. Míg 2019-ben ez a két térség az eladások 60 százalékát adta, addig 2025-re ez az arány lemehet 50 százalék alá.
Közben Francois-Henri Pinault, a Guccit is tulajdonló Kering vezetője februárban azt mondta, a csoport boltokon kívüli eladásai élesen emelkedtek az elmúlt évben.
A vállalatcsoport összesen 400 eladót képzett át ilyen feladatokra, 16 országban.
Összességében tehát az látszik, hogy a luxusmárkák is igyekeztek alternatív értékesítési csatornákat találni a járvány alatt. Ebben pedig hatalmas segítséget jelentettek a közösségi média platformok, illetve a bolton kívüli eladások speciális formái. Noha a következő hónapokban várhatóan fokozatosan visszatér majd az élet a boltokba, izgalmas kérdés lesz, hogy a jövőben mennyire maradnak meg a most tesztelt, különleges értékesítési megoldások a luxustermékek piacán.